شرکت کارگزاری ملل پویا

بی اعتمادی همچنان گریبان‌گیر بازار سرمایه

بی اعتمادی همچنان گریبان‌گیر بازار سرمایه

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: شرایط اسفناک بازار سرمایه ناشی از بی اعتمادی است، در وضعیت فعلی نشانه‌ای برای بهبود شرایط بازار سهام دیده نمی‌شود. قیمت‌های جهانی کاهشی بوده و برجام هم به تعویق افتاده است ، در این وضع با وجود ارزندگی سهام و p/e پایین کل بازار سرمایه ، هنوز اعتماد به بازار سهام بازنگشته است. افراد ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را از بازار ارزنده به بازاری منتقل کنند که امنیت بیشتری داشته باشد. البته بازار سهام چنین شرایطی را به خود دیده و در دهه های قبل، روند نزولی متوالی در بازار سهام کشور تجربه شده بود. باید گفت ، دیگر بازارها هم درگیر شرایط مشابه بازار سرمایه هستند از بازار مسکن نیز اخبار خوبی منتشر نمی‌شود و احتمالا این بازار دچار رکودی فراگیر شود.

وی افزود: با توجه به گرانی خدمات فنی مهندسی و قیمت مصالح، بازار مسکن هم با کاهش صدور پروانه مسکن مواجه شده است. نسبت P/R بازار مسکن از میانگین تاریخی خود فاصله گرفته و به حدود ۳۰ واحدی رسیده است درحالی که متوسط آن ۲۲ بوده، در این وضعیت یا باید اجاره‌بها رشد کند یا قیمت مسکن کاهش یابد . این موضوع خود نشانگر وجود حباب در بازار مسکن است. از طرفی بازار خودرو هم که خودروهای خارجی در آن با دلار، ۴۰ الی ۵۰ هزار تومانی با دلار در حال معامله است و نسبت به کشورهای منطقه 4-5 برابر بیشتر برای این دست خودروها هزینه می‌شود هم به نوعی درگیر حباب است.

ثابت با بیان مطالب بالا تشریح کرد: بازار سهام در دوسال گذشته افت زیادی را تحمل کرده است و با وجود اینکه شرکت‌ها سودآوری خوبی داشته‌اند، بی اعتمادی ، تنش و هیجان منفی حاکم افرد را متمایل به فروش کرده است و این افراد به سمت بازارهایی می‌روند که جذاب نیست و حتی بیش از قیمت های متعادل قیمت گذاری شده اند. دولت باید بیش از قبل به بازار سهام بها دهد، چراکه بازار سرمایه درگیر بودجه و حواشی آن است، باید گفت از بودجه اخبار خوبی منتشر نمی‌شود. بازار سهام برای رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به همگرایی جمعی دارد و اگر توافق برجامی و اصلاح قیمت‌های جهانی رخ دهد به بهبود آن کمک می‌شود.

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: بازار سهام در میان گروه ها تفکیک قائل نیست، به جز تک سهم هایی که درگیر سفته بازی هستند. از طرفی ، صنایع بزرگ بازار سهام همچنان می‌توانند بیشتر از سایرین رشد کنند، به شرطی که از نظر قانون گذاری حمایت شوند.

وی افزود : در شرایط بد اقتصادی باید صنایع را کمک کرد چراکه صنایع شریان اقتصادی هستند. بهترین حمایت از صنایع خارج نشدن نرخ سود بانکی از کریدور مصوب است، بانک مرکزی نیز باید نهایت تلاش خود را برای کاهش نرخ سود بانکی انجام دهد. البته صنایعی که در کشور مزیت نسبی رقابتی دارند، می‌توانند همچنان پیشتاز باشند.

ثابت در پایان صحبت هایش به بورس نیوز گفت: برخی از صنایع درگیر ابهامات هستند، برای مثال ابهام بزرگ گروه خودرویی‌ و واگذاری سهام آنها ، که اگر این امر محقق می‌شد بسیاری از ابهامات مرتفع شده بود. تعیین عوارض صاردات که در فصل بهار تعیین شد و حتی بهره مالکانه هم از ابهامات و مشکلات این روزهای بازار سهام است ، در این بین قیمت‌گذاری دستوری شاه بیت معضلات بازار سهام است . اگر قیمت‌گذاری دستوری وجود داشته باشد خودروسازی در زیان باقی می ماند ، امید است با خرد جمعی و سیاست‌گذاری صحیح بازار سرمایه در مسیر مطلوب خود قرار بگیرد.

یکشنبه 8 آبان 1401 اخبار