شرکت کارگزاری ملل پویا

سهامداران بی اطلاع از برنامه دولت

سهامداران بی اطلاع از برنامه دولت

حمید کوشکی، کارشناس بازار سهام در خصوص وضعیت بازار سهام در شرایط فعلی به بورس نیوز گفت: در مورد بورس باید گفت برزخی وجود دارد که منجر به نوسان‌های شدید می‌شود. بورس تهران نوسانی، ولی ارزنده است؛ درواقع فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. اما نباید انتظار داشت به‌ محض سرمایه‌گذاری قیمت سهم بالا برود، چراکه هم برای پایین آمدن بیش‌ازحد نیاز به یک خبر منفی داریم و هم برای بالا رفتن به یک خبر مثبت بزرگ نیاز است که این اخبار می‌تواند مربوط به برجام باشد.

وی با اشاره به نوسانی بودن معاملات در هفته آتی ادامه داد: اگر برجام احیا شود ، برخی گروه‌ها به‌ حق و برخی به‌ ناحق که بیشتر فقط جو برجامی رادارند، روند صعودی می‌گیرند، اما رشد زیادی ندارند. اگر برجام احیا نشود ، کلیت بازار متأسفانه به تبعیت از وضعیت بد اقتصاد می‌تواند جهش داشته باشد. انتظارات برجامی سیاست کلی فعالان در این سالها است. اگر سه ماه دیگر هم بگذرد بازهم فعالان همین احتیاط را در معاملات دارند. معاملات آرام انجام می‌شود و از بازار انتظار شگفتی نمی‌رود.

کوشکی تشریح کرد: بازار سرمایه در برزخ است. فعالان بازار نمی‌دانند دولت چه برنامه‌ای دارد. در این‌ بین اگر برجام امضا شود تأثیرات آن در بازار سهام طی زمان، مشخص می‌شود. اما به‌هرحال خبر برجام آن عدم اطمینان و برزخ را از بین می‌برد و فعالان از ترس امضا نشدن برجام که منجر به کسری بودجه دولت و دست‌درازی در شرکت‌ها می‌شود، می‌ترسند. بزرگ‌ترین ریسک بورس قوانین و مقررات است. دست دولت اگر از بورس کوتاه شود طراوتی خاصی به آن داده می‌شود، ولی این طراوت به معنی افزایش حجمی قیمت‌ها نیست بلکه به معنای جریان خوب است. اگر برجام امضا نشود اتفاقات ناگوار اقتصاد باعث رشد بازارسهام می‌شود.

‌این فعال بازار سهام بیان کرد: اگر شخصی تا انتهای سال به دنبال سود ۲۰‌درصدی است، به نظر نمی‌رسد بازار سرمایه با اخبار موجود این بازدهی را بدهد. اگر بسیاری از اشخاص بازار سرمایه را در پنج سال با بازده می‌دانستند، جای دیگر سرمایه‌گذاری نمی‌کردند. نمی‌توان هیچ نسخه‌ای برای کسی که قصد سرمایه‌گذاری دارد ارائه کرد. چراکه هدف سرمایه‌گذاری اقتصاد ایران است که در آن هرلحظه خبری منتشر می‌شود. اما به نظر می‌رسد با داده‌های موجود معاملات بورس نوسانی است.

وی سخنان خود را چنین پایان داد: باید گفت که در وضعیت فعلی بورس، سهامداران باید صبور باشند چراکه به‌طور نسبی بازار سهام نسبت به بازار‌های دیگر گزینه‌های جذابی را در خود دارد. ولی این جذابیت به معنای خرید سهمی و مثبت خوردن آن از روز بعد نیست.

یکشنبه 20 شهریور 1401 اخبار