شرکت کارگزاری ملل پویا

صعود بازار سرمایه در کوتاه مدت

صعود بازار سرمایه در کوتاه مدت

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، با اشاره به کلیت بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازار سهام برای ماه‌های آینده و در میان مدت کماکان وضعیت نوسانی دارد. البته با توجه به اینکه اخیرا در کلیت بازار افت قیمتی را شاهد بودیم، به نظر می‌رسد بتواند نوسانات رو به بالایی را در ماه‌های پیش رو داشته باشد اما؛ به طور کلی شرایط رکودی را در بازار سرمایه می‌بینم.

وی افزود: شرایطی که البته خیلی دور از انتظار نیست. دولت‌ها معمولا در دوره اول خود تلاش می‌کنند که بازار‌ها را سرکوب کنند و جای رشد شدید به بازار‌ها ندهند تا بتوانند تورم را کنترل کنند. ما شاهد این هستیم که به جز بازار مسکن سایر بازار‌ها از جمله ارز و سکه با نوساناتی که داشتند به قیمت‌های سال ۹۹ برگشتند. در این بین، وضعیت بازار سرمایه نیز بهتر از این‌ها نبوده و همراه با ریزش بود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فکر می‌کنم وضعیت کماکان همین گونه باشد مگر اینکه اتفاق خاصی در صحنه سیاسی رخ دهد و روند تازه‌ای را در قیمت‌های جهانی داشته باشیم یا مسائل مربوط به برجام با احتمالات کم به سمتی برود که دلار روند افزایشی در پیش بگیرد.

وی درخصوص سهامدار حرفه‌ای بیان کرد: روش‌هایی که درباره سهامداران حرفه‌ای گفته شد روش‌های بدی نیست. بازار سرمایه باید در بلندمدت به این سمت حرکت کند. اما باید در کنار موضوع سهامداران حرفه‌ای که سازمان در حال پیگیری آن است، موضوع سرمایه گذاری غیرمستقیم را ترویج دهیم. موضوعی که شعار آن در دوره‌های قبل داده شد که مغفول مانده است. در این دوره ما شاهد بودیم مجوز‌های زیادی صادر شده، اما هنوز بدنه ۵۰ میلیونی سهامداران از این روش استفاده زیادی نمی‌کنند.

میزرایی در پایان گفت: در کشور‌های پیشرفته و قدیمی اقتصادی شاهد هستیم که بخش عمده جامعه سرمایه گذاری را از روش غیرمستقیم انجام می‌دهند. در کشور ما عکس این مساله صادق است. بخش عمده وضعیت موجود بازار سرمایه دادن کد آنلاین به همه سهامداران است. امیدواریم با روش‌های خلاقانه و استفاده از ظرفیت فعالان بازار سرمایه سازمان بتواند حلقه ارتباطی را برقرار کند تا مردم به سمت سرمایه گذاری غیرمستقیم بروند.

چهارشنبه 16 شهریور 1401 اخبار