شرکت کارگزاری ملل پویا

عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس

عطیه پرتوسعد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، درباره اوضاع کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: بعد از یک رشد شارپی در بسیاری از بازارها، یک ماهی است که شاهد رکود و افت هستیم. عواملی که موجب رشد بازار‌ها می‌شود تقاضا، تورم و نقدینگی است. در یک ماه گذشته تقاضا کاهش پیدا کرده و همین‌امر موجب شده که قیمت‌ها کاهشی باشند که علت آن کاهش سرعت رشد نقدینگی بوده که موجب رکود و کاهش قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: بازار سرمایه بازاری است که بر اساس ارزش معامله می‌شود؛ یعنی بر اساس گزارشات هر نمادی که زیر ارزش ذاتی و سودساز باشد، رشد خواهد کرد و فارغ از تمامی هیجانات و اخبار به ارزش خود خواهد رسید، اما بازار‌های موازی بر اساس تورم و نقدینگی رشد می‌کنند و بعد از این که از تورم پیشی گرفتند و یا به آن رسیدند، دچار رکود و افت می‌شوند. تا زمانی که دوباره تورم بالاتر و نقدینگی بیشتر ایجاد شود و حقوق و دستمزد‌ها افزایش پیدا کند و تقاضا شکل بگیرد، قیمت‌ها افزایش یابند. با توجه به افتی که بسیاری از نماد‌ها از اواسط اردیبهشت ماه تاکنون داشته اند، اکثر نماد‌ها با میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد اصلاح کردند که از نظر تکنیکالی به محدوده‌های خوب حمایتی رسیدند و از نظر بنیادی هم با بررسی گزارشات ۱۲ ماهه می‌توان سهم‌های خوبی را شناسایی و خریداری کرد.

کارشناس بازار سرمایه در این باره ادامه داد: با دید میان مدت همچنان بازار با ابهامات رو به رو است. از جمله نرخ خوراک پتروشیمی که نامشخص است و ریسک قطعی برق نیز برای بسیاری از صنایع وجود دارد. درنتیجه نمی‌توان انتظار رشد چشمگیری از بازار سرمایه را داشت. ارزش معاملات در یک ماه اخیر روندی کاهشی داشته و درصورت افزایش ارزش معاملات می‌توان امیدوار بود. دلار بازار سرمایه دلار نیمایی است که افزایش نرخ آن موجب رشد بازار می‌شود. پس نوسانات نرخ دلار بازار آزاد تاثیر خاصی بر بازار سرمایه ندارد. علت افت دلار در یک‌ماه اخیر اخبار ضد و نقیض برجام و توافق و اندکی نیز کاهش رشد سرعت نقدینگی. در غیر این صورت اتفاق خاص سیاسی و اقتصادی رخ نداده است. علت رکود و افت طلا نیز رکود انس جهانی است. در بازار مسکن به علت رشد بالای ۱۰۰ درصدی به شدت قدرت خرید کاهش پیدا کرده و تا زمانی که نقدینگی و قدرت خرید افزایش پیدا نکند شاهد رکود و افت در این بازار نیز خواهیم بود.

وی درباره فرسایشی شدن دوره‌های اصلاحی بازار بیان کرد: دلایلی که موجب فرسایشی شدن دوره‌های اصلاحی یا به قولی اصلاح زمانی می‌شوند کاهش قدرت خرید است که بعد از شرایط تورمی ایجاد میشود. اینکه بعد از یک دوره رشد شارپ بسیاری از بازار‌ها حباب قیمتی پیدا می‌کنند، تقاضای زیادی است که به سبب ترس از جاماندگی و بی ارزش شدن پول شکل می‌گیرد.

پرتو سعد در این باره توضیح داد: تقاضای مجدد زمانی شکل می‌گیرد که این حباب تخلیه و قیمت‌ها جذاب شوند. اخبار ضد و نقیضی که از شرایط سیاسی در این مدت مخابره شده باعث شده که خریداران و فروشندگان در برزخ به سر ببرند. خریدار انگیزه‌ای برای رشد قیمت در کوتاه مدت نمی‌بیند و فروشنده انگیزه‌ای برای افت. به همین دلیل بازار‌ها فعلا دچار اصلاح فرسایشی شدند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص توقف عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر روند بازار خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا بهترین‌گزینه برای جلوگیری از دلالی در بازار خودرو و کاهش فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد است. اگر خودروساز‌ها افزایش نرخ می‌گرفتند و عرضه‌های بورس کالا ادامه دار می‌شد شاهد چنین زیان انباشته‌ای نبودیم که سهامداران نیز متضرر شوند. البته علت افزایش قیمت خودرو نامتقارن بودن عرضه و تقاضاست و تولید خودروی داخلی پاسخگوی تقاضا نیست. همچنین، جلوگیری از واردات خودرو در چند سال اخیر موجب افزایش نرخ خودرو شده که علت اصلی آن نبود ارز است. جلوگیری از خروج ارز از کشور، سماجت‌ها و دخالت‌های شورای رقابت به ضرر سهامداران و خودروسازهاست، زیرا دست دلالان را باز می‌گذارد و سود به جیب آن‌ها می‌رود. با قیمت گذاری دستوری مکانیزم درست قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا که در بورس کالا تا حدودی شاهد آن بودیم و ادامه دار نبودن اخبار واردات خودرو و افزایش نرخ‌ها بر این گروه تاثیر گذار خواهد بود.

شنبه 3 تیر 1402 اخبار