شرکت کارگزاری ملل پویا

از دست رفتن درآمدهای صادراتی "شپترو"

از دست رفتن درآمدهای صادراتی "شپترو"

خلاصه فعالیت شرکت طبق اساسنامه به ثبت رسیده شامل تولید PVC، DDP و سود محرق است که به موجب پروانه بهره برداری توسط وزارت صنایع صادر شده است. بهره برداری از کارخانه شرکت با ظرفیت ۵۸ هزار تن در تاریخ ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۴۸ آعاز شده که می‌توان فعالیت اصلی آن را در این دوره مالی تولید محصول PVC است.

شرکت پتروشیمی آبادان در صورت مالی ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۱ میزان درآمد عملیاتی خود را ۸۲۹ میلیارد تومان شناسایی کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با ریزش ۱۳ درصدی (۱۲۱ میلیارد تومانی) روبه‌رو بود. این پتروشیمی در پایان سال مالی گذشته (منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰) به درآمدزایی یک هزار و ۳۴۲ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

اکنون باید دید که "شپترو" با انتشار صورت‌های مالی منتهی به پایان سال ۱۴۰۱ می‌تواند میزان درآمد تجمیعی سال گذشته خود را به دست آورد و یا همانند دوره ۹ ماهه خود با کاهش درآمدزایی مواجه خواهد بود؟

گفتنی است، روند درآمدزایی پتروشیمی آبادان در ۳ سال گذشته با رشد همراه بوده اما؛ این روند را در دوره ۹ ماه منتهی به آذرماه ۱۴۰۱ نتوانست ادامه دهد.

شرکت پتروشیمی آبادان در این دوره بهای تمام‌شده خود را برابر با یک هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان در کارنامه مالی خود ارائه کرد، با این وجود که این بخش در مقایسه با درآمد‌های عملیاتی ۲۹ درصد بیشتر بوده حاصل افزایش بهای تمام‌شده برای این پتروشیمی سود ناخالص ۳۲۹ میلیارد تومانی بود. این رقم در دوره مشابه سال گذشته حدود ۳ میلیارد تومان اطلاع رسانی شده بود.

همان‌طور که گفته شد، سود ناخالص پتروشیمی آبادان ۳۲۹ میلیارد تومان به ثبت رسید و به طبع آن قابل پیش‌بینی بود که در این دوره به زیان عملیاتی برسد. "شپترو" در بخش‌های هزینه‌ فروش، اداری و عمومی، سایر درآمد‌ها و سایر هزینه‌ها با عملکرد منفی همراه شد که حاصل آن زیان عملیاتی ۵۳۳ میلیارد تومانی بود. این روند در ۵ سال گذشته از سوی "شپترو" امری پرتکرار بوده است.

شرکت پتروشیمی آبادان در صورت مالی ارائه شده زیان خالص ۵۹۱ میلیارد تومانی را به ثبت رساند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۹۶ درصد افزایش را در پی داشت. این مبلغ در دوره گذشته برابر با ۱۱۹ میلیارد تومان بود.

زیان خالص "شپترو" در ازای هر سهم تا پایان آذرماه ۱۰۷۲ ریال به اطلاع سهامداران رسید. همچنین لازم به ذکر است که در این پتروشیمی در پایان سال مالی گذشته ۳۷۹ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد.

حال نگاهی به صورت وضعیت مالی پتروشیمی آبادان در دوره ۹ ماهه که با کاهش ۲۲ درصدی جمع حقوق مالکانه روبه‌رو بود، خواهیم داشت. جمع حقوق مالکانه پتروشیمی آبادان در پایان این دوره مبلغی بالغ‌بر ۵۱۸ میلیارد تومان به ثبت رسید اما؛ نکته حائز اهمیت در این بخش مربوط به بخش سود (زیان) انباشته این پتروشیمی است.

اکنون می‌خو‌اهیم به ماده ۱۴۱ قانون تجارت اشاره‌ای داشته باشیم؛ اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نیمی از سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است در سریع‌ترین زمان ممکن مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.

ماده ۱۴۱ برای شرکت‌هایی است که بیش از نصف سرمایه خود را از دست داده‌اند. در واقع، این یک پیش بینی قانونی است تا شرکت و پرسنل آن پیش از نابودی کل سرمایه شرکت، چاره‌ای بیندیشند. زمانی که این سرمایه به نصف میزان اصلی خود رسید، هیات مدیره مکلف به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده از سهامداران و شرکا است.

در حال حاضر پتروشیمی آبادان میزان زیان انباشته خود را در پایان این دوره برابر با یک هزار و ۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با پایان سال گذشته ۱۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است. میزان سرمایه "شپترو" در این دوره ۵۵۲ میلیارد تومان به ثبت رسیده که زیان انباشته‌ موجود ۱۸۲ درصد بیشتر از سرمایه شرکت است.

اقدامی که این پتروشیمی نسبت به زیان انباشته خود نشان داده آن است که در تاریخ ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ آگهی افزایش سرمایه خود را در سامانه کدال به ثبت رساند. این مبلغ برابر با ۴۴۸ میلیارد تومان است که با سرمایه کنونی به یک هزار میلیارد تومان می‌رسد. به نوعی با این اقدام میزان سرمایه و زیان انباشته شرکت سر به سر خواهد شد.

مقدار تولید این پتروشیمی بالغ‌بر ۳۲ هزارتن اعلام شد که مربوط به محصولات PVC، DDB، سودسوزآور و ... بود که از این مقدار نزدیک به ۳۰ هزار تن از محصولات "شپترو" به فروش رسید. پتروشیمی آبادان در هر دو بخش مقدار تولید و فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش ۱۶ و ۱۵ درصدی مواجه بود.

نکته‌ای که در پایان این گزارش می‌توان به آن اشاره‌ داشت موضوع میزان درآمدزایی این شرکت از فروش محصولات در بازار صادراتی است که با ریزش ۹۶ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند. به‌گونه‌ای که در پایان آذرماه ۱۴۰۰ میزان درآمدزایی "شپترو" در فروش محصولات در بازار خارج از کشور ۲۲۱ میلیارد تومان به ثبت رسیده اما؛ اکنون این میزان درآمد به ۸ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان تنزل پیدا کرده است.

دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 بازار و محصولات پتروشیمی