شرکت کارگزاری ملل پویا

پتروشیمی ایران قابل تحریم نیست

پتروشیمی ایران قابل تحریم نیست

پتروشیمی پردیس، یکی از پتروشیمی‌های موفق کشور است؛ هم به لحاظ ثبت رکورد‌های فروش و هم کیفیت بالای محصولات. محصول اوره پردیس نه‌تن‌ها در بازار داخلی طرفداران زیادی دارد، بلکه در بازار جهانی هم تقاضا برای اوره پردیس بالاست. امسال، افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار‌های جهانی، رکورد‌های قیمتی بالایی را به ثبت رساند. این موضوع به خصوص برای تولیدکنندگان اوره کشور شرایط مطلوبی را ایجاد کرد. آن‌طور که غلامرضا جمشیدی مدیرعامل پتروشیمی پردیس می‌گوید، میانگین قیمت اوره از ۲۰۰ دلار به ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار رسیده است، موضوعی که برای سهامداران اوره‌ای با وجود اوضاع نابسامان بورس، امیدوارکننده بود. در میان تولیدکنندگان اوره، پتروشیمی پردیس یک سر و گردن بالاتر از دیگر تولیدکنندگان است. به خصوص آنکه امسال با وجود بدهی‌های انباشته دولت به این شرکت، رکورد‌فروشی معادل کل سرمایه شرکت را به ثبت رسانده که پردیس را متمایز از سایر شرکت‌ها کرده است. درباره دلایل موفقیت پتروشیمی پردیس در سال مالی گذشته و تبدیل شدن این شرکت به برندی موفق در میان پتروشیمی‌ها، با غلامرضا جمشیدی مدیرعامل موفق پتروشیمی پردیس گفتگو کردیم.

دولت بابت اوره حمایتی بدهی‌های انباشته قابل توجهی دارد، حجم این بدهی‌ها بنا به گفته انجمن کارفرمایی پتروشیمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است و ظاهرا پتروشیمی پردیس هم رقم قابل توجهی از دولت طلب دارد، چه‌اقدامی در این زمینه انجام شده است؟

میزان تولید اوره پتروشیمی پردیس تقریبا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از تولید شرکت را به اجبار به جهاد کشاورزی می‌دهیم، زیرا مجوز‌های صادرات و تامین گاز شرکت به این موضوع وابسته است که صورت تخصیص ندادن اوره حمایتی، ممکن است شرکت با مشکلاتی روبه‌رو شود. هرچند برای تامین این اوره شرکت متحمل زیان می‌شود، اما تامین نیاز کشاورزان عزیز کشور برای ما در اولویت است. در حال حاضر هزینه تمام‌شده هر تن اوره برای شرکت ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است که در بورس ۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. متاسفانه ۸۰۰ تومان از این رقم به ما پرداخت می‌شود. ما‌به‌التفاوت که ۷۲۰۰ تومان است، را باید دولت پرداخت کند که با وجود پیگیری‌های فراوانی که از مجلس، دولت و مجموعه‌های انجمن صنفی کارفرمایان NPC و همه مجموعه‌های سهامدار پتروشیمی‌ها انجام شده، متاسفانه تاکنون به نتیجه‌های نرسیده‌ایم، البته پیشنهاداتی هم ارائه کرده‌ایم.

چه پیشنهادهایی؟ اینکه دولت به جای مطالبات ما، نفت یا سهام پتروشیمی‌های دولتی را در اختیار ما قرار دهد؛ یا حداقل ردیف بودجه‌ای برای شرکت‌هایی که بابت اوره حمایتی به آن‌ها بدهکار است، ایجاد کنند که بدهی انباشته ما بیشتر نشود. اگر در حوزه صادرات تلاش نمی‌کردیم، حتما امروز در صنعت اوره با مشکل بسیاری روبه‌رو می‌شدیم. به لطف خدا با هم‌افزایی که بین شرکت‌های اوره‌ساز شد و توسعه بازاری که در آفریقای جنوبی، آمریکای‌جنوبی و اروپا انجام گرفت، تمرکز ما از ترکیه خارج شد و توانستیم در صادرات اوره، رکورد‌های خوبی بزنیم. این اقدامات باعث شد که از فضایی که مطالبات ما را با بن‌بست روبه‌رو می‌کرد، خارج شویم.

حجم مطالبات پتروشیمی پردیس چقدر است؟ میزان مطالبات ما در مجموعه پردیس از دولت بابت اوره حمایتی نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد است. ما شبانه‌روز در حال پیگیری این موضوع هستیم. امیدواریم که دولت محترم کمک کند که این مشکل حل‌و‌فصل شود، چون ما سهامدار بورسی داریم که امیدشان به برگشت این پول است. در بین این سهامداران، بازنشسته‌های نیرو‌های مسلح حضور دارند که حقوق و امرار معاش زندگی‌شان از این سهام تامین می‌شود، امیدواریم دولت محترم کمک و رسیدگی کند تا این میزان بدهی انباشته شده که روز‌به‌روز هم در حال افزایش است، پرداخت شود. البته این بدهی فقط مختص به پتروشیمی پردیس نیست، دولت به مجموعه شرکت‌های اوره‌ساز نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد بدهکار است. اگر این بدهی‌ها پرداخت شود، اوره‌سازان هم با دلگرمی بیشتری می‌توانند اوره مورد نیاز کشاورزان عزیز را تهیه کنند.

براساس صورت‌های مالی شرکت، سال مالی گذشته رشد ۱۱۹ درصدی را به ثبت رسانده است، با توجه به اینکه سال مالی شرکت شهریورماه بوده امسال وضعیت به چه صورت بوده است؟ زمانی که به شرکت پتروشیمی پردیس آمدم، قیمت سهام ۶۷۰ تومان بود و امروز قیمت سهام پتروشیمی پردیس، بالای ۱۹ هزار تومان است. سهام پردیس تقریبا یکی از سهام‌های خوب بورس است. براساس سودآوری و ارزشگذاری که در شرکت صورت گرفته، ارزش دارایی پردیس ۷/۱ میلیارد دلار برآورد شده است. امسال با وجود ۸۲ روز قطعی گاز یکی از فازها، به همت کارگران و کارکنان این مجموعه و تلاشی که در پردیس صورت گرفت، با کاهش زمان اورهال‌های مجتمع، توانستیم رکورد ۳/۱ میلیارد دلار درآمد صادراتی را ثبت کنیم و ۴۰۰ میلیون دلار هم در داخل فروش داشتیم. در واقع با ۷/۱ میلیارد دلار دارایی کل مجموعه پردیس توانستیم در یک سال به این رکورد دست پیدا کنیم. این دستاورد کار بسیار بزرگی است که با یک کار تیمی و جوان‌گرایی واقعی که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند، رقم بخورد. میانگین سنی مجموعه پتروشیمی پردیس ۳۵ سال است که نشان از انرژی بالا در این مجموعه دارد. امیدواریم سهامداران و دولت این ارزشگذاری‌ها را ببینند و انگیزه‌ا‌ی برای جوانان باشد تا روزبه‌روز در صنعت پتروشیمی که یکی از صنایع مهم و ارزآور کشور است، موفقیت‌های بیشتری رقم بخورد.

در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان چه بخشی قرار است طی تفاهمنامه‌ای که امضا شده، به این شرکت‌ها واگذار شود؟ در زمینه دانش‌بنیان، اقدامات قابل توجهی انجام شده و در دست اجراست؛ تقریبا ۶۳ درصد از مجموعه‌های ما با مجموعه وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح در ارتباط است. با مجموعه صاشیراز تفاهمنامه‌هایی امضا شده است. با صنایع فجر شیراز که یکی از صنایع قوی مجموعه است،۱۴ هزار آیتم قرارداد برای نقشه‌برداری بسته شد. مقرر شده تا طی این قرارداد، نقشه‌هایی از شرکت تهیه شود. این نقشه‌ها پیش از این در اختیار شرکت‌های خارجی بوده و با این قرارداد مقرر شد که آن‌ها نقشه ساخت را تهیه و در اختیار ما قرار دهند. همچنین تمام کاتالیست‌های مجتمع را از دو مجموعه بزرگ سرو و خوارزمی تهیه کرده‌ایم و امروز تقریبا بیش از ۹۰ درصد کاتالیست‌های پردیس بومی شده است.

آخرین اقدامات شرکت در زمینه طرح‌های توسعه‌ای و از جمله میزان پیشرفت فاز چهارم پردیس در چه مرحله‌ای است؟ طی ۱۱ ماه اخیر پتروشیمی پردیس موفق شده، مکانیسم‌ترین انبار صنعت نفت و گاز پتروشیمی را افتتاح کند. این انبار یکی از انبار‌های بسیار بی‌نظیر از نظر نرم‌افزاری، چیده‌مان و زیرساخت است که در کاهش هزینه‌های خرید بسیار تاثیرگذار است. از دیگر اقدامات انجام شده، عقد قرارداد با صنایعی مانند حدید، بعثت، میلاد و اتکا است. تلاش شد تا از ظرفیتی که در مجموعه وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی وجود دارد، استفاده شود. در همایشی که با دعودت از شرکت‌های همکار انجام شد، لیست تمام شرکت‌ها اخذ شد. جلسات زیادی در این راستا برگزار شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته تا بسیاری از قطعات که از خارج وارد می‌شدند، با نقشه‌هایی که همکاران ما در مجموعه فجر به ما خواهند داد و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تا مرحله تولید داخل این کار هدایت و مدیریت شود.

قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برمبنای قیمت‌های جهانی، یکی از چالش‌های این بخش بوده، در صورت‌های مالی ۹ ماهه پیش‌بینی کاهش نرخ خوراک ثبت شده، آیا به تفاهمی با دولت در این زمینه رسیده‌اید؟ نرخ خوراک پتروشیمی همیشه یک معضل برای صنعت پتروشیمی بوده و بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی کشور با این مشکل مواجه هستند. براساس روال، شرکت‌ها در ابتدای سال مالی، بودجه‌ای را برمبنای نرخ مصوب پیش‌بینی می‌کنند که کار را جلو ببرند، اما متاسفانه در میانه سال نوسان‌هایی رخ می‌دهد که باعث بروز مشکلاتی در برنامه‌ریزی شرکت‌های پتروشیمی می‌شود. به همین دلیل لازم است که این شیوه تغییر کند. البته برای حل این مشکل از طریق انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی و مجموعه NPC پیگیری‌های زیادی انجام شده که جا دارد تا از آقای مهدوی، مسوول انجمن کارفرمایان پتروشیمی‌ها و تیم ایشان به دلیل همراهی و همیاری صنایع پتروشیمی تشکر کنم. آن‌ها با وجود موانع، شبانه‌روز در تلاش هستند، کنار ما باشند تا قیمت‌ها به نحو مطلوبی اصلاح شود. صنعت پتروشیمی اگر از شوک‌هایی که وسط سال به آن وارد می‌شود، رهایی یابد، شرایط مطلوب‌تری خواهد داشت. این نوسانات که عموما در تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست، گاهی باعث شده که یکباره قیمت محصولی مثل یوتیولیتی در میانه سال ۲۵۳ درصد افزایش یابد. اگر قرار است تغییر قیمتی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها صورت بگیرد، باید در ابتدای سال تکلیف مشخص شود و یا به طور سالانه افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت گاز در وسط سال همه برنامه‌ریزی‌های مالی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتیجه چنین شوک‌هایی بر روی سود پیش‌بینی شده شرکت، تاثیر می‌گذارد. سهامدار بورسی انتظار دارد وقتی سهام شرکت را می‌خرد، با دلگرمی به روند پیش‌بینی شده سرمایه‌گذاری کند، اینکه در میانه سال قیمت خوراک تغییر می‌کند، سهامدار را هم ناامید کرده و شرکت‌ها در پرداخت سود به سهامدار دچار تاخیر می‌شوند.

عملکرد کارگروه اوره و تاثیراتی که در این مدت داشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با تشکیل کارگروه اوره کشور که با کمک مجموعه NPC و انجمن صنفی کارفرمایان تشکیل شد. پس از آن مقرر شد تا سیاستگذاری‌های قیمت در مجموعه پارسیان انجام شود. از میانگین ۲۰۰ دلار در هر تن فروش، بیش از ۸۰۰ دلار در هر تن فروش به دست آمد. در واقع میانگین فروش صادراتی اوره بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار برای کشور به دست آمد. به نظر می‌رسد می‌توان چنین اقدامات مشابهی را در سایر تولیدات پتروشیمی‌ها هم انجام داد. مجموعه این اقدامات باعث شده که امروز در صنعت اوره، رقابت به رفاقت تبدیل شده و همه اوره‌ساز‌ها یک صدا شده‌اند و به هم کمک می‌کنند. در مقطعی فاصله بین قیمت اوره ایران و اوره جهانی تقریبا ۴۸ درصد بود، اما در حال حاضر نزدیک به ۱۲ درصد رسیده است. این ارزشگذاری با وجود فشار‌هایی که همه دنیا روی اقتصاد ما وارد می‌کنند، الحمدلله به دست آمد.

پس از تحریم‌های نفت، در ماه‌های اخیر موضوع تحریم پتروشیمی‌ها هم مطرح شده، چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است؟ فشار‌هایی که از سوی آمریکا بر اقتصاد ما وارد می‌شود، با حمایت، همفکری و اتحادی که در بین شرکت‌های اوره‌ساز ایجاد شده، کاهش یافته است. ما توانسته‌ایم توسعه باز بسیار خوبی در آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا داشته باشیم. پیش از این از طریق ترکیه محصولات ما صادر می‌شد، اما امروز وابستگی ما به ترکیه به حداقل رسیده است. امیدواریم با این توسعه بازار و حمایتی که به ویژه در مجموعه‌های بالادستی، سهامداران، انجمن صنفی پتروشیمی و همکاری‌هایی که وزارت امور خارجه برای شناسایی ظرفیت‌های جدید ایجاد کرده، روز‌به‌روز بر توسعه بازار‌ها بیفزاییم و بتوانیم نام ایران را در صنعت پتروشیمی با افتخار‌تر و با ارزش‌تر کنیم. در واقع ما ثابت کردیم که صنعت پتروشیمی غیرقابل تحریم است.

یکی از دغدغه‌های زیست‌محیطی در حوزه پتروشیمی‌ها فعالیت فلرهاست. پتروشیمی پردیس در این رابطه چه اقداماتی انجام داده است؟ دو کار بزرگ در این رابطه در مجموعه پردیس پیگیری کردیم؛ نخست اجرای پروژه پتروشیمی همت است که تقریبا ۱۳ سال بر روی زمین مانده بود. پردیس ۱۰۰ درصد سهام این مجموعه را خرید. در سفری که حضرت آقا به بوشهر و عسلویه داشتند، یکی از دغدغه‌هایی که مطرح کردند، جمع آوری فلر‌ها بود که با تکمیل پتروشیمی همت این مشکل حل خواهد شد. اقدامات گسترده‌ای در این رابطه انجام شده است، به ویژه در حوزه زیست‌محیطی بسیار ارزشمند است. این پروژه یکی از پروژه‌های ارزشمند کشور است که با همت سهامداران در حال اجراست و می‌تواند پتروشیمی پردیس را به عنوان پتروشیمی تراز اول در دنیا تبدیل کند. بازگشت سرمایه و IRR پروژه، بسیار توجیه‌پذیری است. طرح دوم ما، طرح آنتی‌کیک است که بعد از مدت‌ها به نتیجه رسید. با همکاری‌ای که با دانشگاه تهران صورت گرفت، این موضوع نهایی شد. برند اوره‌ای جدیدی که از این پروژه قرار است تولید شود، یک خاصیت بزرگ دارد. با اجرای این پروژه میزان ماندگاری کود اوره راس ساعت به سه ماه می‌رسد. از آنجایی که یکی از معضلات بزرگ کود اوره، کلوخه شدن است، با تزریق این آنتی‌کیک، مشکل کلوخه شدن حل می‌شود. فکرمی کنم اگر این پروژه به نحو احسنت و حمایت دولت و سهامداران محترم اجرایی شود، اوره ایران در دنیا متمایز بر اوره‌های دیگر خواهد شد.

نمونه این پروژه در جای دیگری انجام شده است؟ به این صورت کامل و جامع، خیر. تست‌های انجام شده، نتیجه مثبتی داشته و امیدواریم با اجرای آن خدمت بزرگی به امنیت غذایی کشورمان و دنیا انجام شود. من از همه شما عزیزان رسانه که در این مدت واقعا حامی صنعت پتروشیمی بودید و صدای صنعت پتروشیمی را به گوش سهامداران و همه عزیزانی که حتی یک سهام در بورس خریدند و حقی بر گردن ما دارند رساندید، تشکر می‌کنم. امیدوارم با کمک شما روز‌به‌روز شاهد موفقیت‌هایی چشمگیر در صنعت پتروشیمی باشیم. از مسوولان دولت محترم خواهش می‌کنم که با بررسی در سامانه کدال، شرکت‌های موفق را شناسایی کنند؛ علت موفقیت شرکت‌ها را بررسی کرده و دلایل آن موفقیت‌ها را به همه معرفی کنند، تا همه از تجربیات یکدیگر بهره بگیرند.