شرکت کارگزاری ملل پویا

تسویه همه اوراق منتشره توسط دولت

تسویه همه اوراق منتشره توسط دولت

سید رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور درخصوص ارسال زودهنگام صورتحساب عملکرد بودجه سال ١۴٠٠ کل کشور به دیوان محاسبات اظهار کرد: ارسال زودهنگام صورتحساب عملکرد بودجه سال ١۴٠٠ کل کشور به دیوان محاسبات یکی از کار‌هایی است که ما باید انجام دهیم؛ طبق قوانین و مقررات باید تا پایان آذر این کار را انجام می‌دادیم. با آقای بذرپاش رییس دیوان محاسبات جلساتی داشتیم مبنی براینکه صورت‌حساب عملکرد را زمانی تهیه کنیم که مجلس و دولت بتوانند از آن برای بودجه سال بعد به‌درستی استفاده کنند، طبیعتاً باید در ارسال گزارش تسریع می‌شد.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی در اداره‌کل گزارش‌گری مالی و حسابداری بخش عمومی توانستیم چندین ماه زودتر، صورت‌حساب را تنظیم و تدوین کنیم و همه را به‌صورت سیستمی و مکانیزه خدمت دیوان محاسبات بدهیم و آن‌ها هم توانسته‌اند زودتر گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ را بدهند، به طوری که در رسانه‌ها نیز منتشر شده، این کار حدوداً ۶ ماه زودتر انجام شد.

خزانه دار کل کشور درباره اقدام دولت برای کاهش کسری بودجه توضیح داد: در خصوص اقدامات دولت برای کاهش کسری بودجه این موضوع را سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهد، برای رفع کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ دو کار می‌توانیم انجام دهیم یکی این‌که کسری منابع را از پول پرقدرت بانک مرکزی تامین کنیم که این بدترین راه ممکن برای اقتصاد کشور است و راه دیگر این است که با انتشار اوراق مالی اسلامی، کسری بودجه را تامین کنیم و کاری که ما در مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت وزارت اقتصاد انجام دادیم، تامین کسری از طریق اوراق است. نهاد‌های مالی بازار سرمایه نظیر صندوق‌های درآمد ثابت خریداران عمده اوراق دولت هستند.

اکرمی درخصوص ویژگی این شیوه تامین مالی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این شیوه تامین مالی این است که دولت‌ها بتوانند سر موعد بازپرداخت اوراق را داشته باشند و یکی از کلیدی‌ترین پیش نیاز‌های انتشار اوراق، موضوع بازپرداخت اوراق سر موعد مقرر است. امروز می‌توانم بگویم که حتی یک ورقه اوراق منتشره در دولت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که در زمان مقرر اصل و سود آن تسویه نشده باشد؛ بنابراین یک روش تامین مالی این است که دولت پول پرقدرت چاپ کند و نوع دیگر تأمین مالی این است که از طریق اوراق، تامین مالی کنیم و ما راه دوم را در دستورکار قرار داده‌ایم.

چهارشنبه 5 مرداد 1401 اخبار