شرکت کارگزاری ملل پویا

از این صنایع غافل نشوید!

از این صنایع غافل نشوید!

در حالی که خبر‌های ضد و نقیض از برجام به گوش می‌رسد ، نقدینگی به صورت مکرر در بین بازارها در حال چرخش است.

مهدی افنانی، عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان دراین خصوص به بورس نیوز اظهار کرد: برای بررسی برجام باید به دو احتمال توافق و عدم توافق توجه کرد که احتمال توافق از نظر من ۷۰ درصد و احتمال عدم توافق نیز ۳۰ درصد است. تاثیرات توافق یا عدم توافق در کوتاه مدت یعنی یک ماه کمتر است پس نگاه به این بازه زمانی است. سرمایه‌گذاران به دلیل مسائل تورم اروپا و نرخ بهره که به نظر می‌رسد در آمریکا افزایشی است، از سهم‌های بزرگ فاصله گرفته و به سهم‌های کوچک و یا شاخص هم وزن توجه بیشتری کرده‌اند.

وی ادامه داد: نحوه‌ سرمایه‌گذاری از دو بخش مختلف تشکیل می‌شود؛ بخش اول سهم‌هایی که از برجام مرتفع می‌شوند و شامل یکی از بانکی‌ها و خودرویی‌ها که زمزمه‌هایی درباره قیمت‌گذاری بلوک آن مطرح شده و حتی توافق برجام هم می‌تواند منجر به ورود شرکت‌های خارجی شود که این اتفاق خوبی است. حتی در این گروه برخی از نماد‌ها می‌توانند با توافق برجامی شاهد اتفاقات خوب باشند اما؛ برای شروع سرمایه‌گذاری بهترین پیشنهاد در شرایط فعلی قطعه سازها هستند.

افنانی ضمن بیان مطالب بالا گفت: دارویی ها، اما میانه رو هستند؛ یعنی با برجام و بی برجام منتفع می‌شوند، روند رشد پایداری داشته‌اند و به راحتی می‌توانند طرح‌های توسعه خود را انجام دهند، به نظر می‌رسد وجود یک نماد دارویی در بین پرتفو خالی از لطف نیست. سیمانی‌ها بعضا گزارش‌های خوبی ارائه داده‌اند و با آزاد شدن امکان فروش به کشور‌های همسایه انتظار سودآوری بیشتر را برای آن‌ها می‌توان داشت. در بخش عدم توافق می‌توان از سیمانی‌ها یاد کرد.

وی در پایان تشریح کرد: موارد مطرح شده از دید اقتصادی بود . از نظر رفتاری بازار سهام نگران است چرا که خاطرات تلخی را از اتفاقات سال گذشته دارد. توصیه می‌شود سازمان بورس و اوراق بهادار و یا دولت رفتار‌های خود را طوری رعایت کنند تا اعتماد از دست رفته بازار سرمایه برگردد. چراکه این اعتماد نیاز بازار است. امید است، با اتفاق برجام در کنار مدیریت درست اعتماد رفته باز گردد تا انتظار بازگشت سرمایه محقق شود. صرفا هدف؛ افزایش قیمت در بازار ثانویه نباشد. عرضه اولیه‌های خوب انجام و در اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود.

یکشنبه 13 شهریور 1401 بررسی اجمالی