شرکت کارگزاری ملل پویا

گام‌های استوار پتروشیمی پردیس

گام‌های استوار پتروشیمی پردیس

تولید محصول کشاورزی همواره یکی از دغدغه‌های بشر از ابتدای تاریخ بوده است. رشد محصول علاوه بر آب و خورشید به خاک مرغوب و غنی احتیاج دارد. کشاورزان برای اغنای خاک از کود‌های شیمیایی و طبیعی استفاده می‌کنند. به واسطه احتیاج بشر به تولید محصول با حجم بالا، کود شیمیایی اهمیت زیادی در زندگی انسان پیدا کرده است. از طرفی بیشترین استفاده اوره (بیش از ۹۰ درصد) در صنعت کشاورزی و به عنوان کود شیمیایی است. کاربرد‌های دیگر همچون انواع پلاستیک، چسب، سیانات پتاسیم (محصول صنعتی خوراکی) و نیترات اوره (ماده منفجره) از دیگر موارد استفاده اوره است که تنها در حدود ۱۰ درصد از موارد استفاده این ماده محسوب می‌شود. برای درک اهمیت اوره بد نیست به نا آرامی‌های اخیر سریلانکا اشاره‌ای کنیم، در سریلانکا و در ماه‌های اخیر شاهد قیام مردمی بر علیه دولت بودیم، اتفاقی که به دلیل سیاست دولت سریلانکا از تغییر استفاده از کود‌های شیمیایی به کود‌های طبیعی و افت قابل توجه کشت محصول و قحطی فزاینده در سریلانکا ایجاد شد. تغییری ساده در سریلانکا که به استفاده اوره گره خورده است، فاجعه‌ای تاریخی در این کشور ایجاد کرد.

در چنین شرایطی و با درک اهمیت اوره در زندگی بشر، بد نیست نگاهی به شرایط بزرگترین اوره ساز کشور بیاندازیم، شرکتی که در سال‌های اخیر آمار قابل اعتنایی در زمینه فروش و رفع نیاز کشور به محصولات کشاورزی بازی کرده است.

در ادامه روند قیمت ریالی اوره به ازای هر تن آورده شده است. با در نظر گرفتن قیمت‌های نشریه آرگوس و قیمت فروش‌های پتروشیمی پردیس در می‌یابیم که، قیمت‌های فروش پتروشیمی پردیس همواره بیش از قیمت‌های ارائه شده در سطح جهانی است و حتی در مقطعی به ۸۴۰ دلار هم می‌رسد. فروش با قیمت مناسب را می‌توان به مدیریت صحیح پتروشیمی پردیس در حذف واسطه‌ها و ایجاد هماهنگی بین صادرکنندگان داخلی و خارجی برای عرضه اوره نسبت داد. حال آنکه تا پیش از این، اوره با فروش به واسطه‌ها، و سپس صادر به بازار‌های خارجی، صرفه بالای خود را برای فروش از دست می‌داد.

در ادامه روند فروش پتروشیمی پردیس در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ آورده شده است که نشان از تحول اساسی در فروش محصولات دارد.

مقدار تولید و فروش به واسطه به بهره برداری رسیدن طرح توسعه در سال‌های قبل و نرخ فروش به واسطه افزایش نرخ دلار و روند صعودی فروش نرخ اوره به واسطه رشد تقاضا در سطح جهانی در کنار مدیریت صحیح فروش محصولات با حذف واسطه‌ها همواره صعودی بوده است.

پتروشیمی همت که ۵۰ درصد از سهام آن متعلق به هلدینگ خلیج فارس بود و ۵۰ درصد دیگر متعلق به هلدینگ نفت و گاز پارسیان بود توسط پتروشیمی پردیس خریداری شده است. در این پروژه فلز منطقه جمع آوری شده و با استفاده از ۱۰ درصد آمونیاک اضافی پردیس (۷۰ درصد خوراک پتروشیمی همت) به یک میلیون تن اوره تبدیل خواهد شد. این پروژه موضوعی زیست محیطی است و هم فاینانس داخلی و هم فاینانس خارجی برای این پروژه امکان پذیر خواهد بود. جمع آوری فلر منطقه عسلویه سبب حذف گاز سمی از منطقه خواهد شد که برای اهالی این منطقه خبر خوشایندی محسوب می شود. با انجام این پروژه یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره پتروشیمی پردیس افزوده خواهد شد. با انجام این پروژه ، در واقع فاز چهارم پتروشیمی پردیس وارد مدار تولید خواهد شد.

صادرات یک میلیون تنی اوره به کشور‌های آمریکای جنوبی و تهاتر این محصولات دامی و کشاورزی که مورد احتیاج شدید کشور است، از دیگر اقدامات موثر "شپدیس" برای رفع نیاز داخلی است. مضاف بر آنکه به دلیل تحریم‌ها که توان فروش کشور کاهش پیدا کرده از این مسیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

کاهش دوره اور‌های پتروشیمی از ۷۰ الی ۸۰ روز به کمتر از ۲۰ روز، یکی دیگر از اقدامات موثر مدیریت "شپدیس" برای افزایش راندمان و تولید این مجموعه است. کاهش مدت اورهال مجموعه در سال‌های اخیر در وضعیت فروش "شپدیس" کاملا خود را نشان داده است.

یکی از مهمترین اقدامات مدیریت مجموعه پتروشیمی پردیس ایجاد انبار بروز در این مجموعه است. با بررسی وضعیت این شرکت می‌توان دریافت سفارش‌های خرید به دلیل استفاده از چیپست‌های RFID در این مجموعه به شدت کاهش پیدا کرده است. "شپدیس" در سال ۹۹ در حدود ۱۳۰۰ و در سال مالی ۱۴۰۰، ۲۵۰۰ تقاضای خرید از انبار داشته که حاصل استفاده از فناوری‌های نوین انبارداری در این مجموعه است. این میزان کاهش در سفارش خرید باعث شده تا نقدینگی مجموعه در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و مشکلی از جانب تهیه نقدینگی برای پتروشیمی پردیس ایجاد نشود.

کاهش قابل توجه در هزینه‌های عمومی و اداری، به خصوص در بحث پیمانکاری تهیه و صرف غذا که در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان از این محل صرفه جویی شده است. ثبت رکورد ماهانه تولید اوره که در سال مالی ۱۴۰۰ ثبت شد و "شپدیس" موفق به تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن اوره در یک ماه شد. تحقق بودجه سال مالی ۱۴۰۰ در ۶ ماه نخست سال از دیگر دستاورد‌های مدیریت پتروشیمی پردیس است. وارد کردن ۲۰ پالت ۶۰ هزار تنی ذرت از برزیل که در سال مالی اخیر انجام شده است. در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اوره به برزیل صادرات انجام می‌شود. "شپدیس" برنامه صادرات اوره تا ۳ میلیون تن به برزیل در دست اجرا دارد. بومی سازی تمام کاتالیست‌های مورد نیاز "شپدیس" در داخل کشور قرارداد مهندسی و تولید ساخت چند ده هزار قطعه مورد نیاز شرکت‌های داخلی که توسط پتروشیمی پردیس در حال انجام است. ساخت آنتی کیک که به کمک آن، میزان ماندگاری اوره در زمین از ۳ ساعت به ۳ ماه افزایش پیدا می‌کند و به وسیله این دستاورد کود اوره دیگر کلوخه نمی‌شود.

پتروشیمی پردیس به دلیل شناخت به عنوان یکی از شرکت‌های سبز صنعت، یک درصد فروش را که پیش از این بابت آلایندگی پرداخت می‌کرد، دیگر نخواهد پرداخت و این می‌تواند تاثیر بالایی در افزایش سودآوری شرکت داشته باشد.مدیریت پتروشیمی پردیس با تشکیل کارگروه اوره کشور، هم افزایی قابل توجهی در تولیدکنندگان اوره داخلی ایجاد کرده که به این واسطه توانسته اند با حذف دلالان، قیمت گزارش شده آرگوس در ایران افزایش پیدا کند و قیمت فروش اوره داخلی را در سطح جهانی افزایش دهند.در فضایی که بایستی از اقدامات و رویداد‌های پتروشیمی پردیس حمایت همه جانبه به عمل بیاید و عملکرد‌ها به نفع افزایش همه جانبه صادرات این شرکت به عنوان سرمایه ملی به کار بیاید، معدودی با بیان صحبت‌هایی که رنگ و بویی از تقویت و حمایت ندارد، موج جدیدی بر علیه این شرکت که به واقع سرمایه ملی است، راه انداختند. صحبت‌هایی که بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های کشور و مصالح جامعه به سادگی مطرح می‌شود.

چهارشنبه 9 شهریور 1401 بازار و محصولات پتروشیمی