شرکت کارگزاری ملل پویا

هیچ بازاری را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد

هیچ بازاری را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جلسات این سازمان با بخش دولتی اظهار کرد: به این نتیجه رسیدیم که بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار مطمئن برای جذب سرمایه در بخش خصوصی و دولتی مورد حمایت است. روی بازار سرمایه حساب می‌شود. استراتژی دولت این است که در تامین مالی همه طرح‌ها در بخش خصوصی، بورس و فرابورس نقش مهمی داشته باشند. بازار سرمایه از این جهت مورد حمایت است.

رئیس سازمان بورس ضمن اشاره به این مسئله که هیچ بازاری را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد، تاکید کرد: سازمان بورس در هیچ مقطعی چه در خصوص بالا رفتن و چه در خصوص پایین آمدن نمی‌تواند با دستور جلوی روند را بگیرد و دخالتی در این زمینه ندارد. بازارگردان‌ها طبیعتا باید به تعهدات خودشان عمل کنند و سازمان بورس به هیچ وجه الزامی به بازارگردان‌ها فراتر از تعهداتشان ندارد. روز گذشته، صندوق‌های تثبیت و توسعه بیش از پنج هزار میلیارد تومان و بازارگردان‌ها نزدیک به یک هزار میلیارد تومان خرید کردند.

وی با اشاره به منابع مالی خوب در صندوق‌ها گفت: صندوق‌ها طبق شیوه‌نامه از بازار حمایت می‌کنند. هیجانی که در بازار ایجاد شد، نسبت به حالات عادی بیشتر بوده است. وقتی بازار برای یک مدتی در یک جهت حرکت می‌کند، باید انتظار شناسایی سود را داشته باشیم. این اتفاق هم افتاد. شرایط بنیادی بازار مورد توجه تحلیلگران خواهد بود و گزارش‌های ۱۲ ماهه در راه است. نسبت‌های مربوط به تولید و فروش شرکت‌ها در فروردین ماه نشان می‌دهد که اختلاف معناداری با سال گذشته وجود دارد و امیدبخش است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برنامه‌های مختلفی که سازمان برای عرضه‌های اولیه و شرکت‌های سهامی عام پروژه و راه‌اندازی صندوق‌های جدید دارد، اظهار کرد: اولویت و اصلی‌ترین رسالت ما هدایت نقدینگی به سوی تولید است. اگر در سال ۹۹ نیز چنین سیاستی پیش گرفته می‌شد، قطعا بعد از ۲.۵ سال در انتظار به ثمر رسیدن آن پروژه‌ها و نتایج مثبتی در تولید و توسعه پایدار بازار بودیم. صندوق‌های حمایتی منابع خوبی دارند. در یکی دو سال گذشته، روز‌هایی را داشتیم که منابع صندوق‌های حمایتی نزدیک به صفر می‌شد، اما اکنون چنین نگرانی نداریم. در سه ماه گذشته صندوق‌ها منابع خوبی داشته و دارند.

سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 اخبار