شرکت کارگزاری ملل پویا

ورود به بازار‌های جهانی مهمترین ماموریت "کتوسعه"

ورود به بازار‌های جهانی مهمترین ماموریت "کتوسعه"

به گزارش بورس نیوز، علی سلگی، مدیرعامل شرکت توسعه و معادن کوثر در خصوص عملکرد شرکت اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص معدن که می‌فرمایند"معدن باید جایگزین نفت شود و از ظرفیت بخش خصوص استفاده و از خام فروشی نیز جلوگیری گردد. " این سخن مقام معظم رهبری به عنوان یک استراتژی بخش معدنی ما در حوزه معادن کوثر است.

وی افزود: چشم انداز فعالیت ما این است که معادن کوثر به عنوان ۱۵ شرکت برتر در حوزه فعال معادن و صنایع معدنی از نظر سودآوری باشد. ماموریت‌هایی که برای این بخش در نظر گرفته شده عبارتند از اینکه در حوزه معدن و صنایع معدنی در بخش زنجیره ارزش وارد و از خام فروشی جلوگیری کنیم. سودآوری پایدار برای ما مهم است و تکنولوژی روز دنیا یکی دیگر از ماموریت‌های ماست.

سلگی بیان کرد: هم اکنون درحال پیاده سازی نسل ۴ فن آوری در حوزه معادن کوثر هستیم. یکی از معادن ما که از مهمترین معادن در سطح کشور و دنیا است معدن گوهره خرم آباد است که در کمتر از سه ماه آینده پلتفرم هوشمند سازی آن در بستر نسل ۴ فناوری پیاده می‌شود. بخش‌های مهمی از این سکوی هوشمندسازی اتفاق افتاده و امیدواریم شاهد توسعه این بخش از فناوری در حوزه‌های دیگر معادن کوثر باشیم. ورود به بازار‌های جهانی و صادرات، به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌ها در نظر گرفته شده و امیدواریم با افزایش کیفیت محصول و رقابت پذیر کردن آن در سطح جهانی بتوانیم تولید را در راستای افزایش صادرات را پیاده کنیم. از مردادماه حضور در نمایشگاه‌های دنیا به صورت گسترده آغاز می‌شود. هم اکنون در حوزه نمایشگاه‌های داخلی کشور فعال هستیم و جزو شرکت‌های برتر در نمایشگاه‌های داخلی هستیم. اشتغال و کارآفرینی یکی از ماموریت‌های اصلی شرکت است و با تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه معادن خواهیم توانست بخش زیادی از اشتغال را در حوزه فعالیت خود پوشش دهیم. در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی وظیفه خود می‌دانیم در محیطی که کار می‌کنیم مسئولیت‌ها را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و اقتصادی کوثر ادامه داد: از جمله ارکان جهت ساز دیگر شامل کارآفرینی، خلق ارزش و سرآمدی است. اهداف راهبری در بخش کارآفرینی کمک به توسعه کارآفرینی در مناطق محروم، جلب مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌ها مثل توسعه صنایع دستی، حمایت از طرح‌های کارآفرینانه و دانش بنیان است. در حوزه خلق ارزش به طور جدی در حال جلوگیری از خام فروشی هستیم. باتوجه به کیفیت بالای محصولات معدنی حوزه کوثر که در تمام دنیا معروف است سعی می‌کنیم که این را به آخرین زنجیره ارزش افزوده برسانیم و سپس در بازار‌های داخلی و خارجی عرضه کنیم. حضور در نمایشگاه‌های خارجی و بازار‌های خارجی از جمله راهبرد‌هایی است که استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کسب و کار باتاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کردیم. تحقیق و توسعه تکنولوژیک، فناوری نسل ۴ در هیچ یک از معادن کشور پیاده سازی نمی‌شود. معادن کوثر به عنوان پیشتاز در این امر همین پلتفرم را در سه ماه آینده پیاده سازی می‌کند. حدود فعالیت اکتشافی کشور در عمق ۱۰ متری انجام می‌شود و ما سعی می‌کنیم در حوزه معادن کوثر در کشف ذخایر عمیق‌تر و تا ۱۰۰ مترپیاده سازی کنیم. توسعه فعالیت‌های معدنی شامل سرمایه گذاری‌های مستقیم و استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی برای توسعه پروژه‌ها را در دستور کار داریم. دو پروژه در دست احداث داریم که کارخانه پودر میکرونیزه در معدن درود تاسیس می‌شود و کارخانه فرآوری مس کاتد که در اردبیل راه اندازی خواهد شد. مدیریت تولید و عرضه منابع استراتژیک که شامل بهبود کمی و کیفی بهره برداری منابع است در دستور کار ما قرار دارد. شرکت توسعه صنایع و معادن حدود ۸۰ پرسنل رسمی دارد. حدود ۲۱۰ نفر پرسنل فعال در این حوزه داریم.

سلگی توضیح داد: در ترکیب سهامداران سازمان اقتصادی کوثر به عنوان اصلی‌ترین سهامدار حدود ۹۵ درصد سهام را به خود اختصاص داده است. موسسه کسب و کار پویش کوثر ۵ درصد سهام و شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر، شرکت نفت و گاز کوثر، شرکت عمران و ساختمان معین کوثر هرکدام ۱.۱ درصد سهام کوثر را دارا هستند. ۱۰۰ درصد سهام معادن کوثر متعلق به خانواده‌های شهدا و ایثارگر یا به عبارتی سازمان اقتصادی کوثر است.

وی همچنین افزود: سرمایه ثبت شده کشور با ۳۲ میلیارد تومان شروع شده و در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۷ میلیارد تومان رسیده و در سال جاری نیز یک افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه و اقتصادی کوثر گفت: فعالیت‌های شرکت در ۵ مجتمع شامل مجتمع معادن قروه، مجتمع معادن ازنا، معدن خرم آباد و مجتمع تولیدی پتنلند است. پتلند یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات کشور در حوزه کفپوش‌های سیمانی است. باتوجه به اینکه سیاست معادن کوثر این بود که درمصالح ساختمانی نیز فعالیت‌های بیشتری داشته باشد این کارخانه را از آلمان تهیه کرده است. در بحث اکتشافات معدنی به صورت مدیریت پروژه برای بخش خصوصی و ارائه خدمات فنی مهندسی وارد می‌شویم. در حوزه استخراج شاهد افزایش میزان باطله برداری هستیم. در طول زمان وقتی ازمعادن استفاده می‌شود نیاز است که باطله برداری انجام شود تا ذخایر جدید آزاد شود. سال گذشته یک باطله برداری عظیم در معادن ازنا آغاز کردیم و ظرف سه سال این آزادسازی انجام می‌شود و ۲۰۰ هزار تن به ذخیره معدن افزوده خواهد شد. ما در یک سال ۱۲۰ هزار تن برداشت کک داریم که در سال آینده ۲۰۰ هزار تن به آن افزوده می‌شود. نظارت بر استخراج را هوشمند کردیم و از تمام پلتفرم‌های ایرانی جلوتر هستیم. حتی در خاورمیانه شرکتی معادل ما در حوزه نظارت نیست به دلیل اینکه ما از پهپاد برای برداشت‌های دوره‌ای استفاده می‌کنیم و نظارت کاملی بر استخراج معادن داریم.

سلگی ادامه داد: در حوزه کنترل و صیانت بر تولیدات معادن دو معدن ما معدن مرمر غسلام و معدن مرمر باباشوراب در یونسکو به عنوان میراث ملی ایران ثبت شده اند. همین حالا در معدن غسلام حفاری‌های اکتشافی به پایان رسیده است. در مجتمع معادن قروه سه نوع سنگ یعنی سنگ چینی، سنگ کریستال و مرمر‌ها که شامل غسلام و باباشوراب وجود دارد. جانمایی مجتمع معادن قروه انجام شده و دسترسی به این مجتمع بسیار ساده است. مجتمع معادن ازنا شامل سه نوع سنگ تالک است که مقدار برداشت ما اندک است، اما در حال حاضر عملیات اکتشاف انجام می‌شود. در بخش لاشه دانه بندی معدن ازنا ۹۹ درصد خلوص کربنات کلسیم دارد، اما دور ریزی در این معدن نداریم. به همین دلیل است که شرکت تصمیم گرفته امسال واحد کارخانه پودر میکرونیزه ازنا را به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن بهره برداری کند. مجموع برداشت سالانه مجتمع معادن دلیجان ۲۴۰ هزار تن سالانه بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه و اقتصادی کوثر خاطرنشان کرد: فعالیت شرکت در قالب قرارداد‌های پیمان مدیریت و مشارکت در حوزه‌های اکتشاف صورت می‌گیرد. ما از نظر تیم فنی و مهندسی یک تیم قوی هستیم و بنا داریم در حوزه معادن فلزی خدمات فنی و مهندسی ارائه دهیم. ظرفیت فنی ما این است که از اولین مرحله اکتشاف تا پایان گواهی کشف خدمات ارائه می‌دهیم. برای این گفتگو‌ها که با شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی انجام شده ۴۲ محدوده به ما پیشنهاد شده که به این ۴۲ محدوده خدمات ارائه می‌دهیم. در خصوص کارخانه کفپوش سازی پتلند بهترین محصولات ایران در این کارخانه تولید می‌شود و دارای ۳۰ محصول رنگی است.

وی ادامه داد: مجتمع پتلند دارای سند رسمی و در نظرآباد کرج احداث شده که آزمایشگاه آن نیز راه اندازی شده و امسال یکی از مجتمع‌های سودده ما خواهد بود. تسریع خط تولید را با متخصصان داخلی انجام دادیم. در سال گذشته برای سرویس این کارخانه از متخصصان داخلی استفاده کردیم. این مجمتع همچنین در نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کند. در بخش تعالی سازمانی سال گذشته موفق به کسب تقدیرنامه ۵ ستاره شدیم؛ که در سال قبل از آن ما ۳ ستاره بودیم. در سازمان اقتصادی کوثر رتبه یک را اخذ کردیم. وقتی ترند معماری دنیا از سنگ‌های سفید به سنگ سیاه تغییر پیدا می‌کند، چون معادن ما سنگ سفید دارد، ما آسیب می‌بینیم. به همین دلیل کارخانه فرآوری پودر میکرونیزه ازنا این مشکل را رفع خواهد کرد. هیچ معدنی در آینده در ازنا نخواهد بود که افت درآمد داشته باشد. در ۵ ماهه امسال نیز نسبت به سال گذشته که ۳۰۰ درصد شده، سود عملیاتی ما سه برابر شده است و ین نویدبخش آینده درخشانی برای این حوزه معدنی خواهد بود.

سلگی عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. در ۵ ماهه سال مالی سود عملیاتی ما ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. روند فروش معادن ازنا نشان می‌دهد که ارتقا درآمد بالایی اتفاق افتاده است. به دلیل فرمایشات مقام معظم رهبری که باید خام فروشی را کنار بگذاریم معادن کوثر وارد حوزه سنگ بریده هم شده و در حال حاضر در سکوی پتلند ما سنگ بریده را برای عرضه در کشور آماده کردیم. یکی از کار‌های زیربنایی که در بخش تعالی به آن تاکید شده این است که مدیران میانی و کارشناسان در حوزه تصمیم گیری نقش داشته باشند و مدیران میانی و کارشناسان آینده این تشکیلات را پیش ببرند.

ما توسعه اقتصادی کشور را که مدنظر مقام معظم رهبری است، به عنوان دستورالعمل اصلی خود در نظر گرفتیم و در مناطقی که کار می‌کنیم خودمان را متعهد به انجام مسئولیت‌های اجتماعی می‌دانیم. کارگاه‌های مصنوعات سنگی را در قروه راه اندازی کردیم و در حال حاضر ۲۰ کارگاه آنجا فعالیت می‌کند. سنگ لاشه جهت ساخت کارخانه آهن استفاده می‌شود. در عملکرد ۵ ماهه امسال یعنی آخر اردیبهشت سال ۱۴۰۲ که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته، ۲۹۷ درصد افزایش سود عملیاتی داشتیم.

سه شنبه 23 خرداد 1402 اخبار