شرکت کارگزاری ملل پویا

شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود

شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود

احسان مدنی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: در شرایط فعلی به علت افزایش ضریب نفوذ بورس در بین آحاد مردم، حساسیت به شرایط بورس بیشتر شده وگرنه ما شرایط مشابه امروز بازار را در سال‌های ۸۴-۸۵ و ۹۳-۹۴ نیز شاهد بوده ایم.

وی ادامه داد: در اکثر مواقع درایور اصلی رشد بزرگ بازار، مشابه سال‌های ۹۷ الی ۹۹ و رشد سال‌های ۹۱ و ۹۲ تورم و رشد نرخ ارز است. مساله مهم در این بین پایین بودن P/E بازار در سال‌های قبل بوده که به عنوان یکی از ابزار‌های ارزش گذاری نسبی در دوره‌های قبل از رشد، جذابیت بازار سرمایه را افزایش می‌داد.

در شرایط فعلی بازار با نسبت (ttm) P/E حوالی ۹ و P/E forward حوالی ۶.۷ در شرایط معقولی قرار دارد و رشدی در حد ۳۵ الی ۵۰ درصدی برای بازار تا انتهای سال جهت رسیدن این نسبت فوروارد به حوالی ۱۰ متصور هستم.

این کارشناس بازار با اشاره به فرسایشی شدن دوره‌ اصلاح و استراحت قیمتی بیان کرد: طبق روش‌های مختلف و نظرات کارشناسان بازار سرمایه بازار حوالی ۲۳۰ الی ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود؛ بنابراین به نظر بنده امکان ریزش بازار بسیار بعید است اما؛ انتظار رشد شارپ را نیز نداریم. از طرفی همیشه در فصل مجامع، خرداد و تیرماه به دلیل برگزاری مجامع سالیانه عمومی عادی شرکت‎‌ها بازار کم رونق معمولاً معامله می‌شود و در شرایط فعلی در این برهه قرار داریم.

مدنی درباره‌ وضعیت بازار‌های موازی از نظر بازدهی و تقابل آن با بازار سرمایه چنین بیان کرد: بازار‌های موازی به دلیل رشد شارپ ۶ ماهه دوم سال گذشته در دوران استراحت زمانی و قیمتی به سر می‌برند اما؛ این بار به دلیل ابهامات سیاسی و شرایط خاص اقتصادی امکان ریزش نرخ ارز و طلا بعید است و بیشتر اصلاح زمانی را سپری می‌کنند. به هرحال همیشه رشد دلار درایور اصلی رشد بازار بوده و تثبیت در حوالی دلار ۴۷ هزار تومان می‌تواند به نوعی سیگنال رشد بازار بعد از مجامع را صادر کند. البته در این مورد بین اکثر کارشناسان بازار سرمایه اتفاق نظر وجود دارد.

وی در این باره ادامه داد: در مورد بازار مسکن شاهد رکود سنگینی هستیم، اما افزایش قیمت بهای تمام شده در این بازار نیز عاملی برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت شده و البته طرح مالیات بر عایدی نیز می‌تواند جلوی رشد این بازار را تا حدودی بگیرد. در مجموع به نظر بنده بازار سرمایه شرایط رشد بهتری به نسبت سایر بازار‌ها خواهد داشت، اما نه رشد شارپ. نتیجه کلی که در سایر بازار‌ها نیز به نظرم رشد با شیب صعودی بسیار ملایم را امسال تجربه کنیم و شیب رشد بورس قطعا شدیدتر خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه درخصوص عرضه خودرو در بورس توضیح داد: به هرحال قدرت مافیا خودرو بر بازار نحیف سرمایه می‌چربد و مشخصاً عرضه و تقاضا در بورس کالا می‌توانست به تثبیت و شفافیت قیمت‌ها منجر شود که متاسفانه در این مورد وزارت صمت و وزارت اقتصاد همکاری خوبی نداشتند که حق سهامداران شرکت‌های خودروساز و حق مصرف کننده تضییع شد. امیدوارم قوه عاقله‌ای در این باره تصمیم ساز شود و شرایط این صنعت بهبود یابد.

مدنی در پایان گفت: البته با توجه به شرایط شورای رقابت و اعلام چندین باره از طرف ایشان، به نظرم بورس کالا برای اعلام عرضه خودرو بهتر است ابتدا موافقت نهاد بالادستی را تضمین شده بداند و بعد آگهی عرضه را عمومی نماید تا عموم مردم دچار ضرر نشوند.

شنبه 3 تیر 1402 اخبار