شرکت کارگزاری ملل پویا

واقعیت های تلخ این روزهای بورس

واقعیت های تلخ این روزهای بورس

بورس24 : یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قدیمی بودن قانون و دستور العمل ها، عدم استفاده از نوآوری و تکنولوژی ، وجود برورکراسی های متعدد منجر به آسیب بورس ایران شده است.

سرمای بورس در گرمای تابستان

 حسین خزلی عصر دیروز(سه شنبه) در برنامه زنده چبورس بورس24 موضوع طولانی بودن فرآیند ثبت شرکت ها در بازار سرمایه، دلایل و راهکارهای حل این مشکل را مورد ارزیابی قرار داده و به سوالات بینندگان این برنامه زنده پاسخ داد.

در همین زمینه و با توجه به رکود حاکم بر بازار سرمایه حسین خزلی معتقد است: در گرمای تابستان، سرمای شدیدی بر بازارسرمایه حاکم است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید دارد: با توجه به تورمی جهانی، رابطه ریال و دلار و... شرایط برای رشد بازار خوب ارزیابی می شود؛ اما از نظر روحی گویا این اتفاقی رخ نداده است.

خزلی با اشاره به تجربیات آموخته از حضور خود در بازار سرمایه اظهار کرد: 30 درصد از اوقات کاری خود را باید به توسعه زیرساخت  تخصیص دهید که اگر این رخ ندهد هزینه سنگین برای سازمان مربوطه شما رخ خواهد داد.

وی گفت: با توجه به شرایط بورس، اکنون مدیران نهادهای مالی وقت دارند که به عوامل درون بازار که ربطی هم به اقتصاد ندارد اما این رکود و نزول را رقم زده ، توجه کنند. البته تعیین صلاحیت حرفه ای نهادهای مالی یکی از این موضوعات به شمار می رود.

الزام به تغییر و نوآوری

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به دلیل عدم دقت به زیرساخت و توسعه ندادن آن ها، بازار سرمایه دچار مشکلات امروز شده است.

خزلی با اشاره به برخی مشکلات و موانع حاکم و جاری بر بورس کشور افزود: قدیمی بودن قانون و دستور العمل ها، عدم استفاده از نوآوری و تکنولوژی ، وجود برورکراسی های متعدد  برخی از این زیرساخت های آسیب دیده است.

وی یادآور شد: با توجه به بازدیدی که از بورس سنگاپور در سال های گذشته داشتم، این بورس دارای مدیران از اقوام متعدد بود و یکی از مدیران آنجا اظهار داشت زمانی که شرکتی در حال ارائه سهام جدید است همزمان نماد جدید و قدیم همزمان بایگدیگر معامله و نماد لحظه ای متوقف نمی شود. اما این موضوع در بازار کشورمان رخ نداد

این کارشناس بورس تاکید کرد: باید اخبار جدید بازارهای سرمایه کشورهای دیگر را شنیده و استفاده کرد.

بازنگری فرآیندها

خزلی با اشاره به استمرار روند نزول در بورس گفت: بدون بازنگری فرایندها و تبدیل سازی قوانین ، همچنان بورس با رکود و روند نزولی روبه رو خواهد بود.

وی تاکید کرد: برخی خواهان هستند تا این روند بازار سرمایه ادامه پیدا کند. از سویی دیگر تسهیل قوانین کسب و کار، توسعه بازار سرمایه وجود دارد اما اینن موضوع را به درستی درک و به اجرا نرسانده ایم.

این کارشناس بازار سرمایه بر الزام و ایجاد برخی قوانین و روندهای اجرایی تاکید کرد و افزود: زمانبندی انجام برخی امورات در بورس وجود ندارد و باید این موضوع محقق شود.

وی پیشنهاد داد:  داشبوردی باشد تا اعلام کند ، تقاضای وارد شده باید در چه بازه زمانی به چه واحدی و اموری برسد.

عقب مانده از تکنولوژی

خزلی در این برنامه زنده اعلام کرد: بازار سرمایه در استفاده از تکنولوژی بسیار عقب است و نگاه قالب بر دوره های مختلف هیات عامل سازمان بورس، کارمندی به شمار می رود.

وی یادآور شد: ماندگاری مدیر در این سازمان بسیار کوتاه مدت بوده که نقصی در مدیریت منابع انسانی است و این روند در هیچ کدام از بورس های جهانی دیده نمی شود و  چندین دهه قبل حل و رفع شده است.

وی موضوع دامنه نوسان را متفاوت از موضوعات مطرح شده در این برنامه دانست  گفت:  زمانی که پدیده ای به نام دستکاری قیمت ها در سهام کوچک دیده می شود و بهتر است تا نهاد ناظر با احتیاط ورود کند از این رو نیازمند جسارت و حذف محافظه کاری در بازار سرمایه هستیم.

بی برنامگی دولت

خزلی با اشاره به رویکرد و سیاست های دولت سیزدهم در خصوص بازار سرمایه اظهار داشت: دولت سیزدهم دارای برنامه کلان اعم از دنیا، بازارسرمایه ، اقتصاد و... ندارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که برنامه اقتصاد کلان مشخص نشود نمی توان به کاهش تورم ، اشتغال، نرخ خودرو و مسکن امید داشت. تفکرات برای چهل سال گذشته است.

وی با انتقاد از نگرش برخی دولتمردان، قانون گذاران و فعالان اقتصادی به بورس گفت: بازار سرمایه گالری نقاشی نبوده که از دیدن شاخص آن لذت برد؛ زیرا به همه معیارهای اقتصادی مرتبط می شود.

حضور تبلیغاتی

این کارشناس بورس اظهار داشت: برنامه کلان در نزد دولت دیده نمی شود و سردرگمی بر برنامه های اقتصادی وجود دارد. حضور و دیدار آقای رئیسی از بورس، تبلیغاتی بوده و چینش مدیران این دولت با سخنان و عملکرد ایشان درخصوص دیدارشان ، مرتبط نیست.

خزلی در پایان گفت و گوی خود با برنامه زنده چبورس گفت:بازار سرمایه امروز کوچک نبوده و 7 هزار هزار میلیارد تومانی است . اما دولت هنوز نتوانسته موضوع سهام عدالت را حل کند.

چهارشنبه 29 تیر 1401 بررسی اجمالی