شرکت کارگزاری ملل پویا

بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال سود خالص تلفیقی

بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال سود خالص تلفیقی

بورس نیوز:

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی فن آوران، بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در کدال (حسابرسی نشده)، سود خالص شرکت اصلی فن آوران در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار و هفتاد میلیارد ریال محقق که با توجه سود خالص ۱۵، ۹۲۰ میلیارد ریالی این شرکت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۰۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، اگرچه افزایش بسیار زیاد نرخ خوراک در کنار کاهش حجم ۵۰ درصدی سهمیه گاز در آذر ماه و قطع کامل خوراک در دی ماه سال گذشته موجب افت ۲۰۰ هزار تنی تولیدات شرکت پتروشیمی فن آوران شد و تحریم‌های بین‌المللی نیز افزایش هزینه فروش منجمله هزینه حمل صادراتی محصولات را در پی داشت، اما با تمهیدات اتخاذ شده نظیر مدیریت سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت، کنترل هزینه‌ها و بهای تمام شده از طریق روی آوری به داخلی‌سازی تجهیزات و قطعات، این شرکت توانست زمینه رشد دوبرابری سودآوری خود را به خوبی فراهم نماید.

شایان ذکر است که انجام سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت در سال ۱۴۰۱ توسط پتروشیمی فن‌آوران، بیش از ۲۶، ۸۷۰ میلیارد ریال سودآوری برای این شرکت در بر داشته است که به همراه سود عملیاتی بالغ بر ۱۳، ۲۲۰ میلیارد ریالی، مجموع سود خالص این شرکت را پس از اعمال کسورات قانونی، به بیش از سه هزار و هفتاد میلیارد تومان رسانده است.

همچنین پروژه‌ها و اقدامات پتروشیمی فن آوران در راستای قطع وابستگی به تامین کنندگان خارجی، منجر به صرفه جویی ارزی ۳/۵ میلیون یورویی در سال گذشته و در مجموع تا کنون صرفه جویی معادل ۱۵ میلیون یورو از طریق داخلی سازی تجهیزات و قطعات در کمیته خودکفایی این شرکت شده است.

برنامه‌های آتی پتروشیمی فن آوران و طرح‌های توسعه‌ای این شرکت برای سالجاری و در میان مدت نیز نظیر احداث واحد تولید ونیل استات منومر به ظرفیت ۱۶۰ هزار تن در سال و نیز طرح احداث واحد بازیابی دی اکسید کربن از گاز‌های ناشی از احتراق ریفورمر واحد متانول با ظرفیت تولید سالیانه ۵۰ هزار تن متانول در سال، پایداری تولید و سود آوری را به خوبی به همراه خواهد داشت.

در دو ماه نخست سال جاری نیز میزان تولیدات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، با بهینه سازی مصارف منابع با مجموع ۱۲۰ هزار تن تولید، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین رشد فروش نیز در دو ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود دو برابر می‌باشد و و از ۶، ۶۳۰ میلیارد ریال به بیش از ۱۳، ۷۵۰ میلیارد ریال رسیده است که در صورت تداوم شرایط تولید و تامین بهینه خوراک و عدم تغییر در سیاست‌های قیمت گذاری نهاده‌های تولید، نوید بخش پایداری و رشد سودآوری در پایان سال جاری خواهد بود.

یکشنبه 21 خرداد 1402 بازار و محصولات پتروشیمی