شرکت کارگزاری ملل پویا

۴ پیشنهاد برای گسترش بازار سهام

۴ پیشنهاد برای گسترش بازار سهام

محمدعلی احمد زاد اصل، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: بازار با روندی که در هفته قبل دیده شد، در این هفته نیز به حرکت خود ادامه می‌دهد. از طرفی چندان مؤلفه‌ی مثبتی در آن ورود نکرده است، ولی درعین‌حال بحث جذب منابع از طرف سایر بازارها می‌تواند مقداری منجر به خروج پول حقیقی شود. در این‌ بین نقش شرکت‎‌‌ها و بازار گردان‌ها به دلیل قفل شدن منابع کمرنگ شده است و تا زمانی که منابع جریان نگیرد یا اتفاق خوبی در بازار رخ ندهد، شرایط همین‌طور است. باید گفت، اتفاق مهم اثرات آزادسازی قیمت دستوری خودروها بود که مدتی موتور محرکی برای افزایش نرخ‌ها در صنعت خودرو شد. بحث افزایش قیمت نفت در پالایشی‌ها و افزایش نرخ دلار در حوزه‌ی پتروشیمی یا فولادی هم به نظر می‌رسد کم‌رنگ شده است و با شتاب کمتری حرکت می‌کند.

وی با اشاره به روند معاملات در این هفته تشریح کرد: برای هفته‌ی جاری می‌توان وضعیتی متعادل و البته در صورت منفی بودن هم خیلی جایی تعجب ندارد، مگر اینکه حمایت‌هایی جدی صورت گیرد و آن‌هم نیاز به منابع دارد که تأمین آن دشوار است. درهرصورت بازار در نقاطی که آلان در آن قرار دارد در نوسان است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در این اعداد و ارقام آرام می‌گیرد. در صورت ادامه‌دار بودن نرخ دستوری، قیمت در خودرو بالا می‌رود و رالی آن‌ها ادامه خواهد داشت ولی تأثیری زیادی در بازار ندارد، فقط رونق را مقداری چاشنی معاملات خواهد کرد. البته در بخش فولادی هنوز مقداری امکان رونق وجود دارد و در پتروشیمی‌ها هم بعضاً این دیدگاه را می‌توان داشت؛ اگر روند افزایش قیمت دلار ادامه داشته باشد به نظر من آن‌ها هم می‌توانند، قابل‌توجه باشند.

احمد زاد عنوان کرد: نرخ کامودیتی در دنیا هم‌مقداری در حال افزایش است، هفته‌ی پیش هم همین اتفاق افتاد و قیمت‌ها به نظر مقداری افزایش پیدا کردند. علت این افزایش به خاطر اتفاقاتی که در چین در شرف وقوع است، بود؛ صنایع چین دوباره مقداری اقدام به خرید کردند، همچنین خرید‌های خوبی در سنگ‌آهن انجام شد. از طرفی فولادی‌ها رشد کردند و در رابطه با سایر کامودیتی‌ها شرایط یکسان وجود داشت. به همین دلیل مقداری تقاضا ایجاد شد، باید گفت تقاضای چین یک موتور محرکه‌ای برای کامودیتی‌هاست. به نظر می‌رسد این تقاضاها به ایران رسیده و بر بازار کامودیتی کشورمان تاثیرگذاشته است. دراین‌بین در صورت تداوم افزایش نرخ ارز هم می‌توان شاهد روندی مثبت در بازار سهام بود.

این فعال بازار سرمایه در پایان به بورس نیوز گفت: با کنترل نرخ بهره بین‌بانکی می‌توان به گسترش بازار سهام کمک کرد، از طرفی جلوگیری از بالا رفتن نقدینگی و تورم منجر به ورود سرمایه‌گذاران به بورس می‌شود. نرخ بهره بدون ریسک باید پایین بیاید تا بورس رونق بگیرد، چراکه گسترش آن ضامن تولید، اشتغال و صنعت است. اگر جذابیت در بازار نباشد، برخلاف ارزش ذاتی بازار سرمایه که چند برابر بیشتر از ارقام فعلی است، چرخه منفی در آن ادامه خواهد داشت. اما دراین‌بین با توجه به افزایش نرخ ارز می‌توان بر مثبت بودن بازار سهام تا پایان سال تأکید کرد، اما به‌شرط فضایی آرام؛ اگر آرامش وجود نداشته باشد قدرت عوامل منفی بیشتر است.

دوشنبه 14 آذر 1401 اخبار