شرکت کارگزاری ملل پویا

ارزندگی بالای بازار سهام به شرط رفع ابهامات

ارزندگی بالای بازار سهام به شرط رفع ابهامات

پوریا خالدیان، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد: سرمایه‌گذاران در بازار سهام اعتمادی نسبت به متوالیان ارکان آن ندارند، بی شک تا زمانی که ابهامات در بازار سهام وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار بازار سرمایه رو به رشدی را داشته باشیم. باید گفت با حمایت‌های مقطعی و سوری بازار سهام راه متفاوتی را پیش نمی‌گیرد، باید اصلاحات ساختاری نه تنها در بورس بلکه در کلیت سیاست و اقتصاد کشور رخ دهد تا اثرات آن در تابلوی معاملات دیده شود. برخلاف اینکه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به جذابیت رسیده است و P/E forward نیز در کف تاریخی خود قرار دارد، همچنان تحرکی را در بازار شاهد نیستیم و این مسئله خود نمایانگر این موضوع خواهد بود که تغییرات در کلیت بازار سهام مورد نیاز است.

وی افزود: مواردی همچون نرخ بهره بین بانکی، روابط بین‌المللی، نرخ گاز و خوراک برخی صنایع در بودجه سال آینده، فروش اوراق دولتی در ۶ ماهه دوم که بازار‌های مالی را متاثر می‌کند از ابهامات بازار سرمایه است که باید مرتفع شود. برخی موضوعات همانند عرضه بلوک فارس که با حجم بالایی معاملات بازار سهام را ملتهب می‌سازد و سازوکار آن بازار را با شوک مواجه کرده است

این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: برای بررسی روند بازار تا انتهای سال باید چند شاخصه را مد نظر قرار دارد، ابتدا بحث بودجه سال ۱۴۰۲ را پیشرو داریم، که عوارض گمرکی، صادراتی و گاز، نرخ خوراک در صنایع پتروشیمی از فاکتور‌های اثرگذار این شاخصه هستند. از سوی دیگر نرخ بهره اقتصادی از آیتم‌های تاثیرگذار است چراکه افزایش نرخ بهره بین بانکی منجر به ایجاد فشار به سایر دارایی‌های مالی می‌شود. بی شک به هر میزان که نرخ بهره و فضای پیشرو با ابهام مواجه شود، بازار سرمایه امکان رشد در میان رقبا را از دست می‌دهد. در این بین فضایی سیاسی فعلی و از طرفی توفق مذاکرات میان ایران و آمریکا و انتخابات کنگره در آمریکا، برجام را هم با ابهام مواجه کرده است و چشم اندازی روشنی را پیشرو ندارد. با تمام این‌ها بازار سرمایه تا انتهای سال بسیار رشد نداشته باشد، ولی با سهام P/E ۳ و ۳.۵ بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری با دید بلند مدت است.

خالدیان در انتها به بورس نیوز گفت: صنعت پالایشگاه ریزش خاصی را به خود ندیده و در کف قیمتی قرار دارد همچنین شرکت‌های بسیار خوبی را در این گروه می‌توان یافت. پیشنهاد می‌شود برای تنوع بخشی به پرتفوی، ۳۰ درصد از آن را به صنعت پالایشگاه تخصیص دهید، این صنعت می‌تواند تا پایان سال بازدهی معقولی را داشته باشد. در کنار آن فلزات هم در برخی نماد‌ها ارزندگی دارند و مناسب سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند.

چهارشنبه 11 آبان 1401 اخبار