شرکت کارگزاری ملل پویا

قیمت کامودیتی ها تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی

قیمت کامودیتی ها تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی

علی بخشنده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، تشریح کرد: در شرایط فعلی اعمال دوباره محدودیت‌های قوی در چین تقاضا را در بازار کامودیتی کم کرده، اما بر اثر جنگ روسیه بازار کامودیتی ها چند ماهی می‌شود که دچار پیچیدگی و پیش‌بینی‌ناپذیری شده است. برجام و جنگ اروپا هم بی‌تأثیر نبود و بازار کامودیتی را به تأثیرپذیری از مباحث سیاسی منجر کرده است. اقدامات چین در تایوان هم تا حدودی در بازار کامودیتی‌ها تاثیرگذار بود تمام این عوامل در کنار هم منجر به پیش‌بینی‌ناپذیری این بازار شده است.

وی افزود: به دلیل انتشار لحظه ای اخبار غیر سیستماتیک و تغییرات مداوم قیمت‌ها در بازار کامودیتی، هیچ‌کسی اتفاقات این بازار را نمی‌تواند پیش‌بینی کند. از سوی دیگر تمام کامودیتی‌ها روند رو به بالا نداشته‌اند. نفت که یکی از نماد‌های تأثیرگذار بازار کامودیتی شناخته می‌شود، در نوسانی میان ۸۰ تا ۱۰۰ دلاری به سر می‌برد. باید گفت بازار کامودیتی نیز جهت خود را مشخص نکرده است. با توجه به بحث قطع گاز روسیه که تأثیر زیادی بر مشتقات نفتی داشته باید منتظر تصمیمات این کشور ماند. باوجود افزایشی بودن قیمت گاز موجودی انبار ایونتورایی آمریکا وارد بازار می‌شود.

بخشنده با تأکید بر ریسک‌های غیر سیستماتیک عنوان کرد: این دست ریسک‌ها باعث شده که تمام اقدامات در این حوزه چه از منظر افزایش یا کاهش نرخ بهره یا دیگر آمار‌های اقتصادی برروی بازار کامودیتی‌ها تاثیرگذارد. با وجود افزایش استخراج نفت در آمریکا شاهد هستیم ، قیمت نفت بالا می‌رود. در چنی شرایطی فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره باعث شده به صورت مقطعی شاخص‌ها کمی نزولی شود، گزارشگران، اما در گزارشات خود به آن چندان اهمیتی نمی‌دهند. باید گفت تنها در صورت بهبود شرایط سیاسی تحلیلگران می‌توانند بازار کامودیتی را تحلیل کنند.

وی افزود: قطع گاز دراروپا منجر به ریزش بورس‌های اروپایی شد و نرخ یورو بعد از ۲۰ سال به زیر قیمت دلار رسید که این دست ریسک‌ها ژئوپلوتیک هستند و برای تحلیل نمی‌توان فقط عامل‌های اقتصادی را در نظر گرفت ریسک‌های سیاسی نیز در حال جهت دادن به بازار کامودیتی است و تاثیر شاخص‌های اقتصادی را کمرنگ می‌کند.

شنبه 2 مهر 1401 اخبار