شرکت کارگزاری ملل پویا

با افت بازار سرمایه به دنبال مقصر هستیم

با افت بازار سرمایه به دنبال مقصر هستیم

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگوی اختصاصی با بورس نیوز، در حاشیه نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در غرفه این رسانه اظهار کرد: سال جاری برخلاف سال‌های گذشته که بحث کرونا وجود داشت و ارکان کمتر حضور داشتند، نمایشگاه پر رونق تر بوده و در سومین روز از برگزاری نمایشگاه به اوج خود رسیده است. در اکثر غرفه‌ها جمعیت بسیاری دیده می شود و به نظر من این اتفاق جای امیدواری دارد و به نوعی آشتی اکثریت جامعه سهامداری با این محیط‌ها می‌تواند نکات مثبتی را در خود داشته باشد.

وی افزود: آگاهی بیشتری که در جامعه تزریق می شود، نکات مختلفی که کارگزاری‌ها و ارکان می‌توانند ارائه دهند، به طور کلی مجموع نمایشگاه امسال بسیار خوب بوده و امیدواریم در سال‌های بعد استقبال بیشتر شود.

کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: بازار از آبان ماه رشد حدود ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد و طبیعی است که در بازار سرمایه رشد‌های سریع اتفاق بیفتد. طبیعتا بازار اصلاحات را به دنبال دارد به طوری که اگر ۲۰ درصد ریزش هم داشته باشد اتفاق عجیبی نیست و در مسیر صعودی قرار می گیرد. درست است که بعضی از حقوقی‌ها و صندوق‌ها در فروش‌های خود بعضا حرفه‌ای عمل نکردند، اما اتفاق عجیبی در بازار رخ نداده و بخشی از آن نیز مربوط به تخلیه رشد بازار بوده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در طرف مقابل خوش بین هستم که بعد از یک دوره استراحت و روشن شدن تکلیف دلار بازار آزاد می توانیم شاهد رشد مجدد بازار سرمایه باشیم. همیشه وقتی که بازار شروع به اصلاح می کند دنبال مقصر می گردیم.

وی درباره معاملات الگوریتیمی توضیح داد: اینکه معاملات الگوریتمی در حال حاضر به درستی عمل میکند و یا معضل بازار است؛ در جواب باید بگوییم خیر درست عمل نمی کند اما؛ باید اشاره کنم که مشکل درجه یک بازار نیست و در بحث‌های اجرایی باید رفع شود. ذات معامله الگوریتمی بد نیست و در بازار‌های بین المللی از آن استفاده می شود. در بازار سرمایه ایران نیز قطعا به این سمت حرکت می کنیم که عموم مردم استفاده کنند. مشکل اینجاست که در حال حاضر این مزیت در اختیار همه قرار ندارد. برخی از پرتفوی‌های درشت یا مجموعه‌ها دسترسی دارند و از آن منتفع می‌شوند. اکر این بحث فراگیر شود و با شفافیت کامل در اختیار تمامی جامعه بازار سرمایه قرار گیرد قطعاً امر مبارکی است.

شنبه 20 خرداد 1402 اخبار