شرکت کارگزاری ملل پویا

به رشد بازار سهام امیدوار باشیم؟

به رشد بازار سهام امیدوار باشیم؟

خوش بینی ها به احیای برجام در نخستین روز هفته، رشد ۱۸ هزار و ۶۳۵ پله ای شاخص کل بورس را به دنبال داشت. این در حالی است که در چند ماه گذشته، سبزی بازار سرمایه دوامی نداشته و به رغم تورم این بازار مرتبا در جا زده است.

علی قاسم نژاد کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می رسد قیمت سهم ها افت زیادی داشته و بازار به دنبال بهانه‌ای است تا کمی سبز شود. سهم های گروه خودرویی هم افت زیادی کرده بودند و به نقاط حمایتی رسیده بودند. به دنبال خبر عرضه خودروی هایما در بورس کالا و همینطور اندک خوش‌بینی به احیای برجام، گروه خودروی مورد اقبال فعالان بازار سرمایه قرار گرفت. البته به لحاظ بنیادی صنعت خودرو با توجه به زیان انباشته سنگینی که گریبان‌گیر شرکت‌های خودروساز شده است، حتی در صورت احیای برجام هم بعید است ظرف مدت یکی دو سال با تحولی مواجه شود. بانک‌ها نسبت به خودروسازان شرایط بهتری دارند و بانک مرکزی هم اقداماتی اصلاحی در بانک‌ها انجام داده است، اما بهبود وضعیت صنعت بانکی در گروی احیای برجام و پذیرش FATF خواهد بود و باید دید آیا در صورت احیای برجام، FATF هم پذیرفته خواهد شد یا نه. در مجموع کلیت بازار سرمایه در قیمت های فعلی ارزنده است؛ ولی انتظار ندارم در صورت احیای برجام، تا یکی_دو سال اتفاق عجیبی در صنایع ما رخ دهد.

وی افزود: به هر حال در برخی صنایع از جمله صنعت پتروشیمی یا معدنی از مزیت نسبی برخوردار هستیم و چه شاهد احیای برجام باشیم و چه توافقی حاصل نشود، این صنعت جزو گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری خواهد بود. البته که نوسان قیمت های جهانی روی این صنایع تاثیر گذار است، اما این صنعت با توجه به رشد نقدینگی پتانسیل رشد خواهد داشت.

نرخ واقعی دلار، چند؟ قاسم نژاد در رابطه با نرخ واقعی ارز در صورت احیای برجام اظهار کرد: محاسبه نرخ ارز با توجه به حجم نقدینگی کار دشواری نیست. بر اساس محاسبات، در یک شرایط منطقی میانگین نرخ واقعی دلار حدود ۲۸ الی ۲۹ هزار تومان است که البته باید رشد سالانه ۳۰ درصدی را هم لحاظ کرد. به نظر می‌رسد نرخ ارز در محدوده فعلی به نوعی کنترل شده و نرخ واقعی ارز با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی، بالاتر از نرخ های بازار آزاد است. در صورت احیای برجام نرخ ارز کاهشی نخواهد داشت و فقط نرخ نیمایی به نرخ های بازار آزاد نزدیک‌تر خواهد شد و نرخ دلار آزاد تا پایان سال هم می تواند حدود ۳۲ هزار تومان باشد. بنابراین در صورت احیای برجام و ثبات اقتصادی، بازار سرمایه نباید دغدغه کاهش نرخ ارز را داشته باشد. در صورت عدم توافق هم که حتما با افزایش نرخ ارز و تورم مواجه خواهیم بود.

یک انتظار غیر منطقی بورسی ها این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفتگو با اشاره به برخی بهانه های مطرح شده برای عدم رشد بازار سهام به بورس نیوز گفت: علت رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ ورود نقدینگی تحت تاثیر تبلیغات و افزایش حجم معاملات بود و علت افت بازار سرمایه هم خروج نقدینگی از این بازار بود. در چنین شرایطی انتظار رشد بازار به دلیل خرید توسط صندوق توسعه بازار، صندوق تثبیت بازار و یا حتی صندوق های درآمد ثابت انتظار معقولی نیست. در نظر داشته باشید که منابع صندوق های توسعه بازار سرمایه و تثبیت بازار سرمایه هم محدود است و مادامی که با خروج نقدینگی از بازار سرمایه مواجه باشیم، تزریق نقدینگی این صندوق ها، تغییری در روند بازار ایجاد نخواهد کرد. ضمن اینکه باید پذیرفت که ماهیت صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، بدون ریسک بوده و کسانی که از طریق این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تمایلی به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در سهام نداشته‌اند. پس این انتظار که در هر شرایطی باید بخشی از منابع صندوق های درآمد ثابت صرف حمایت از بازار سهام شود، انتظار معقولی نیست. اگرچه افت قیمت سهم ها در این مدت موجب ضرر و زیان بسیاری از سهامداران شده و ورود نقدینگی به این بازار به منظور حمایت از قیمت سهام، موجب خرسندی و رضایت خاطر سهامداران خواهد شد؛ اما باید پذیرفت که نمی توان انتظار داشت هر جا نقدینگی وجود داشت، صرف حمایت از بازار سهام شود. به هرحال مدیران صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت موظف به حفظ منافع سرمایه‌گذاران خود هم هستند و در شرایطی که بازار سهام روند نزولی داشته باشد و خرید سهام برای این صندوق ها هم بازدهی مثبتی به همراه نداشته باشد، طبیعی است که مدیران این صندوق‌ها رغبتی به سرمایه‌گذاری در سهام و رعایت حد نصاب ها و به مخاطره انداختن سرمایه دارندگان یونیت ها نداشته باشند.

یکشنبه 23 مرداد 1401 اخبار