شرکت کارگزاری ملل پویا

رشد بخش صنعت ۵.۱ درصد شد

رشد بخش صنعت ۵.۱ درصد شد

به گزارش بورس نیوز، رشد بخش صنعت در سال ۱۳۹۷ منفی ۸.۲ درصد، در سال ۱۳۹۸ حدود ۰.۷ درصد و در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱.۸ درصد بود.

در سال ۱۴۰۰ با تغییر دولت و بهبود سیاست‌های صنعتی، رشد این بخش به ۳.۱ درصد افزایش یافت و در سال جاری هم در ۹ ماه نخست رشد بخش صنعت به ۵.۱ درصد ارتقا یافته که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بهترین عملکرد است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد فصلی بخش صنعت در پاییز امسال هم ۵ درصد اعلام شده در حالی که در پاییز سال قبل ۲.۹ درصد بود.

در ۵ فصل عملکرد دولت سیزدهم (پاییز ۱۴۰۰ تاکنون) متوسط رشد فصلی بخش صنعت ۴.۲ درصد بوده است. این در حالی است که در دهه گذشته طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ متوسط رشد فصلی بخش صنعت منفی ۲.۸ درصد بود. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز متوسط رشد فصلی بخش صنعت ۱.۷ درصد بود. به عبارتی رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۲.۵ برابر شده است.

همچنین رشد بخش معدن که در چند سال گذشته منفی یا صفر بود، در ۹ ماهه نخست امسال سرانجام مثبت شد و به نزدیکی یک درصد رسید. رشد بخش معدن در فصل پاییز هم به ۲.۷ درصد افزایش یافته که در چند سال گذشته بی‌سابقه است.

علاوه بر این، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات که شاخص مهم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت محسوب می‌شود در ۹ ماهه نخست امسال ۶.۴ درصد رشد کرده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴.۳ درصد رشد کرده بود. این در حالی است که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات در اکثر سال‌های دهه گذشته با رشد منفی مواجه شده بود.

شاخص صادرات کالا و خدمات هم که در ۹ ماهه نخست سال قبل منفی ۶.۸ درصد بود در سال جاری به مثبت ۲۲.۴ درصد رسیده و رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

شنبه 20 اسفند 1401 اخبار