شرکت کارگزاری ملل پویا

بسته حمایتی تنها یک مُسَکن است

بسته حمایتی تنها یک مُسَکن است

علی صحبتی، کارشناس بازار سهام در خصوص وضعیت بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: بازار سهام مطابق پیش‌بینی‌ها جلو رفت و پالایشی‌ها لیدر معاملات شدند، این گروه بازار سهام را مقداری کمک کردند. به نظر می رسد ، در شرایط فعلی دولت به دنبال تغییر جریان نقدینگی به سمت اوراق و صندوق‌های درآمد ثابت است. پیشنهاداتی مبنی بر بیمه کردن سهام ارائه شده است، که پول‌های سرگردان و نقد را قفل می‌کند و حمایت دولت را از بازار سرمایه بیشتر می‌ کند. گزارش‌های میدانی نیز حاکی از آن بوده که سهام زیادی توسط صندوق تثبیت بازار خریداری شده و حمایت دولت در بازار سرمایه نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دو سناریو پیشروی حمایت دولت از بازار سرمایه است، ابتدا احتمال رشد ۱۰ الی ۲۵ درصدی شاخص کل وجود دارد . بسته حمایتی از بازار سهام در شرایط فعلی بیشتر در حد شعار است، احتمال دارد این اقدام تا چند هفته بر بازار تاثیر مثبت بگذارد ولی بعد از آن تاثیرات عکس خواهد داشت.

صحبتی مطرح کرد: اگر شاخص ۱۰ الی ۲۵ درصد رشد کند بی شک تا پایان سال اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

وی افزود: احتمال دارد فروش‌های دولتی ادامه یابد، پول‌های نقد و سرگردان به سمت ابزارهای دولتی حرکت کنند و تا پایان سال سهام شاخص ساز از سقف خود افت بیشتری را تجربه کند . در این بین پالایشی‌ها می‌توانند پیشتاز سوددهی باشند و از سوی دیگر دارویی‌ها و غذایی‌ها هم برای رشد مستعد هستند.

این فعال بازار سهام تبیین کرد: شاخص کل تا زمانی که در محدوده یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد تثبیت نشود، بسیاری از پول‌های بازار خارج می‌شوند. شاخص کل باید به فراتر از یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد قرار بگیرد تا تحلیل جدید بر آن داشته باشیم و پول های جدید هم ورود کنند در این محدوده‌ها نمی‌توان سناریو چینی کرد اما حمایت‎ها انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود، بازار سرمایه در شرایط فعلی در همین محدوده ها باقی بماند و حرکت بالا یا پایین خاصی را تجربه نکند.

صحبتی در انتها به بورس نیوز گفت: سرمایه‌گذاری در بازار سهام بلند مدت است و معامله باید به صورت پله‌ای باشد. همینطور نگهداری سهام در بورس به صورت۲ الی ۳ ساله بوده به طوری که شرایط فعلی بهترین زمان برای خرید است. بازار سرمایه با حجم معاملات کمی که دارد مناسب کسب سود در کوتاه مدت نیست و سرمایه گذاران به امید کسب سود در کوتاه مدت نباید به این بازار ورود کنند.

شنبه 14 آبان 1401 اخبار