شرکت کارگزاری ملل پویا

منفی‌های بازار طبیعی و برای ادامه‌ مسیر مفید

منفی‌های بازار طبیعی و برای ادامه‌ مسیر مفید

هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه گفت: در حقیقت در چند روز گذشته بازار به لحاظ روانی به محدوده ترس وارد شده است. از طرفی در چند روز اخیر ورود پول به بازار ثبت شد؛ اما این ورود پول‌ها، پول هوشمندانه‌ای نبود؛ بلکه پول‌هایی بودن که پاک شده بودند؛ به عقیده وی دیدگاه این افراد دیدگاه کسانی بود که در سال نود و نه سهام می‌خریدند. ورود پول و ارزش معاملات بالایی که در شرایط حال حاضر وجود دارد را می‌توانیم به شکسته‌شدن سقف و جابه‌جایی سهام نسبت بدهیم که بعد از گذشت سه سال این اتفاق افتاده است و خیلی از افراد حاضر در بازار، این موقعیت را فرصت خرید می‌دانند و بالعکس. اما بزرگ‌ترین اشتباهی که این روز‌ها تعداد زیادی از تحلیلگران و یا معامله‌گران با آن روبه‌رو هستند این است که بر اساس عدد شاخص کل از این منظر که سقف شکسته و یا می‌خواهد برگشت داشته باشد، معامله می‌کنند. زیرا بررسی وضعیت شرکت‌ها از نظر فاندامنتال و تکنیکالی در این برهه زمانی به نظر می‌رسد که ارجحیت دارد. همان‌طور که می‌بینید در حال حاضر خیلی از سهم‌های کوچک بازار مسیر خود را از سهام بزرگ و شاخص ساز جدا کرده‌اند و اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی ادامه داد: منفی‌های چند روز اخیر بازار یا به‌نوعی چند روز گذشته طبیعی است و در شرایطی که جابه‌جایی سهام صورت بگیرد، برای ادامه مسیر قطعاً مفید است. این در حالی است که تعداد زیادی از فعالین دوست داشتند تا بازار هر روز مثبت باشد.

این کارشناس درباره شرایط این روز‌های بازار این چنین گفت: باتوجه‌به مثبت‌شدن دوباره بازار سرمایه، جو جدیدی حاکم شده است که با تعدادی از اساتید اینستاگرامی روبه‌رو شده‌ایم و مجدد شروع به فعالیت کرده‌اند. سازمان بورس باید از این اساتید نما‌ها جلوگیری کند؛ چون مجدداً این افراد باعث می‌شوند که افکار عمومی دوباره به سمت‌وسوی که سال نود و نه برود و دوباره شاهد تحلیل‌های بدون پشتوانه علمی باشیم.

هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اگر شخصی استراتژی معاملاتی داشته باشد و پایبند به اصول سرمایه‌گذاری خود باشد و یا حداقل این اصول برای خودش محرز شده باشد و یا پلن معاملاتی داشته باشد که از آن پلن جواب مثبت گرفته باشد از منفی‌های حال حاضر بازارهراسی ندارد؛ اما اگر کسی که بدون استراتژی بیاید و دنبال صحبت‌های حاشیه‌ای باشد در نهایت نتیجه‌اش می‌شود روز‌های هیجانی که معامله‌گران سردرگم می‌شوند و تو فضای مجازی دنبال این هستند که ببینند بازار چه می‌شود، منجر به ازدست‌رفتن سرمایه و اتفاقات مشابه می‌شوند.

چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 اخبار