شرکت کارگزاری ملل پویا

بندر ماهشهر پر پتانسیل برای پتروشیمی‌ها

بندر ماهشهر پر پتانسیل برای پتروشیمی‌ها

غلامعلی زال خانی، مدیرعامل پتروشیمی فجر در گفت‌وگو با بورس نیوز آینده صنعت پتروشیمی را این‌طور توصیف کرد: شرکت با تولید کامل به کار خود ادامه می‌دهد و عمده فعالیت آن‌هم یوتیلیتی است. مهم‌ترین عنصر برای روند فعالیت شرکت دیگر پتروشیمی‌ها هستند و در منطقه فعالیتی آن (منطقه ویژه بندر ماهشهر) معضلات دیگر مناطق دیده نشده است. البته به‌طور طبیعی به دلیل تنوع بالا در محصولات تولیدی در این منطقه، در صورت کسری در تولید یکی از آن‌ها امکان جبران وجود دارد. از طرفی شرکت به‌طور مستقیم با نفت در ارتباط نیست، ولی به فرض اینکه سوخت پتروشیمی‌های مایع تأثیر بگیرند، منجر به افزایش درآمد در آن‌ها می‌شود و ممکن است تأثیرات مثبت در میانگین راندمان پتروشیمی فجر را باعث شود.

وی پس از اشاره به قطع نشدن گاز در این پتروشیمی تشریح کرد: مطابق هرسال گاز با کاهش روبه‌رو می‌شود، اما با قطعی مواجه نشده‌ایم. هرسال با شروع فصل سرما گاز سهمیه‌بندی می‌شود، ولی قطعی به من گزارش نشده است. در صورت قطعی گاز، سوخت جایگزین اندیشیده شده است، مقررشده برای کوتاه‌مدت و تعمیرات مقطعی از گازوئیل استفاده شود و در بلندمدت تمهیداتی از سمت دولت برای تأمین انرژی پیش‌بینی‌شده است.

زال خانی تصریح کرد: باید این طرز تفکر جا بیافتد که در شرکت‌های یوتیلیتی اورهال یکپارچه وجود ندارد؛ همین حالا هم شرکت پتروشیمی فجر در حال اورهال بوده و تا سال ۱۴۰۴ هم برنامه‌های اورهال مشخص‌شده است. درروند فعالیت شرکت امکان‌پذیر نیست که بخار، اکسیژن، نیتروژن و برق قطع شود ولی واحد‌ها به‌صورت بخشی اورهال می‌شوند. به همین خاطر این دست کارخانه‌ها هیچ‌وقت اورهال یکپارچه ندارند.

وی در پایان به بورس نیوز گفت: در شرکت فجر تا به این لحظه تداوم در تولید و سقف آن همچنان ادامه دارد. یعنی درآمدزایی که عمده عامل آن تولید است همچنان مستمر است. در بحث برنامه‌های توسعه شرکت با توجه به اینکه در منطقه مستعدی و پر پتانسیلی قرارگرفته است، حتماً موارد بسیاری در دست اقدام است.