شرکت کارگزاری ملل پویا

پیشتازان این هفته

پیشتازان این هفته

احسان خاتونی: در هفته ای که گذشت ضرب فروش در بازار به خوبی گرفته شد. حمایت های خوبی از بازار صورت گرفت و فاز فروش جای خود را به فاز خرید داد. تعهد فروش در بازارگردانان اجرا نشد و حقوقی ها در نقش خریدار ظاهر شدند. همچنین شاهد انتشار گزارشات سالانه شرکت‌ها بودیم که فراتر از انتظارات بود و از بازار حمایت کرد. از طرفی همچنین با اصلاح جزیی نرخ ارز شاهد توجه بیشتر بازار به سهام ریالی و کمتر رشد یافته بودیم. انتظار میرد این رویه بازار این هفته نیز ادامه یابد.

محمد باقر خادمی: همانطور که در هفته های پیش پیش بینی میشد بازار وارد فاز اصلاح زمانی شده که در هفته جاری نیز شاهد آن خواهیم بود.

هابیل خاوری: این روز ها مباحثی پیرامون این که بازار تا کجا می رود و مقاومت ها و حمایت هایی که پشت سر هم برای بازار ترسیم میکنند داغ شده است و تحلیلگران در حال سبقت از همدیگر هستند برای این که بگویند من زودتر گفته ام بازار دچار ریزش یا صعود میشود، تا انتهای موج صعودی که حداقل یک موج نزولی و یک موج صعودی قوی دیگر در دل خود دارد هنوز فاصله زیادی داریم ، لذا صحبت از ریزش بازاری که از هر جهتی ارزنده است کمی دور از انصاف است.

از این پس اصلاح های شاخص کل کم شتاب و بیشتر زمانگیر باشند که در این موقعیت پیش آمده سهام کمتر رشد کرده خودشان را به دیگر سهام نزدیک کنند و شاهد یک تعادل نسبی در کلیت بازار باشیم. هرچند بررسی خود شرکت ها در اولویت بالاتری نسبت به شاخص کل قرار دارد و در این برهه زمانی نباید معیار سرمایه گذاری شاخص باشد، چرا که عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه همچون نرخ ارز همچنان بالای 50 هزار تومان و از این بعد هیچ پالس منفی به سوی بازار سرمایه صادر نشده است. از طرفی تفکیک بازار به سهام دلاری و ریالی کاری بس بیهوده است،همانگونه که قبلا بازار را به دو قسمت سهام برجامی و غیر برجامی تقسیم میکردند.

اما انتظار می رود که 1 ماه زمان صرف شود و پس از آن مجدد شاهد حرکت شاخص به سمت اهداف بالاتری باشیم. و مادامی که شاخص کل بالای محدوده 2100 الی 2200 می باشد جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

معیار هایتان از سرمایه گذاری در بورس، تولید و فروش شرکت ها،قیمت های جهانی(نه منتظر تاثیر لحظه ای قیمت های جهانی روی تابلوی معاملات بورس باشید)، نسبتهای مالی به ویژه p/e و p/s پایین، یونیک بودن شرکت و مارکت کپ پایین،ارزش جایگزینی پایین در قیاس با صنعت و یا ظرفیت تولید و فروش شرکتها،داشتن طرح های توسعه ای، نسبت سود تقسیمی خوب با توجه به قرار گیری در فصل مجامع و .... .

و اما نکته اساسی و کلیدی اینست که نشانه های اصلاح یا ریزش بازار را چگونه شناسایی کنیم؟ بسیار واضح است که در ابتدای هر ریزش شاهد ورود پول به اوراق اسناد خزانه اسلامی و به طبع آن خروج پول از بازار سهام، بخشی از پول ها نیز به صندوق های با درآمد ثابت روی می آورند که شاهد خروج پول از بازار و ورود پول به این صندوق ها هستیم، مورد بعدی فروش پوت آپشن های در پوزیشن خرید و همچنین خرید آپشن های در پوزیشن فروش از سوی فعالین این بازار، از موارد دیگر می توان مثبت بودن غیر عادی و فروش حقوقی به صورت سنگین در صف های خرید و همچنین مخابره شدن خبر های دست چندم و تکراری حمایت از بازار با دستکاری قیمتی و مصادف شدن تمامی موارد بالا با شرایط تکنیکالی و بنیادی که کاملا در دسترس است..... اشاره نمود.

نوید سالک: پس از نوسانات شدید شاخص در هفته های گذشته انتظار می رود روند نسبتا متعادل و صعودی را ادامه دهد. همچنین به نظر می رسد زمزمه های از سرگیری مذاکرات برجامی و ثبات نسبی بازار ارز نیز بر پایداری این روند تاثیرگذار باشد.

سهیلا نقی پور: با توجه به اخبار منتشر شده پیرامون مذاکرات و همچنین معاملات روز چهارشنبه، دو گروه خودرویی و بانکی می‌توانند لیدر بازار در معاملات هفته آتی باشند. در مورد دو گروه خودرویی و بانکی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این دو گروه نسبت به سایر گروه ها از نظر قیمتی همچنان مستعد تجربه کردن قیمت های بالاتر نیز هستند که موضوع مذاکرات برجامی میتواند محرک بسیار خوبی برای این دو گروه باشد

سمیه صفری: گروه های برجامی مورد توجه بازار خواهند بود

مجتبی دیبا: در ادامه تثبیت و متعادل سازی که در هفته گذشته بیشترین وزن حرکتی بازار را تشکیل داد

این هفته هم با تعادل مثبت با ریتم کم ادامه خواهد داشت

و البته تا زمان نشکستن با مو منتوم بالا محدوده 2.400این مدل حرکتی را در بازار خواهیم داشت

پیام الیاس کردی: ارزش معاملات پایین اماده و دلار مقدار خیلی خیلی کمی اصلاح کرده

ندا کریمی: بازار به دلیل شوک دو هفته پیش، همچنان در حالت نوسانی است و انتظار می رود این هفته وضعیت بازار پس از اصلاح سنگین، بهبود یابد.

هلن عصمت پناه: با نزدیک شدن مجامع و نشستن گزارشات سال مالی شرکت ها بر روی کدال، استقبال سرمایه گذاران از نمادهایی که عملکرد و‌ وضعیت خوبی در پایان دوره از خود ارائه داده اند، می‌تواند بیشتر باشد

هر ساله نزدیک مجامع، ورود برخی پول ها، با استراتژی گرفتن DPS، به بازار انجام میشود بازار ۱۴۰۲ به دلیل شرایط بهتری که از ابتدای سال داشته، میتواند این ورود پول ها را پررنگ تر، قوی تر و‌مشتاق تر کند این روزها دید محتاط و تحلیلی بازار و نمادها، باید بیشتر مد نظر سهامداران باشد این بازار را جا مانده ندانیم، ارزنده بدانیم

بهمن فلاح: با توجه به روند کاهشی ارزش معاملات انتظار روندی متعادل و مثبت با محوریت سهم های شاخص ساز و شاخص هم وزن را دارم .

مهدی افشار اعلم: وضعیت بازار در هفته آتی ، وضعیت مثبت و تا انتهای هفته با رشد در معاملات و نیز بتدریج حاکم شدن فضای هیجانی خواهد بود.

علی عصاری: احتمالا بازاری مثبت خواهیم داشت با سهام ریال محور

سیاوش وکیلی: با توجه به اخبار مثبت موثر بر بهبود تعاملات خارجی و کاهش معنا دار بهای بسیاری از سهام طی دو هفته گذشته انتظار میرود که روند معاملات بهبود یابد

آیدین علایی: بازار این هفته متاثر از گزارشات ۱۲ ماه و فروش ماهانه خواهد بود

مریم محبی: بازاری متعادل، و احتمال افزایش جزئی تقاضا همزمان با نزدیکتر شدن به فصل مجامع

فاطمه موسوی پور: با سلام،طبق تکنیکال بازار سرمایه روزهای مهمی پیش روی خود دارد ،به نوعی فاز بازار ، فاز انتظار جهت ارایه گزارشات ۱۲ماهه شرکت ها و نیز به نوعی اصلاح زمانی می باشد.کلیت بازار هم چنان روند صعودی دارد و شاخص بعد از فراز و نشیبهای متمادی به ۳میلیون واحد خواهد رسید و این اصلاحات چاشنی لازم هستند، تنها نکته کلیدی ساختار اصلاح هست که بنظر نمی رسد اصلاح عمیقی در انتظار بازار سرمایه باشد.تحلیل دقیقتر شاخص کل در پایان وقت یکشنبه شفافیت می یابد و بهتر می توان مسیر بعدی شاخص را سنجید.

احسان خورشیدی: با عنایت به ورود شاخص به منطقه اصلاح به نظر میرسد طی هفته جاری نیز شاهد ادامه اصلاح زمانی/ قیمتی و دست به دست شدن سهام بین معامله گران باشیم .

علی بهشتی روی: با توجه به گزارشهای خوب پالایشیها و انتظارات مثبت در اخبار سیاسی روند این هفته متعادل مثبت خواهد بود، به شرط اینکه دوستان به روند طبیعی بازار ورود نکنند.

شنبه 30 اردیبهشت 1402 اخبار