شرکت کارگزاری ملل پویا

شاخص کل تا پایان سال

شاخص کل تا پایان سال

فیروزه سالارالدینی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: در کشور ایران که تورم ۴۰تا۵۰ درصدی دارد و نرخ رشد واقعی اقتصادی آن در دو سال گذشته منفی و صفر بوده، اکثر نوسان‌ها و افزایش قیمت‌های سهام، ناشی از نوسان‌های نرخ ارز و تورم است. به دلیل تحریم‌های اقتصادی و عدم سرمایه گذاری مناسب در طرح‌های توسعه شرکت ها، بسیاری از سودسازی‌ها ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز است و ربطی به عملکرد شرکت‌ها ندارد.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته دلار رشد قابل توجهی در مدت زمان بسیار کوتاهی داشت. از آن جایی که تحرکات شاخص کل بورس در بلند مدت همبستگی بالایی با نوسانات نرخ دلار دارد، پیش‌بینی این است که افزایش نرخ دلار باعث افزایش شاخص کل شود. هر چند برخی از افراد معتقد به دستوری بودن رشد شاخص هستند، اما من مخالف این نظریه هستم و این دست رشدها کاملا طبیعی هستند.

این فعال بازار سهام تشریح کرد: علاوه بر قیمت دلار در چند روز گذشته قیمت نفت هم افزایش یافته است و اگر در فصل­‌های سرد سال چین و هند با توافق G7 همکاری نکنند احتمال کم اثر شدن سقف قیمتی برای نفت روسیه وجود دارد. با توجه به اینکه روسیه در نظر دارد سیاست عدم فروش نفت به کشورهای همراه با سقف‌گذاری قیمتی را اعمال کند، به نظر می­‌رسد چین و هند با گروه G7 همکاری لازم را نداشته باشند و به نفتی ارزانتر و بیشتر از نفت ایران دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: این موضوع سبب جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی چین می‌شود، هر چند تأثیرش عمده نیست. پس تأثیر عجیبی در افزایش قیمت فولاد و کامودیتی­‌ها نخواهد داشت. عدم افزایش قیمت کامودیتی­‌ها در کنار این موضوع که هنوز پیش­‌بینی من برای قیمت نفت سبک ایران تحویل در اروپای غربی به طور متوسط حدود همان ۹۰ دلار تا پایان سال است، سبب می­‌شود از لحاظ اقتصادی تأثیر عمده­‌ای در قیمت فروش محصولات شرکت­‌های بورسی متصور نباشم. اما در یکی دو روز اخیر شاهد افزایش شاخص کل و هم­‌وزن به همراه خروج پول حقیقی ها از صندوق­‌های بادرآمد ثابت و افزایش سرانه خرید حقیقی­‌ها نسبت به فروش آنان بودیم که نویدبخش رونق بازار سرمایه است.

سالارالدینی در پایان به بورس نیوز گفت: رونق شکل گرفته در بازار سهام را بیشتر ناشی از افزایش نرخ دلار، افزایش تورم و به کف رسیدن قیمت­‌های سهام می­‌دانم. همچنین عدد شاخص را در انتهای سال با نوسان در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش‌­بینی می­‌کنم.

چهارشنبه 18 آبان 1401 اخبار