شرکت کارگزاری ملل پویا

دو سناریو پیشروی بازار در بهار سال آینده

دو سناریو پیشروی بازار در بهار سال آینده

قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، اطلاعات کافی در مورد بازار سرمایه و شرکت‌های مختلف را باید جمع آوری کرد و تحلیل‌های لازم انجام شود. با توجه به اینکه بازار سرمایه بسیار پویا و پر ریسک است، تصمیم گیری های نادرست می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه در آن شود. در هر صورت، در بازار سرمایه ایران، می‌توانید در بورس، فرابورس و بازار ابزار دارایی‌ها سرمایه گذاری کنید. البته که قبل از هر گونه سرمایه گذاری، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال شرکت ها و بازار را بررسی کرده و نظر کارشناسان و متخصصان بازار سرمایه را هم جویا شد.

همچنین، این مهم است که میزان ریسک مورد قبول خود را مشخص کنید و در سرمایه گذاری خود احتیاط کافی را داشته باشید.

در مورد بازار در فصل بهار دو سناریو میشه متصور بود که هر دو سناریو صعود بازار را دربر دارد. با توجه به اینکه دوباره اخباری پیرامون برجام به گوش می‌رسد به هر حال سرمایه‌گذاران باید یک درصدی را برای وقوع این اتفاق در نظر بگیرند و همین مورد سناریو اول را تشکیل می‌دهد در این سناریو که در بهترین حالت احتمال وقوع حدود ۲۰ الی ۲۵ درصدی دارد می‌تواند بازار را دچار تغییر و تحول کند و رشد شارپ را از بازار بگیرد، اما همچنان به واسطه اینکه برای بازار ارز یا به طور خاص دلار ریزش بیش از ۲۰ درصدی حتی با وقوع برجام را متصور نیستیم بازار می‌تواند با وجود نرخ‌های مناسب تسعیر ارز که احتمالا نزدیک به نرخ بازار آزاد بشود روند صعودی خود را با سرعت کم ادامه دهد، اما احتمال نوسانات شدید در طی این روند صعودی با منتشر شدن اخبار محتمل است.

وی ادامه داد: در مورد سناریو دوم که محتمل‌تر است می‌توان گفت عدم وقوع توافق می‌تواند بازار ارز را حتی با وقوع توافقات در محدوده نسبتا بالایی نگهدارد و همین موضوع سبب می‌شود بازار سرمایه را با رشد سریع همراه کند و حتی شاید دوباره شاهد نمونه‌هایی از هیجانات همچون هیجانات سال ۹۹ باشیم. صنایع دلاری با وقوع سناریو دوم جذاب‌ترین صنایع هستند و می‌توانند زود‌تر از باقی صنایع رشد را تجربه کنند، اما صنایع ریالی احتمالا دیرتر و به واسطه افزایش هزینه سرمایه گذاری برای صنعت و افزایش بهای دارایی‌ها رشد را تجربه کنند، اما این بین استسنائاتی نیز وجود دارد مانند خودرو سازان که درحال تحولات بنیادی در نحوه قیمت‌گذاری ونهایتا سودآوری هستند.

رحمانی اظهار داشت: اما در سناریو اول احتمالا همه صنایع در رشد آرام بازار سهیم باشند و به صورت نوبتی به هر صنعتی اقبال شود. باید گفت که پیش‌بینی عدد شاخص کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما برای هر دو سناریو در صورت اضافه نشدن ریسک خاص سیستماتیک سقف قبلی دردسترس خواهد بود، اما در سناریو دوم بازار می‌تواند اعدادی بالاتر از سقف قبلی شاخص را مشاهده کند.

این فعال بازار سرمایه در پایان به بورس نیوز گفت: توصیه می‌شود سرمایه‌گذارانی که بعد از مدت‌ها قصد ورود به بازار را دارند یا جدیدالورود خواهند بود، این‌بار برای ورود به بازار سرمایه مستقیم وارد بازار نشوند و به سراغ خرید واحد‌های صندوق‌های با سابقه مناسب بروند تا علاوه بر کسب سود مناسب از مدیریت دارایی خود اطمینان حاصل کرده باشند و هماهنند سال ۹۹ فریب افراد سودجو را نخورند.

سه شنبه 9 اسفند 1401 اخبار