شرکت کارگزاری ملل پویا

نخستین معاملات گواهی سپرده نفت خام

نخستین معاملات گواهی سپرده نفت خام

به گزارش بورس نیوز، در روز نخست معاملات، گواهی سپرده نفت خام سنگین با قیمت ۷۰ دلار و ۷۸ سنت و میعانات گازی با قیمت ۶۸ دلار و ۷۸ سنت در بورس انرژی ایران خرید و فروش شد. مجموع دلاری ارزش معاملات نفت خام سنگین و میعانات گازی به ۵ میلیون ۹۸۷ هزار دلار رسید که معادل ریالی آن (با احتساب قیمت خرید حواله دلار، ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومان) ۲۱۸ میلیارد تومان است.

روز گذشته معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین با نماد "نفتگ۰۴۱۲پ۱د" و گواهی سپرده میعانات گازی با نماد "میعا۰۴۱۲پ۱د" برای نخستین‌بار آغاز و نماد معاملاتی آن بازگشایی شد.

در روز اول معاملات ۴۱ هزار و ۸۴۶ گواهی سپرده نفت خام سنگین (هر گواهی معادل یک بشکه) با قیمت ۷۰ دلار و ۷۸ سنت در بورس انرژی ایران خرید و فروش شد. ارزش معاملات امروز ۲ میلیون و ۹۶۲ هزار دلار بود که معادل ریالی آن (با در نظر گرفتن قیمت خرید حواله دلار ETS که امروز ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومان بود) به حدود ۱۰۸ میلیارد تومان رسید.

همچنین ۴۳ هزار و ۹۷۵ گواهی سپرده میعانات گازی با قیمت ۶۸ دلار و ۷۸ سنت دادوستد شد. ارزش معاملات امروز ۳ میلیون و ۲۵ هزار دلار بود که معادل ریالی آن تقریبا به ۱۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

با این حساب مجموع دلاری ارزش معاملات نفت خام سنگین و میعانات گازی به ۵ میلیون ۹۸۷ هزار دلار رسید که معادل ریالی آن (با احتساب قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومانی) ۲۱۸ میلیارد تومان است.

حداقل میزان جهت تحویل فیزیکی میعانات گازی، ۳۰۰ هزار گواهی و حداقل میزان جهت تحویل فیزیکی نفت خام سنگین ۶۰۰ هزار گواهی است. سفارشات خرید و فروش این گواهی به‌صورت دلاری و با دامنه نوسان نامحدود در سامانه معاملاتی ثبت می‌شود.

بر این اساس تمامی اشخاص حقوقی و دارندگان کد PRX مجاز به خرید این گواهی‌ها هستند. حداقل خرید، یک هزار گواهی و حداقل تغییر حجم سفارش یک گواهی تعیین شده است.

لازم به ذکر است که معاملات ثانویه این نماد از امروز، سه‌شنبه (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) آغاز می‌شود.

محاسبه ارزش ریالی تسویه و کارمزد‌های معاملات این گواهی‌ها بر اساس نرخ خرید حواله (دلار آمریکا) در سامانه نظارت ارز (سَنا) انجام می‌شود.

سه شنبه 23 اسفند 1401 بورس انرژی