شرکت کارگزاری ملل پویا

پیوند بازار سهام و املاک در صندوق املاک

پیوند بازار سهام و املاک در صندوق املاک

در این مراسم ابتدا مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: معرفی ابزار غیر مستقیم از سیاست های سازمان برای ترغیب به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بوده و در راستای این سیاست صندوق‌های مختلفی معرفی شده است. صندوق مختص اوراق دولتی از آن دست ابزارها برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بوده است، همچنین در ادامه این روند اولین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نیز معرفی شده است.

وی افزود: حوزه مسکن در بازار سهام مغفول بوده است تنها اقدامات در این راستا پذیرش ۴۴ شرکت فعال در بازار مسکن و معامله مصالح ساختمانی بود اما با معرفی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات گام بزرگی برای پیوند میان بازار مسکن و سهام برداشته شده است. صندوق املاک و مستغلات علاوه بر پذیرش سرمایه خرد به تامین مالی در این حوزه هم کمک می کند.

محمد علی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد: بازار مسکن به دلیل نقدشوندگی پایین و عدم داشتن ساختار مشخص، محل سرمایه‌گذاری قشر خاص شده است. صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات نقدشوندگی و ناهمگونی در حوزه ملک را اصلاح می‌کند و سرمایه خرد نیز در این بازار پذیرفته می شود.

محمد اسکندی، مدیر صندوق بازنشستگی درمورد صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات گفت: امکان دریافت اجاره در صندوق های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات وجود دارد و به صورت ۳ ماه یکبار پرداخت می‌شود. همچنین چسبندگی قیمت در بازار مسکن به دلیل فقدان تابلوی قیمتی است و معاملات انجام شده در مناطق برای قیمت گذاری ملاک قرار داده می شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات می‌تواند جذب سرمایه خرد کرده و آن را به سرمایه بزرگتری تبدیل کند، همچنین بستر اقتصاد تعاونی را هم ایجاد می‌کند. از طرفی نقدشوندگی از مزیت‌های این نوع سرمایه‌گذاری است و علاوه بر مشارکت عامه نهادهای دولتی هم می‌توانند ورود کنند و مشکلات تامین سرمایه خود را مرتفع سازند.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی: خرید واحد مسکونی نیاز به منابع زیادی دارد که چشم انداز خانه دار شدن را با مشکل مواجه کرده است. همچنین۴۰ درصد از هزینه های خانه‌وار را مسکن به خود اختصاص داده است، اولین و مهمترین خاصیت چنین صندوقی جذب سرمایه خرد است و حتی امکان ورود گام به گام تا خانه دار شدن را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. از سوی دارایی‌های مسدود شده که کمکی به نقدینگی شرکت‌ها نمی‌کند در این طرح به منابع نقدی نزیدک شده و نقدشوندگی آنها را قدرت می‌بخشد.

یکشنبه 22 آبان 1401 اخبار