شرکت کارگزاری ملل پویا

منابع ملی را ارزان در اختیار صنایع قرار ندهید

منابع ملی را ارزان در اختیار صنایع قرار ندهید

ابراهیم عنایت، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: برخی از فعالین در بازار سرمایه به دنبال عدم افزایش نرخ گاز و حامل‌های انرژی برای پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۲ هستند. این موضوع را از دو منظر می‌توان بررسی کرد ابتدا باید گفت که منابع نفت و گاز متعلق به عموم مردم ایران بوده، دولت هم از طرف مردم وظیفه اداره این منابع را در جهت منافع بلندمدت ملت بر عهده دارد. سؤال اینجاست که چرا باید گاز، نفت و میعانات به قیمت ارزان در اختیار پتروشیمی قرار گیرد، هنگامی‌که عادت بد برای آن‌ها شکل بگیرد بهره‌وری پایین می‌آید. در این شرایط این شرکت‌ها به دنبال افزایش بهره‌وری از سرمایه نخواهند رفت چراکه از تأمین شدن گاز ارزان‌قیمت اطمینان دارند.

وی ادامه داد: در این میان برخی از متولیان ارائه ارزان خوراک به پتروشیمی‌ها را قدرت رقابت می‌دانند، دلیل این کار چیست این منابع ملی بوده و متعلق به مردم ایران است، اما لزوماً منافع یک هلدینگ یا شرکت پتروشیمی به عموم مردم نخواهد رسید. هنگامی‌که نفت و گاز به قیمت روز به فروش برسد، در خزانه دولت واریز می‌شود حتی کسری بودجه را هم تأمین خواهد کرد. در همین باب مثالی می‌توان زد، از کتب اساتید صنعت نفت که اگر کشورمان گاز را به‌صورت خام صادر کند ارزش‌افزوده بیشتری نسبت به اینکه با یارانه به شرکت‌های پتروشیمی و فولادی بدهد با این شرایط ارزش اقتصادی را کاهش می‌دهیم.

عنایت تشریح کرد: باید گفت قیمت گاز به دلیل یورش نظامی روسیه به اوکراین افزایش پیداکرده است، بحران اقتصادی پیش‌آمده پس این نمایانگر تقاضاست، به همین دلیل اگر گاز صادر شود ارزش‌افزوده بیشتری را ایجاد خواهد کرد. باوجوداینکه سرمایه‌گذاری میلیارد‌ها دلار در صنعت پتروشیمی پسندیده است، ولی دولت نباید از عموم ملت توقع داشته باشد که گاز ارزان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا توان رقابت در بازار جهانی را داشته باشد. پس بهره‌بری، تکنولوژی و بازاریابی چه می‌شود، فقط به بهانه صادرات و رقابت در بازار‌های جهانی با هزینه کم تولیدات انجام می‌شود. اگر هم قرار بر پرداخت یارانه است، با شرایطی پرداخت شود. اگر محصولات پایین‌دستی پتروشیمی که ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارند، تولید شوند با این شرط در بالادستی برای گاز تخفیفی داده شود.

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: مطابق مطالعات خودرویی خود و بنا بر مستندات قبل از انقلاب خودروسازان کره جنوبی متخصصان خود را برای آموزش به ایران اعزام می‌کردند. این موضوع از همکاران در حوزه خودرو هم نقل‌شده است حال باید دید که متأسفانه صنعت خودرویی کره جنوبی در رده چهارم جهانی قرار دارد (شنیده‌شده که برخی از تولیداتشان با خودرو‌های آلمان و آمریکا) برابری می‌کند. خودروسازان داخلی هم به تولید خودرو‌های دل‌بسته‌اند که در مصرف سوخت تکنولوژی ۴۰ سال قبل را دارند. صنعت خودروسازی کشور دم مسیحایی دارد، آلان کمتری خودرویی را می‌بینید که مصرف سوخت خودرو‌های فعلی را داشته باشد. آن‌قدر از این صنعت حمایت و اعمال ممنوعیت در واردات انجام شد تا اینکه از تمام دنیا عقب‌مانده است.

وی در پایان به بورس نیوز گفت: باید از تجارب کشور در صنایع دیگر مانند صنعت خودرو استفاده کرد؛ اعمال این حجم از یارانه هیچ سودی برای صنعت خودرو نداشت و نهایت فایده این صنعت مونتاژ خودرو‌های از رده خارج کشور‌های اروپایی است. همچنین نهایت خلاقیت و نوآوری در این صنعت هم‌تغییر در چراغ و سپر خواهد بود باید گفت که با صنعت پتروشیمی این کار را نکنید، تا صنعت پتروشیمی زمین‌گیر نشود. با این حجم از تخفیفات مدعی عملکرد خوب هم هستند اگر نرخ‌ها با فوب خلیج‌فارس محاسبه شود به نظر نمی‌رسد این عملکرد پایدار باشد. از فعالین بورسی هم جای گله وجود دارد که همواره به دنبال تخفیف برای صنایع پتروشیمی هستند نباید این اقدامات صورت بگیرد تا آینده صنعت پتروشیمی مانند صنعت خودرو نشود.

شنبه 1 بهمن 1401 اخبار