شرکت کارگزاری ملل پویا

گزینه های مناسب سرمایه گذاری

گزینه های مناسب سرمایه گذاری

میلاد موسوی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: به نظر میرسد با توجه به این موضوع که کفِ قیمتی ۳۵ هزار تومان برای ارز صادراتی صنایع بسته شده است، عوامل بنیادی و فاندامنتال پیشران خوبی برای بازار در ۱-۲ هفته آتی هستند.البته باید در معاملات و تحلیل‌ها به این نکته توجه داشت که دامنه نوسان در بازار بورس تهران، طى ده سال، از ٤ درصد تدریجا بیش از سه برابر شده و به حدود ١٤ درصد رسیده است؛ و به این ترتیب، سرعت و قدرت حرکت بازار براى واکنش به محیط شدیدا بالا رفته است.براى مثال، در طول ٣ روز شاهد جهش ٢٠ درصدی در میانگین قیمت یک گروه هستیم، در حالى که این اتفاق اساسأ در سال ٩٠ امکان پذیر نبود. پس باید با رعایت حداکثر دقت و سرعت در تحلیل و تصمیم گیرى، تلاش کنیم "جاماندگى" و یا "جلوزدگى" از بازار نداشته باشیم و خود را با ضرب آهنگ بازار تنظیم کنیم.

البته مثل همه بازارهاى دنیا، طبیعى است که در بورس تهران هم، صنایع و گروه‌ها در بازار، همگون و همزمان، رشد نمیکنند.

وی ادامه داد: براى مثال، در تعدادى از شرکتهاى صادرات محور در گروه کانی‌های غیر فلزی، هنوز اثر قیمتى افزایش نرخ دلار در قیمت دیده نشده و راه هموارترى براى ادامه رشد خود خواهند داشت؛ و از سمت دیگر به نظر می‌رسد که با توجه به رشد پرشتاب سهامهاى گروه فلزات در دو هفته اخیر، شاید معامله گران حقوقى و حقیقى، کمى محتاطانه‌تر عمل بکنند.شخصا بر این باورم که طى هفته هاى آینده، ملاک تصمیم گیرى فعلان بازار در معاملات سهام، نوسانات نرخ ارز صادراتى شرکت‌ها خواهد بود. به عبارت دیگر، در صورت ادامه افزایش نرخ دلار، همچنان اقبال به سمت شرکتهاى صادراتى خواهد بود، و از سوى دیگر، در صورت اصلاح قیمت ارز، پیشران بازار موقتأ از کار خواهد افتاد.

این فعال بورسى اظهار داشت: بازار سرمایه طى دو سال اخیر بحرانِ بزرگى را پشت سر گذاشت.اوج و فرود سال ٩٩، و بعد از آن، خروج بیش از ٢٠٠ هزار میلیارد تومان پول حقیقى از بازار، مانند یک خونریزى بزرگ، آسیب اساسى به اعتبار این بازار در افکار عمومى زد.اما با توجه به رشد نجومى نقدینگى و سقوط ارز و نرخ بهره پایین، راهى به جز بازگشت به بازار سرمایه براى بخشى از مردم باقى نخواهد ماند. شخصأ حدس میزنم در صورتى که نرخ بهره رسمى بانک‌ها و اوراق زیر ٢٦ درصد باقى بماند، در چهار ماهه اول سال بعد، شاخص سقف تاریخى را خواهد شکست؛ و در مجموع، به نظرم شرایط تکنیکال و فاندامنتال بازار سرمایه ایران در کوتاه مدت (بازه ۶ ماهه) شرایط مساعدى خواهد بود. اما استنباط من از مطالعه تحلیلهاى افراد خبره و متخصص اقتصاد کلان، این هست که شرایط اقتصادى طى میان مدت، تاریک و مبهم میباشد.

با توجه به اینکه سیکل‌های تورمی که گریبان گیر آن هستیم در حال فشرده‌تر شدن هستند و احتمال ایجاد بحران ابر تورم (تورم بالای ۱۰۰ درصد) در حال افزایش هست، تدریجا بازار‌هایی مانند ملک و بورس سپر تورمی خود را از دست خواهند داد و اوضاع مساعدى در این بازار‌ها نخواهیم داشت.

موسوى در پایان به بورس نیوز گفت: با مطالعه مقالات مربوط به اقتصادهاى ابرتورمى (مانند ونزوئلا، زیمباوه و آلمان در دهه ٤٠ و ...) در میابیم که این بحران اقتصادى، تمامى نهادهاى مالى (مانند بانک و بورس و بیمه و ...) را مختل میکند؛ لذا با توجه به وضعیت نابسامان و غیر قابل پیش بینی اقتصاد ایران، پیشنهاد میکنم فعالان اقتصادی احتیاط بیشترى داشته باشند. چرا که شاهد هستیم یک تصمیم اشتباه در سرمایه گذاری، می‌تواند منجر به تغییر طبقه اجتماعی شود.به عبارت دیگر شاهد هستیم جزئى‌ترین خطاى اقتصادى، افراد را از طبقه بالا به طبقه متوسط، و یا از متوسط به طبقه پایین جامعه منتقل می‌کند. معتقدم که شرایط اقتصادى و اجتماعى در حال پیچیده‌تر شدن هست و این موضوع احتیاط و هوش مالی بیشتری را طلب می‌کند.

شنبه 6 اسفند 1401 اخبار