شرکت کارگزاری ملل پویا

تحول صنعت خودرو در گرو توافق پایدار

تحول صنعت خودرو در گرو توافق پایدار

به گزارش بورس نیوز، به نظر می رسد دستیابی به توافق بسیار نزدیک است و طبق روال سنتی، گروه خودرویی بیش از سایر گروه های بازار از اخبار مثبت توافق تاثیر می پذیرد.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز، در این خصوص بیان کرد:

قطعا توافق و احیای برجام تاثیر مثبتی روی صنعت خودرو، هم به لحاظ افزایش کیفیت محصولات تولیدی و هم به لحاظ درآمد فروش، خواهد داشت. کما اینکه تا قبل از تحریم‌ها نیز خودروسازان تیراژ تولید مناسب تری داشتند و مثل حالا، نیازی نبود که مشتریان، برای خرید خودرو مورد نظر خود یک سال در انتظار بمانند.

وی اضافه کرد: احیای برجام مجددا امکان مشارکت خودروسازان ما با شرکای خارجی را فراهم خواهد کرد؛ اما به هر حال تا قراردادی منعقد شده و محصولات مشترک با شرکت‌های خودروساز خارجی راهی بازار شود، یکی دو سالی زمان خواهد برد. البته اگر تا آن زمان، توافق پا بر جا باشد!

نادری در رابطه با بدعهدی فرانسوی‌ها در مشارکت با خودرو سازان گفت: نمی‌توان فرانسوی‌ها را متهم به بدعهدی کرد. آنچه موجب خروج خودروسازان فرانسوی از کشور ما شد، تحریم‌ها بود و خودروسازان ما با هر شرکت خودروساز خارجی هم که قراردادی منعقد کرده و و اقدام به تولید محصول مشترک کنند، در صورت تحریم مجدد، شاهد خروج شرکای خارجی خواهیم بود.

کارشناس صنعت خودرو در توصیه به سیاست گذاران اظهار کرد: برای آنکه صنعت خودروسازی در کشور ما توسعه یافته و هم کیفیت محصولات ارتقا یابد و هم سهامداران بازدهی مناسبی از سرمایه گذاری خود در این صنعت کسب کنند، علاوه بر رفع تحریم ها، باید این صنعت از لحاظ مدیریتی هم متحول شود. سال هاست که صنعت خودرو ما، پلتفرم جدید و کاملی طراحی نکرده و تولید محصولات جدید فقط به معنای اعمال برخی تغییرات جزئی در ظاهر همان پلتفرم قدیمی خودرو بوده است. به نظر می‌رسد عده‌ای از این شرایط منفعت می‌برند و اجازه توسعه و سرمایه گذاری بلندمدت در این صنعت را نمی‌دهند. با این وضعیت، نمیتوان به توسعه صنعت خودرو دل بست.

چهارشنبه 26 مرداد 1401 بررسی اجمالی