شرکت کارگزاری ملل پویا

سیاست‌های بانک مرکزی دلیل روند بازار

سیاست‌های بانک مرکزی دلیل روند بازار

بعد از روز‌های سبز مداوم برای بازار سرمایه، هفته گذشته با روزهای قرمز و رکود‌رهای کاهشی مواجه بودیم، و شاخص کل بورس با اصلاح ۹.۴ درصدی مواجه بود. این دست از ریزش‌ها یادآور رخداد‌های تلخ سال ۹۹ و موجب تنش‌های بسیار در بازار بودند.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با چرایی این ریزش‌ و بررسی آن در گفتگو با بورس‌نیوز این‌طور بیان نمود: بازار از ابتدای سال به‌طور یکپارچه روندی صعودی را در پیش‌گرفته بود و دراین‌بین مانند گذشته اصلاحاتی را نداشتیم.

برای مثال در گذشته با هر رشد ۱۵ درصدی در بازار، ۵ درصد اصلاح را شاهد بودیم اما؛ این بار چنین نبود و همین مسئله موجب ایجاد نگرانی‌هایی شد که این رشد‌ها حباب گونه نباشند، که سازمان بورس و اوراق بهادار با ابزار‌های خود یعنی (کاهش حدنصاب خرید سهام توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار) و (کاهش ضرایب تعدیل سهام در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار) نشان داد که قصد تبدیل رشد‌های پیوسته را به مقطعی و ماندگاری بیشتر را دارد.

وی در ادامه افزود: هر چه افراد در قیمت پایین‌تری خرید داشته باشند، همچنین پول‌های جدید ورودشان تدریجی‌تر باشد، ماندگاری بیشتر را در بازار خواهد داشت، اما؛ این اصلاحات پیش‌بینی می‌شد و نهایتاً تا در طی هفته فروکش کند.

تداوم آن نیز به خاطر صحبت‌های اخیر رئیس بانک مرکزی در روز چهارشنبه در خصوص سیاست جدید دلاری بود، که شرکت‌های صادراتی و کلیه تراستی‌ها موظف شدند، تا درآمدهای دلاری خودشان را تحت اختیار بانک مرکزی قرار داده و بانک مرکزی تخصیص دهنده به واردکنندگان خواهد بود.

این نکته تأثیر روی بازار می‌گذارد و همچنین در رابطه با انتظارات از دلار نیمایی جدید بود که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین نرخ بشود را زیر سوال می‌برد.

ایشان در خصوص پیامد‌های سیاست جدید بانک مرکزی افزود: در این شرایط گویی بانک مرکزی متولی قیمت‌گذاری می‌شود و دیگر رقابتی بین عرضه و تقاضا شکل نمیگیرد، بدین‌صورت که صرفاً نرخ ثابتی از جانب بانک مرکزی برای خریدوفروش اعلام میشود.

این مسئله بر روی بورس کالا نیز تأثیرگذار است و موجب ایجاد ترس برای سرمایه‌گذار می‌شود و این حس را برای سرمایه‌گذار در پی خواهد داشت که رشد و سودآوری به دلیل شرایط جدید دلار ثابت مانده و این نکته برای بازار مخرب است.

وی در پاسخ به توصیه به فعالین بازار و داشتن دید شفاف‌تر به بازار تصریح کردند: در چنین مواقعی افراد بهتر است به دنبال سهم‌هایی که نسبت P\E آن‌ها کمتر از ۶ و تقسیم سود بالای ۵۰ درصدی دارند باشند، زیرا با حضور در مجامع و کسب سود تقسیمی می‌توان به سود رسید، پس حتی در این شرایط و با نرخ ارز فعلی نیز می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی انجام داد.

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 اخبار