شرکت کارگزاری ملل پویا

بازار چشم انتظار گزارشات

بازار چشم انتظار گزارشات

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، بیان کرد: بازار بعد از چند هفته صعود و صف خرید‌های که دیده شد، حتی روند خوبی که به خود دید با ارزش معاملات بالای ۲۰ همت در حال صعود بود. البته همواره گفته شده که روند این چنینی بازار همسو با بازدهی دلار بوده و نگاه بورس به بازدهی دلار است، گواه این موضوع هم بازدهی ۱۰۰ درصدی دلار است؛ که در آن زمان واکنش بورس را هم به این موضوع شاهد بودیم. بعد از متوسط ۱۰۰ درصد بازدهی در بسیاری از سهام در هفته‌های انتهای روند صعودی بازار کند شد، به یکباره هفته‌ای به شدت جهنمی را پشت سر گذاشتیم که خارج از تصور تمام. تحلیلگران بود. روز‌های ابتدای این هفته بازار کمی از فروشنده خالی شد یعنی در واقع به صورت مقطعی وقفه‌ای را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: دلیل این نگاه بازار هم می‌توان تغییرات در نرخ دلار بیان کرد چراکه دلار بعد از مدت‌ها که چند تومان روند نزولی. به خود گرفت در وقفه‌ای ایستادگی قیمتی نشان داد و بورس هم متناظر با آن ایستادگی از خود برجایی می‌گذارد.

این فعال بورسی تشریح کرد: با وجود اینکه بورس در روز‌هایی ایستادگی از خود نشان داده است، در این روز‌ها نکته عجیب و غریبی برای آن رخ نداده و سیگنال مثبتی که تمام فعالین و کارشناسان منتظر آن هستند از بازار سرمایه مخابره نشده است. در این حالت نمی‌توان با قطعیت گفت که بازار شرایط مطلوبی و خوبی دارد. با این حال برای هفته‌های آتی می‌توان پیش‌بینی کرد بازار متعادل باشد البته با وجود اینکه ارزش معاملات از حدود ۲۰ همت به ۱۰-۱۲ همت رسیده است. این روند نمایان‌گر این موضوع. است که بازار سرمایه احتمالا با گزارش‌ها جان تازه بگیرد و ۱-۲ روز شرایط مثبت را تجربه کند.

الیاس کردی در پایان گفت: بورس چشم به گزارش‌ها دوخته و در غیر این صورت شرایط عجیب و غریبی را تجربه نمی‌کند و اعداد و ارقام بالایی را به خود نمی‌بیند.

چهارشنبه 3 خرداد 1402 اخبار