شرکت کارگزاری ملل پویا

افزایش ظرفیت تولید گاز کشور

افزایش ظرفیت تولید گاز کشور

به گزارش بورس نیوز، محسن خجسته مهر ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای طرح‌های ضربتی افزایش تولید گاز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد متر مکعب به ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت زاگرس جنوبی در تولید گاز کشور در زمستان نقش مهمی داشته، افزود: این منطقه نقش ارزشمندی در گازرسانی سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی ادامه داد: شرکت نفت مناطق مرکزی یک‌سوم ذخایر گاز کشور را در اختیار دارد و روزانه تا ۲۴۰ میلیون متر مکعب تولید گاز می‌تواند داشته باشد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: بحث کلان در کشور بهینه‌سازی و بهینه مصرف کردن است و باید مصرف انرژی در صنایع را بهینه سازی کنیم. این اقدام جلوی اتلاف انرژی در صنایع و بخش خانگی را خواهد گرفت.

خجسته مهر با اشاره به اینکه بهینه سازی موضوعی فرادستگاهی و ملی است، افزود: همه باید از طریق فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر ۲۵ میلیون متر مکعب در روز بهینه مصرف شود، مجبور به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم بود، ادامه داد: باید علاوه بر آنکه صیانتی تولید شود و صیانتی نیز مصرف کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: در راستای توسعه کشور و ایجاد اشتغال و تامین نیاز صنایع انجام خواهد شد و از این مسیر بخشی از تولید گاز را برای صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص دهیم.

به گفته خجسته مهر، در ۸ سال آینده ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با هدفی که در دولت سیزدهم ترسیم شده به حداکثر تولید گاز خواهیم رسید.

معاون وزیر نفت بیان کرد: در زاگرس جنوبی و میدان توس و بابا قیر با سرمایه گذاری که انجام خواهد شد، ظرفیت تولید گاز، ۱۴۲ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. همچنین با اجرای طرح ضربتی و توسعه ۱۰ میدان گازی تنها در زاگرس جنوبی ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز محقق خواهد شد.

خجسته مهر تاکید کرد: برای اینکه زودتر به افزایش تولید گاز برسیم از منابع داخلی شرکت ملی ایران سرمایه مورد نیاز را تامین کردیم و ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در سال ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون متر مکعب نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید گاز از این منطقه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه با بخش خصوصی مطالعه ۱۳ میدان و بررسی فشار افزایی را در دستور کار داریم، گفت: فاز دوم پالایشگاه فراشبند نیز در حال انتخاب پیمانکار است.

سه شنبه 25 بهمن 1401 اخبار