شرکت کارگزاری ملل پویا

بازار سرمایه مستعد رشدی متناسب با تورم

بازار سرمایه مستعد رشدی متناسب با تورم

به گزارش بورس‌نیوز بعد از ریزش تقریباً ۵۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته نگرانی‌هایی برای سهامداران ایجاد شد.

علی بهشتی روی، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: بعد از منفی‌های چند هفته قبل، اعتمادی که به تازگی در بازار سرمایه شکل گرفته بود، کمی متزلزل شد و شتاب رشد بازار تحت تاثیر تزلزل اعتماد و ترس سهامداران، کاهش یافت و طبیعی است که مجدداً بعضی سهامداران به خبرها، بیش‌واکنشی نشان دهند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر، به نظر می‌رسد تجربه فراز و فرود سال ۹۹ منجر به رفتار‌های محتاطانه متولیان بازار سرمایه و سیاستگذاران هم شده و بعضی تصمیمات و اقدامات همچون تغییر حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت یا تغییر ضریب اعتبار کارگزاری‌ها ناشی از همین احتیاط بوده است. در نهایت هم، این ترس و احتیاط دست انداز‌هایی در مسیر رشد بازار سرمایه ایجاد کرده است.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین با پیش‌بینی از روند آتی بازار سرمایه تصریح کرد: اگرچه عده‌ای اعتقاد دارند بازار سرمایه همواره باید آینه تمام‌نمای اقتصادی کشور باشد و اگر اقتصاد کشور به رشد و شکوفایی نرسیده، پس این بازار هم جای رشد چندانی ندارد؛ اما واقعیت این است که اگر چه رشد و شکوفایی چندانی در اقتصاد کشور نداشته‌ایم؛ ولی تورم سنگینی بر اقتصاد کشور ما سایه افکنده که تمام بخش‌های اقتصادی و غیراقتصادی کشور از این تورم تاثیر می‌پذیرند و به نوعی با این تورم آپدیت می‌شوند. قاعدتاً با توجه به شرایط تورمی کشور، ارزش شرکت‌های فعال در بازار سرمایه هم افزایش یافته و باید ارزش‌گذاری جدید شده و متناسب با تورم، سهام این شرکت‌ها نیز قیمت جدید به خود بگیرند. رشدی که تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه ماه‌هاست انتظار آن را می کشند، ناشی از همین تورم است و طبیعی است که فاصله بین ارزش ریالی و ارزش دلاری بازار سرمایه باید پر شود. البته که همواره بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، با وقفه بیشتری به تورم واکنش نشان داده است؛ اما تردیدی نیست که این بار هم این اتفاق رخ خواهد داد و بازار سرمایه متناسب با تورم، رشد خواهد کرد.

سه شنبه 9 خرداد 1402 اخبار