شرکت کارگزاری ملل پویا

سودآوری پترول و مجموعه‌های پتروشیمی

سودآوری پترول و مجموعه‌های پتروشیمی

رشید قانعی، مدیر عامل گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: این تفاهمنامه برای تسریع در تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی است. دغدغه اصلی"پترول" تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی است. برای تسریع در این کار به حمایت بخش خصوصی نیاز داریم. به اطلاعات، فکر، اندیشه و سرمایه بخش خصوصی نیاز مبرم داریم. اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی بزرگترین اتحادیه صنایع پایین دستی است.

شرایط و قیمت جهانی در حال تغییر است. امروز متانول به یک محصول زیانده در کشور ما تبدیل شده است. باتوجه به اتفاقات عجیبی که در دنیا رخ داده باید سریع‌تر تصمیم بگیریم تا خود را در مقابل اتفاقات دنیا ایمن‌تر کنیم.

قانعی در خصوص آخرین وضعیت "شلرد به خبرنگار بورس نیوز گفت : زمان زیادی صرف در مدار قرار گرفتن پتروشیمی لردگان شد. "شلرد" سال گذشته در مدار قرار گرفته و در سال گذشته با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کرد و مشکل تامین قطعات داشت. امروز اما ، همه این مشکلات برطرف شده و در پتروشیمی لردگان هیچ مشکلی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز در تامین قطعات و کمپرسور برای پتروشیمی لردگان مشکلی نداریم. در اورهالی که یک ماه گذشته داشتیم به رکورد ۷۰ درصد ظرفیت رسیدیم. برنامه این است که "شلرد" در یکی دو ماه آتی به ۱۰۰ درصد ظرفیت برسد. پتروشیمی لردگان واحد یک میلیون تنی است و هرچه به زمستان نزدیک می‌شویم قیمت اوره به دلیل همبستگی‌ ای که با قیمت گاز دارد رو به رشد است.

مدیر عامل گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس گفت: امیدواریم در ۶ ماه دوم سال ،اتفاقات بزرگی برای "شلرد" رخ دهد. این نوید را می‌دهیم که در اواسط سال آینده مجموعه پتروآرمند لردگان که واحد کریستال ملامین است، راه اندازی شود و اگر این مهم انجام شود، پتروشیمی لردگان ارزش افزوده بسیار بالایی پیدا خواهد کرد. قبلا مسائل مدیریتی بین لردگان و پتروآرمند وجود داشت که سعی کردیم همبستگی بین آن‌ها به وجود آوریم. هزینه‌ها را کاهش دادیم و روز‌های خوبی را برای "شلرد" در بازار برای نیمه دوم سال جاری و سال بعد می‌بینیم که حتما سهامداران از آن منتفع خواهند شد.

وی در خصوص تاثیر برجام بر صنعت پتروشیمی و برجام بیان کرد: برجام اتفاقات خیلی خوبی برای "پترول" به وجود می‌آورد. برداشت اشتباهی میان سهامداران خرد در بازار وجود دارد و تصور می‌کنند که اگر قیمت دلار کاهش یابد مجموعه‌های پتروشیمی دچار زیان می‌شوند. این برداشت دقیقی نیست، زیرا در حال حاضر پتروشیمی‌های کشور ارز خود را با نرخ نیما به ریال تبدیل می‌کنند. این نرخ بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان معامله می‌شود و با نرخ بازار آزاد ۳۰ هزار تومان، فاصله معنادار ۱۰ تا ۱۵ درصدی دارد. اگر باز هم نرخ دلار آزاد کاهش پیدا کند برای مجموعه‌های پتروشیمی آسیب چندانی در پی ندارد.

قانعی در پایان گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: هزینه‌های مالی و بازرگانی اضافی برای دور زدن تحریم ها به مجموعه‌های پتروشیمی از جمله پترول تحمیل می‌شود. برای خرید قطعات و تامین تجهیزات، هزینه‌های مالی زیادی را متحمل می‌شویم. پیش بینی این است که با برجام حداقل ۳۰ درصد صرفه جویی در هزینه فروش و تامین تجهیزات و قطعات خواهیم داشت. مطمئنا برجام در سودآوری پترول و مجموعه‌های پتروشیمی تاثیر بسیار شگرفی خواهد داشت.

چهارشنبه 2 شهریور 1401 بازار و محصولات پتروشیمی