شرکت کارگزاری ملل پویا

کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم

کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم

محمدامین قهرمانی، معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفتگو با بورس نیوز، درباره حضور بورس تهران در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اظهار کرد: قطعا هدف بورس تهران و مجموعه ارکان بازار سرمایه از حضور در نمایشگاه کمک کردن به سهامداران مختلف بود. اعم از سهامداران خرد که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند تا بنگاه‌های اقتصادی که می‌خواهند از طریق بازار سرمایه تامین مالی انجام دهند.

وی افزود: در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، ناشران، ابزار‌های نوین و سایر قسمت‌های تخصصی حضور داشتند و پاسخگوی سهامداران بودند. در نمایشگاه مراجعه کنندگان زیادی داشتیم، به سوالات آن‌ها پاسخ دادیم که امیدواریم که مثمرثمر بوده باشد.

معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس درخصوص لغو پذیرش شرکت‌ها در بورس بیان کرد: براساس مقررات و قوانینی که هم در دستورالعمل پذیرش در بورس ذکر شده و هم رویه‌ای که مصوب هیات مدیره بورس است، ما از سه طریق پذیرش شرکت‌ها را لغو می‌کنیم.

قهرمانی در این باره ادامه داد: یکی اینکه شر کت‌ها اطلاعات مالی خود را طی مهلت قانونی و طبق مقررات افشا نکنند. دیگر اینکه شرکت‌ها سه سال مالی متوالی یا ۴ سال به صورت متناوب مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت باشند. یعنی زیان انباشته آن‌ها بیش از نیمی از سرمایه شرکت باشد. مرحله سوم اینکه شرکت طبق معیار‌هایی مثل زیان انباشته، نسبت حقوق صاحبان سهام و نداشتن بازارگردانی و ... همزمان سه تا از این معیار‌ها را از دست بدهد و مشمول فرایند تعلیق شود وارد فرایند لغو خواهد شد. اما نکته‌ای که وجود دارد، این طور نیست که به محض اینکه یک شرکت مشمول یکی از این سه حالت شود لغو خواهند شد. قبل از آن اطلاع رسانی می‌شود، موضوع به هیات پذیرش می‌رود، هیات پذیرش بعد از مهلت قانونی موجود در دستورالعمل و مهلت قانونی که بورس تهران می‌تواند به شرکت‌ها می‌دهد، ۶ ماه می‌تواند به شرکت‌ها مهلت دهد.

وی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۴۱، بعد از سه دوره متوالی پشت هم یا ۴ دوره متناوب طی دوره ۵ ساله موضوع به هیات پذیرش می‌رود. هیات پذیرش می‌تواند تا مهلتی که شرکت برای صورت مالی سال بعد دارد، به آن وقت دهد. همه این‌ها اطلاع رسانی می‌شود و در کدال مشخص است. ضمن اینکه ما نیز با شرکت گفتگو می‌کنیم و شرکت موظف است که پاسخ دهند.

وی همچنین افزود: در حالت سوم؛ موضوع به هیات پذیرش می‌رود که این هیات می‌تواند به شرکت‌ها فرصت دهد. ضمن اینکه در این حالت ما می‌توانیم ۶ ماه + ۹ ماه به شرکت مهلت دهیم. بعد از ۱۵ ماه موضوع به هیات پذیرش می‌رود که آنجا نیز می‌تواند به شرکت ۶ ماه مهلت دهد.

قهرمانی با اشاره به دو شرکت خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا توضیح داد: صورت مالی منتهی به ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این دو شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و ما منتظر هستیم که صورت مالی ۱۴۰۱ منتشر شود. اگر در این صورت مالی نیز همچنان شمولیت ماده ۱۴۱ وجود داشته باشد، می‌شود سه سال متوالی مشمولیت ماده ۱۴۱. ما بلافاصله بعد از انتشار صورت مالی ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ مکاتبه می‌کنیم و شرکت باید برنامه‌های خود را برای خروج از این وضعیت اعلام کند. آن‌ها موظف هستند که ظرف ۱۵ روز پاسخ ما را بدهند. به محض دریافت پاسخ آن‌ها موضوع به هیات پذیرش رفته و هیات پذیرش می‌تواند حداکثر تا مهلت قانونی که برای ارائه صورت‌های مالی منتهی به ۱۴۰۲ که احتمالا تیرماه سال آینده خواهد بود به آن‌ها مهلت دهد که این فرایند حدود یک سال، به طول می‌انجامد. اگر موضوع رفع شد، شرکت دوباره بر می‌گردد، اما اگر رفع نشد تیرماه سال بعد طبق مقررات باید این اتفاق رخ دهد مگر اینکه مقررات تغییر کند.

وی با اشاره به وضعیت نماد معاملاتی " خپارس" خاطرنشان کرد: نماد "خپارس" سه سال متوالی مشمول ماده ۱۴۱ بود که طبق مقررات باید این کار را انجام دهیم. این را بگویم؛ شرکت‌هایی که لغو پذیرش می‌شوند و به بازار پایه می‌روند، بعد از دو سال اگر شرایط بورس را داشته باشند می‌توانند با درخواست پذیرش در بورس مجددا پذیرش شوند. شرکت‌هایی که در بازار پایه فرابورس هستند، پذیرش شده نیستند. شرکت‌هایی هستند که درج شدند و به عموم عرضه می‌شوند.

معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس درباره فرایند پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران توضیح داد: فرایند پذیرش طبق قانونی است که در دستورالعمل پذیرش آمده است. در دنیا وقتی شرکتی می‌خواهد پذیرش شود، خود شرکت اعم از مشاور حقوقی، حسابرس، متعهد و ارزش گذار و... شرکت را آماده سازی و مستندات را آماده می‌کنند و در اختیار بورس قرار می‌دهند. اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد. مستندات یا با تاخیر ارائه می‌شود یا امیدنامه شرکت‌ها که مهمترین مستند در فرایند پذیرش است بعضا چندین بار اصلاح می‌شود. در حالی که کارشناسان نباید وقت خود را صرف اصلاح امیدنامه کنند. این وظیفه خود شرکت است. زیرا امیدنامه تا زمانی که آن شرکت در بورس پذیرفته شده و سهامش مورد معامله قرار می‌گیرد در بورس وجود دارد.

قهرمانی ادامه داد: ما با شرکت‌ها نهایت همکاری را داریم، اما هیچ وقت حاضر نیستیم به خاطر بالابردن سرعت، کیفیت کار را کاهش دهیم. زیرا منافع سهامداران در میان است که برای ما مسئولیت ایجاد می‌کند. ما سعی می‌کنیم با حداکثر شفافیت، ریسک‌های موجود را اطلاع رسانی کنیم تا سرمایه گذار با اطلاع و آگاهی کامل سهام را در زمان عرضه اولیه یا پس از آن خریداری کند. اگر سختگیری وجود دارد به دلیل کیفیت کار است. تمام مستندات مشخص است. بعضا خودمان پیگیری می‌کنیم و از شرکت دلیل اینکه مدارک آن‌ها ارسال نشده را پیگیری می‌کنیم. در حالی که بورس نباید این کار را انجام دهد. باید مدارک کامل باشد و به بورس تحویل دهند تا ما کا را پیش ببریم.

وی درخصوص تغییر در فرایند پذیرش شرکت‌های استارتاپی بیان کرد: قطعا یکی از نقاط تمرکز ما شرکت‌های استارتاپی هستند. در حال حاضر دو شرکت درخواست پذیرش در بورس را دارند. در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد که امیدواریم رفع شود. ما قطعا پیگیر این موضوع هستیم، زیرا دنیا نیز این راه را در پیش گرفته است. اگر صنایع بزرگ دنیا را در ۱۵ که جزو ۱۰ شرکت اول بودند نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اندازه شرکت‌هایی که دانش بنیان هستند بزرگتر شده و شاید بتوان گفت در کشور‌های دنیا بخش بزرگی از بازار را این شرکت‌ها به خود اختصاص داده اند. ما هم داریم تلاش می‌کنیم که این چالش‌ها برطرف شود.

معاونت ناشران و اعضای شرکت بورس درخصوص تعداد شرکت‌های پذیرش شده در بورس تهران و نیز شرکت‌هایی که قرار است پذیرش شوند، گفت: در حال حاضر در بورس تهران حدود ۳۸۰ ناشر پذیرفته شده داریم که سهامشان در بازار‌های اول و دوم قابل معامله هستند. حدود ۱۵۰ شرکت در بازار اول و ۲۲۰ شرکت در بازار دوم هستند. برای سال جاری نیز پیش بینی ما روی ۱۰ عرضه اولیه است که تا پایان سال داشته باشیم.

قهرمانی گفت: در حوزه پذیرش پذیرای متقاضیان هستیم. اما انتظار داریم که مستندات با کیفیت و با جزئیات و شفاف به موقع ارسال شود. اما ما هیچ وقت کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم.

یکشنبه 28 خرداد 1402 اخبار