شرکت کارگزاری ملل پویا

زغال سنگ برنده بحران انرژی

زغال سنگ برنده بحران انرژی

قیمت‌های بالای گاز طبیعی و رقابت جهانی برای سوخت، تقاضای بیشتری را برای زغال‌سنگ حرارتی برای تولید برق در سال جاری افزایش داده، زیرا کشور‌ها تلاش می‌کنند خود را از منابع انرژی روسیه کنار بگذارند و به دنبال جایگزین‌های نسبتا ارزان‌تری باشند.

برخی از کشور‌ها در حال بازگشایی کارخانه‌های زغال سنگ برای تامین انرژی کافی برای زمستان امسال هستند، در حالی که برخی دیگر در حال افزایش تولید هستند، زیرا به دنبال سود قابل توجهی از صادرات هستند.

به گزارش گروه تحقیق و بررسی بورس نیوز ، در اینجا برخی از پروژه‌های زغال سنگ احیا شده و برنامه‌های دولت در مورد زغال سنگ در سراسر جهان آورده شده است:

اتریش - دولت در ماه ژوئن با شرکت Verbund برای تبدیل یک نیروگاه گازی به زغال سنگ به منظور آماده سازی برای شرایط اضطراری انرژی موافقت کرد.بوسنی و هرزگوین در ماه مارس طرحی را برای افزایش طول عمر نیروگاه‌های حرارتی زغال‌سنگ توزلا ۴ و کاکانج ۵ تا پایان سال ۲۰۲۳ تصویب کرد.

دانمارک - دولت در ماه اکتبر به Orsted (OTC:DOGEF) دستور داد تا کارکرد سه نیروگاه نفت و زغال سنگ خود را ادامه دهد تا از تامین برق اطمینان حاصل کند. این در حالی است که قرار بود دو نیروگاه از آن‌ها در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ از رده خارج شوند.

فنلاند - شرکت فنلاند فورتوم قصد دارد با فعال کردن مجدد یک نیروگاه غیرفعال زغال سنگ در سواحل غربی کشور، پس از اکتبر ۵۶۰ مگاوات (MW) ظرفیت به بازار برق شمال اروپا اضافه کند.

فرانسه - به گفته رسانه‌های محلی، نیروگاه زغال سنگ Emile Huchet در اوایل اکتبر، تنها شش ماه پس از بسته شدن، دوباره راه اندازی شد.

آلمان - کابینه آلمان در پایان سپتامبر دو فرمان را برای طولانی کردن عملیات نیروگاه‌های زغال سنگ و بازگرداندن ظرفیت غیرفعال زغال سنگ قهوه‌ای برای تقویت ذخایر و تامین شبکه به تصویب رساند. وزارت اقتصاد آلمان گفت که بازگرداندن نیروگاه‌های زغال سنگ می‌تواند تا ۱۰ گیگاوات ظرفیت در صورت وضعیت بحرانی تامین گاز اضافه کند.

یونان - اپراتور ملی شبکه گاز DESFA در ماه سپتامبر گفت یونان هفت نیروگاه زغال سنگ را برای مدت طولانی‌تر از برنامه‌ریزی قبلی با اشاره به بحران انرژی فعلی فعال نگه می‌دارد.

ایتالیا - در میان مجموعه‌ای از اقدامات برای کمک به کاهش مصرف گاز، ایتالیا قصد دارد تولید نیروگاه‌های فعلی زغال سنگ و نفت را افزایش دهد.

بریتانیا - شبکه ملی بریتانیا (LON:NG) قرارداد‌هایی را با ژنراتور‌های Drax Group (LON:DRX) و EDF (EPA:EDF) EDF Energy برای افزایش عمر چهار واحد نیروگاه زغال‌سنگ در دو نیروگاه امضا کرد.

ایالات متحده - چندین ایالت از آمریکا ، از جمله ایندیانا، ویسکانسین، نیومکزیکو و نبراسکا، تعطیلی برنامه ریزی شده نیروگاه‌های زغال سنگ خود را تا اواخر سال ۲۰۲۵ به تعویق انداختند و نگرانی در مورد کمبود انرژی را از جمله مسائل دیگر ذکر کردند.

دوشنبه 2 آبان 1401 بررسی اجمالی