شرکت کارگزاری ملل پویا

بازار باید بنیه قوی داشته باشد

بازار باید بنیه قوی داشته باشد

آراد پورکار مدیر تحلیل کارگزاری پیشرو در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص روند کلی بازار و مقایسه آن با سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: بازار سرمایه در حال حاضر روند صعودی قوی را به خود گرفته و از ساختار روندی در تکنیکال خارج و وارد ساختار رالی شده است.

وی ادامه داد: همچنین قدرت رالی به دلیل آنکه کف‌های ماژور نمی‌سازد بالاتر بوده و اکنون تنها اصلاحات آن در حد مینور است و سقف‌های ماژور می‌سازد. مسئله‌ای که وجود دارد، این است تا زمانی که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه ببینیم و ارزش معاملات بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان در تمامی بازار‌ها (بازار سرمایه حق تقدم‌ها، صندوق‌ها و درآمد‌ها ثابت‌ها) باشد این رالی ادامه‌دار خواهد بود و مشکلی بر کلیت بازار نخواهیم دید اما؛ مهم‌ترین تفاوت آن با سال ۹۹ در بحث P/E است.

پورکار در این باره افزود: نسبت P/E بازار با سال ۹۹ قابل‌مقایسه نیست و در حدود یک‌سوم آن دوره بازار است و از نگاه بنیادی بازار کماکان ۲۰ الی ۳۰ درصد نیاز دارد تا به ارزش ذاتی خود برسد، ولی در سال ۹۹ عملاً به‌واسطه دست‌کاری که در بحث بهره انجام می‌شد و در سود بین‌بانکی از ۲۰ الی ۲۲ درصد تا ۸ درصد بازار پتانسیل رشد می‌گرفت و بعدازآن ۸ درصد به سمت ۲۲ درصد حرکت می‌کرد و بازار به حالت اصلاحی درمی‌آمد.

مدیر تحلیل کارگزاری پیشرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامیت بازار تغییر کرده و به سمت ساختار بنیادی و تأثیرپذیری از دلار در حال رشد بوده و پایه محکمی را به همراه دارد. می‌توان گفت که عملکرد بازار می‌تواند حالت خوبی را به خود بگیرد.

وی در خصوص تأثیر رشد دلار با توجه به سکونی که در چند وقت اخیر به خود گرفت و در ادامه نیز با آغاز روند صعودی مواجه شد، بیان کرد: دلار، محرک رشد بازار سرمایه بوده و هرچقدر بخواهد در بازار رقابتی و بازار‌های دیگر صعودی شود، شرکت‌های دلاری سود ریالی بیشتری را شناسایی می‌کنند. شرکت‌هایی که نرخ خوراک آن‌ها ریالی و نرخ فروش آن‌ها به دلار است بیشتر رشد خواهند کرد. شرکت‌های نیز وجود دارند که حاشیه سود آن‌ها به‌واسطه دلاری بودن، در آینده می‌تواند سود ریالی شناسایی کند.

پورکار عنوان کرد: شرکت‌هایی وجود دارد که با افزایش نرخ دلار و با توجه به فروش ریالی که دارند عملاً متضرر می‌شوند و در بحث ارزش دارایی‌ها رشد پیدا می‌کنند. این موضوعات باید در چینش پرتفوی مدنظر قرار بگیرد و باید بدانیم که محرک رشد بازار چه چیزی است و بر چه صنایعی می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بگذارد.

وی افزود: بازار ارز مقاومت بسیار مهمی را شکست و توانست بعد از چند کندل کوچک ساختار صعودی را به خود بگیرد. در حال حاضر مقاومت ۵۵ هزارتومانی را به همراه دارد و باید منتظر بمانیم می‌تواند بالای این عدد ثابت شود یا خیر.

مدیر تحلیل کارگزاری پیشرو ادامه داد: اگر بتواند قیمت ۵۵ هزار تومان را به سمت بالا تثبیت کند و بار دیگر پتانسیل این را داشته باشد که به بالای عدد ۶۰ هزار تومان برسد، بر صنایعی که تأثیر مستقیم آن‌ها بر فروش دلار است تأثیرگذار است. شرکت‌هایی که نرخ تمام‌شده آن‌ها دلاری است با سود کمتری مواجه هستند و شرکت‌هایی که تأثیرپذیری مستقیم از فروش دارند نیز طبیعتاً سودآوری بیشتری خواهند داشت.

پورکار در خصوص رشد بازار سرمایه در روز گذشته نیز روند معاملات در هفته جاری را چنین ارزیابی کرد: مسئله‌ای که وجود دارد، این است که شاهد تقابل پول‌های درشت و خرد هستیم و عملاً بازار مدتی است که خروج پول‌های درشت را به همراه دارد و ساختار منفی را به خود می‌گیرد و با پول‌هایی که از سمت سهامداران خرد وارد بازار می‌شود از ساختار منفی به سمت مثبت حرکت می‌کند. در هفته جاری نیز بازار این ساختار را به همراه داشت و مسئله این است که بازار باید بنیه قوی را داشته باشد.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد انتظار اصلاح بازار را دارند و این اصلاح را به‌عنوان ورود پول‌های قوی می‌بینند، به علت آنکه نوع اصلاح مهم نیست و نکته حائز اهمیت ورود پول‌های قوی به بازار است و استحکام روند خیلی قوی‌تر می‌شود. در روز جاری بازار می‌تواند به سمت مثبت حرکت کند و یا بخواهد منفی شود و از شدت آن کاسته شود. گروهی که می‌تواند پیشرو باشند نیز گروه بانکی است که عملکرد بهتری را به همراه خواهند داشت.

وی در خصوص موانع و ریسک‌های موجود در ادامه روند رو به رشد بازار گفت: تنها مانعی که در حال حاضر بازار سرمایه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند بحث دست‌کاری‌های دستوری است و متغیر‌هایی همچون نرخ بهره و رفتار قیمت‌گذاری دستوری، حذف معاملات رقابتی در بورس کالا باعث می‌شود در بازار تأثیرگذار باشد.

پورکار گفت: سهامداران دنبال این موضوع نباشند که در سقف قیمتی شروع به خرید کنند و در کف قیمتی سهام خود را به فروش برسانند و بخواهند ساختار کلاسیک را رعایت کنند. با تنها استراتژی که در بازار جواب می‌دهد حد ضرر را در ساختار منطقی به‌روز کنید و به روند‌ها اجازه رشد دهند.

مدیر تحلیل کارگزاری پیشرو گفت: با هر خروج پول درشت و رسیدن به مقاومتی که بخواهد خروج پول درشت را به همراه داشته باشد و یک الی ۲ کندل منفی بزند سهامداران اگر بخواهند از سهم خارج شوند، از بازار جا می‌مانند و عملاً سود را از دست می‌دهند. در زمانی که یک ساختار رالی صعودی را شاهد هستیم، به روند‌ها اجازه رشد دهیم و سعی کنیم حد ضرر درست را در کف ماژور در نظر بگیریم و بخواهیم رشد پرتفوی را ادامه‌دار باشد.

سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 اخبار