شرکت کارگزاری ملل پویا

بازار سهام و رشد نرخ ارز

بازار سهام و رشد نرخ ارز

در شرایط فعلی که ریسک‌های خارج از بازار سهام مانند اعتراضات و مباحث کلان سیاسی بر آن حاکم است، تحلیل های مرسوم کاربردی نخواهند داشت. از سوی دیگر دراین‌ بین ابهامات برجامی، کاهش قیمت کامودیتی و افزایش نرخ ارز همچنان بر روند بازار سهام حکمرانی می‌کند.

حمزه قوچی‌فرد، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: رشد نقدینگی به‌صورت مستقیم تأثیری بر بازار سهام ندارد. تغییرات ناشی از رشد نقدینگی و تأثیرات آن بر دلار بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزایش تقاضا یا به‌ اصطلاح شروع جریان نقدینگی در بازار سهام ناشی از رشد نرخ دلار است، که رشد ۲.۵ تا ۳ درصدی نقدینگی بر آن تأثیر مستقیمی ندارد. با بررسی نرخ دلار در ادوار گذشته نتیجه می‌گیریم که نرخ دلار متناسب با افزایش نقدینگی و رشد تولید ناخالص کشور صعود کرده است. همچنین با فرض ثابت ماندن دیگر محرک‌ها، اگر نقدینگی کشور به‌اندازه رشد تولید ناخالص آن افزایش یابد، تأثیری بر نرخ ارز ندارد.

وی درباره بازار سرمایه چنین گفت: در بازار سهام حتی اگر تمام محرک‌ها مانند قوانین، سیاست‌های پولی و قیمت کامودیتی‌ها باثبات باشند، دارایی شرکت‌ها با نرخ ارز رشد می‌کند؛ بنابراین نرخ ارز مهم‌ترین محرک بازار سرمایه در سال های اخیر شناخته می‌شود. از طرفی تأثیر نقدینگی از دریچه نرخ ارز است و اختلاف‌زمانی میان شروع و پایان تأثیرات نرخ ارز و رشد بازار سرمایه نیز وجود دارد. هنگامی‌که ارز رشد می‌کند برای حرکت بازار سهام زمان نیاز است و از سوی دیگر عکس این اتفاق هم رخ می‌دهد در زمان توقف رشد نرخ دلار بازگشت بازار سرمایه به جایگاه اصلی زمان‌بر است.

قوچی‌فرد افزود: بازار سرمایه به دلار آزاد اهمیتی نمی‌دهد و دلار نیمای ۲۷ هزارتومانی را مرجع قرار می‌دهد، که این دو هم اختلاف چشم‌گیری دارند باید گفت ابتدا دلار آزاد رشد می‌کند سپس قیمت دلار نیما افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه شرکت‌ها با دلار نیما مبادلات خود را انجام می‌دهند با اختلاف‌زمانی تأثیرات آن را در سود و زیان شرکت‌ها می‌بینیم. حتی با فرض دلار ۴۰ هزارتومانی، هیچ‌وقت دلار نیما و بورس کالا به این ارقام نمی‌رسند و سرکوب قیمتی و قیمت‌های دستوری شروع می‌شود.

این فعال بازار سهام گفت: برخی از شرکت‌های بزرگ شاخص ساز در بازار سهام تحلیل بنیادی محور هستند، همچنین پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و پالایشگاهی‌ها از دلار نیما تبعیت می‌کنند. باید گفت تحلیلگران بازار سهام دلار نیما را دنبال می‌کنند و بخشی از ذهن خود را درگیر دلار آزادکرده‌اند چراکه برای بررسی سود سال بعد با دلار آزاد ۴۰ هزارتومانی به‌ناچار دلار نیما را برای سال آینده در ارقام ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان برآورد می‌کنند.

قوچی‌فرد در پایان به بورس نیوز پاسخ داد: در شرایط فعلی که ریسک‌های خارج از بازار سهام مانند اعتراضات و مباحث کلان سیاسی بر آن حاکم است، تحلیل معنای ندارد. در شرایطی سهمی با P/E ۳ و بازدهی ۵۰ درصد معرفی می‌شود، ولی سرمایه‌گذاران شرایط حاکم بر کشور را مساعد نمی‌دانند، در این حالت مسیر نقدینگی تغییر کرده و به سمت بازار‌های دیگر سرازیر می‌شود. سرمایه‌گذاران طرح‌های توسعه و رشد شرکت‌ها را به خاطر اثرات جو سیاسی حاکم نمی‌بینند. بی‌شک بازار سهام به دلیل افزایش نرخ دلار و قیمت‌های ارزنده سهام متأثر از ریزش قیمت کامودیتی‌ها، صعودی می‌شود.

دوشنبه 18 مهر 1401 اخبار