شرکت کارگزاری ملل پویا

۳ فایده بزرگ احیای برجام برای صنعت سرب و روی

۳ فایده بزرگ احیای برجام برای صنعت سرب و روی

بسیاری از فعالان بازار سرمایه، تصور می کنند احیای برجام فقط به نفع خودروسازان و بانک ها بوده و اثر مثبت چندانی بر سایر صنایع ندارد.

حسن حسینقلی رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر احیای برجام بر این صنعت بیان کرد: تحریم ها تبعاتی برای صنعت سرب و روی به همراه داشته و با احیای برجام و رفع تحریم ها می توان خوشبین بود گشایش هایی ایجاد شود و بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر این صنعت است، مرتفع شود. اما تداوم شرایط فعلی و عدم توافق وضعیت را برای معادن بغرنج تر خواهد کرد. در حال حاضر هم بسیاری از معادن کوچک به خاطر افزایش قیمت و همینطور محدودیت های واردات قطعات و ماشین آلات تعطیل شده است(از ۱۱ هزار و ۵۰۰ معدن، حدود ۶ هزار معدن بسته شده) و تعطیلی معادن یعنی بیکاری و... شکوفایی صنایع و رونق تولید و اشتغالزایی در گرو تعامل با تمام دنیاست. این ادعا که تحریم ها فرصتی برای شکوفایی و خودکفایی بوده، ادعایی واهی است و از سوی برخی بنگاه های خصولتی تحت حمایت دولت مطرح می شود. اگر برای واردات تکنولوژی، ماشین آلات و مواد اولیه مشکل نداشتیم، قطعا امروز اوضاع بهتر بود. البته که تمام مشکلات صنعت را نمی توان به تحریم ها گره زد و مداخله های غیر کارشناسی دولت هم کمتر از تحریم ها به صنعت سرب و روی آسیب نزده است. صنعت تولید ماشین آلات صنعتی در داخل کشور هم اصلا توان تامین نیاز معادن را ندارد.

این کارشناس صنعت سرب و روی در رابطه با تاثیر کاهش احتمالی نرخ ارز تحت تاثیر احیای برجام بر سودآوری صنایع اظهار کرد: فراموش نکنید که در صورت احیای برجام اگر FATF پذیرفته شده و به سوئیفت متصل شویم، هزینه نقل و انتقال ارز کاهش یافته و این کاهش هزینه ها، تاثیر کاهش نرخ ارز را پوشش خواهد داد. البته که احیای برجام بدون پذیرش FATF و اتصال شبکه بانکی به شبکه سوئیفت، تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت. علاوه بر این، به سبب تحریم ها، از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده ایم و این موضوع هم هزینه های تولید را افزایش داده است.

حسینقلی در مورد وضعیت صادرات در این صنعت گفت: برای بررسی میزان صادرات صنعت سرب و روی در سنوات گذشته، بهتر است به آمارهای گمرک مراجعه کنید. ولی در سال ۱۴۰۰ وضعیت صادرات این صنعت نسبت به سنوات قبل بهتر بود. کارخانجات سرب و روی ظرفیت تولید سالانه ۴۷۵ هزار تن شمش روی، ۲۰۰ هزار تن شمش سرب از باتری و ۲۰ هزار تن شمش سرب از کنسانتره را دارند. در سنوات گذشته باتری قراضه وارد شده و شمش سرب صادر می شد که واردات باتری قراضه با دستور(سیاست گذاری غلط) دولت متوقف شده و این بخش از صنعت فعلا تعطیل شده است. صنعت تولید روی هم با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه(خاک معدنی) مواجه است. خاک معدن انگوران افزایش قیمت زیادی داشته و با توجه به اینکه قیمت خاک انگوران در حال حاضر از قیمت های جهانی بالاتر است و مشکلاتی هم در تخصیص خاک به معادن وجود دارد، بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت ناچار به واردات خاک از ترکیه و آفریقا و... شده اند. معدن مهدی آباد هم هنوز طبق برنامه از پیش تعیین شده، وارد مدار تولید نشده و امیدواریم این معدن هر چه زودتر به مرحله بهره برداری برسد. این معدن باید در عرض ۴ سال، هر سال ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید ایجاد می کرد. این تفاسیر صنعت تولید روی به سبب کمبود مواد اولیه و الزام به عرضه کنسانتره در بورس کالا و... حجم تولید پایین‌تری هم داشته و امسال صادرات کمتری هم صورت گرفته است.

سه شنبه 8 شهریور 1401 محصولات فلزی