شرکت کارگزاری ملل پویا

رونق بازار سهام در گرو تصمیمات صحیح مجلس

رونق بازار سهام در گرو تصمیمات صحیح مجلس

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تبیین کرد: برای پیش‌بینی روند بازار سهام تا انتهای سال چند شاخصه تاثیرگذار وجود دارد و مهمترین آن بحث بودجه است. باید دید تصمیمات دولت درباره بودجه چگونه است و به چه نحوی مهمترین پارامتر موجود در بودجه یعنی قیمت یوتیلیتی ها ( سوخت یا خوراک پتروشیمی ها، سوخت فلزی‌ها و سیمانی‌ها ) خواهد بود. پس نتیجه می‌گیریم که تصمیمات دولت در نرخ این دست متغییرها بسیار تاثیرگذار است و سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به توافق نرسیدن در مذاکرات برجامی از دیگر عوامل تاثیرگذار در روند بازار سهام خواهد بود، که بدون این توافق پیش‌بینی بازار سهام دشوار است. علاوه بر موضوعات عنوان شده باید منتظر تحرکاتی از جانب شرکت‌های کوچک و متوسط ماند، تا خود را از شرایط جدا کرده و سودسازی کنند که آن هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

احمدی در خصوص صنایع پیشتاز عنوان کرد: معرفی صنعتی به عنوان پیشتاز بازدهی سخت است ولی امکان رشد در شرکت‌های کوچک که نسبت فروش، سودآوری و چابکی خوبی دارند، وجود دارد. با این حال برای شرکت‌های بزرگ ریسک‌های بودجه و برجام همچنان پابرجا است به همین خاطر به درستی نمی‌توان درباره آینده این بخش از بازار سهام اظهار نظر کرد. اما صنعت بیمه نیز با ریسک‌هایی مواجه است که می‌توان به پیش دریافت حق بیمه به عنوان یکی از این ریسک‌ها اشاره کرد. خسارت در بیمه‌های شخص ثالث، درمانی و امثال آن بعد از اتفاقات ناگوار باید پرداخت شود، پس در این حالت اگر تورم باقی بماند شرایط آینده شرکت‌های بیمه‌ای با ابهام رو به رو می‌شود.

وی در پایان به بورس نیوز گفت: انتشار اخبار خوب برای بازار سهام سودی ندارد چراکه تصمیم‌گیری در کشور از جانب مجلس و سازمان برنامه و بودجه است. با انتشار اخبار خوب فقط برای نوسان‌گیری می‌توان معامله کرد، در پرتفوی های بزرگ یا سبد سهام مدیران صندوق ها با اتکا به اخبار هیچ معامله ای انجام نمی‌شود. باید منتظر مصوبات بودجه‌ای ماند و تا قبل از تعیین تکلیف بودجه از جانب ارگان‌های ذی‌ربط نمی‌توان اظهار نظر کرد.

چهارشنبه 4 آبان 1401 اخبار