شرکت کارگزاری ملل پویا

عملکرد صندوق توسعه بازار سرمایه

عملکرد صندوق توسعه بازار سرمایه

نامه ای مربوط در فضای مجازی منتشر شده که موجب انتقاداتی از سوی برخی فعالان بازار سرمایه نسبت به افشای اطلاعات از سوی صندوق توسعه بازار سرمایه شده است. برخی منتقدان ادعا دارند درآمد صندوق توسعه بازار سرمایه از محل کارمزد معاملات یا به عبارتی جیب سهامداران بوده و به همین دلیل هم این صندوق باید جزئیات عملکرد خود را در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار دهد.

قادر معصومی خانقاه مدیر سرمایه گذاری و رئیس هیأت مدیره صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نامه ای که از آن صحبت می کنید، مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است. در آن زمان پس از آنکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملزم به افشای اطلاعات ماهانه پرتفوی خود شدند، مدیریت وقت صندوق طی نامه‌ای از سازمان بورس و اوراق بهادار استعلام کردند که آیا صندوق توسعه بازار هم مشمول رعایت مقررات افشای اطلاعات ماهانه پرتفوی هست یانه؟ که سازمان بورس در پاسخ به استعلام ایشان، نامه فوق الاشاره را ارسال و اعلام کرد افشای اطلاعات صندوق در سطح صنعت کافی بوده و نیاز به افشای اطلاعات ماهانه پرتفوی صندوق توسعه بازار سرمایه با جزئیات مورد نیاز برای سایر صندوق های سرمایه گذاری صورت نیست.

وی افزود: عدم افشای اطلاعات مربوط به پرتفوی صندوق های حمایتی و تثبیت کننده بازار سرمایه، در همه جا مرسوم بوده و معمولا سطح افشای صندوق‌های حمایتی و تثبیت کننده متفاوت از سایر صندوق ها در نظر گرفته می شود.

معصومی خانقاه در ادامه گفت: البته که تامین بخشی از وجه مورد نیاز صندوق توسعه بازار سرمایه از محل درصدی از کارمزد معاملات سهامداران است؛ اما این موضوع از طریق تخصیص بخشی از کارمزد معاملات به صندوق توسعه بازار سرمایه، طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و این مبلغ با کسر درصدی از کارمزد معاملات متعلق به شرکت های کارگزاری ها و ارکان بازار(شامل شرکت های بورس تهران، فرابورس ایران، سپرده گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس تهران) و واریز آن به حساب صندوق تامین می شود. قابل توجه است که در زمان تصویب این مصوبه، پیشنهاد ۱) کاهش ۵۰ درصدی کارمزد یا ۲) کاهش ۲۰ درصدی و تخصیص ۳۰ درصد از کارمزد به صندوق توسعه بازار به شرکت های کارگزاری ها ارائه شده است که شرکت های کارگزاری با پیشنهاد دوم موافقت نموده اند. در واقع این بخش از کارمزد که به صندوق توسعه بازار سرمایه تخصیص داده می شود درآمد شرکت های کارگزاری بوده و آنها نسبت به آن از طریق صدور واحد سرمایه گذاری حق مالکیت دارند. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا فعالان بازار نسبت به بقیه کارمزدی که به شرکت های کارگزاری پرداخت می کنند هم اینقدر حساسیت نشان می دهند؟، محل هزینه کرد آن را می دانند؟، میزان سود تقسیمی صنعت کارگزاری را رصد می کنند؟، خروج وجه از بازار سرمایه به واسطه فعالیت شرکت های کارگزاری و معمولا از طریق سهامداران حقیقی آنها را دنبال می کنند؟، و … البته هستند شرکت های کارگزاری که بخش عمده درآمد خود را صرف زیرساخت کرده و می کنند که این موضوع باعث ایجاد مزیت رقابتی جدی برای آنها نیز شده است، ولی بخش عمده شرکت ها طور دیگری رفتار کرده اند. با این اوصاف کمترین خدمتی که مصوبه مذکور برای بازار سرمایه داشته، اندوخته شدن منابع در بازار است.

وی اضافه کرد: صندوق توسعه بازار در راستای افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه فعالیت کرده و زیر سوال بردن عملکرد این صندوق، آدرس اشتباه دادن به بازار است. عملکرد صندوق توسعه بازار سرمایه کاملا درچارچوب ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و طبق مقررات و الزامات تعیین شده از طرف نهادهای ناظر، افشائیات لازم را انجام داده و سطح افشاء کاملا رعایت می شود.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه در پاسخ به مدعیان شاخص سازی توسط این صندوق اظهار کرد: ادعای حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه از نمادهای شاخص ساز، ادعایی واهی و نادرست است؛ کما اینکه قبلا نیز عده ای ادعا کرده بودند صندوق توسعه بازار سرمایه با کد حقیقی فعالیت می کند و این ادعا هم صحیح نبود. صندوق توسعه بازار سرمایه روزانه روی حدود ۲۵۰ نماد معاملاتی سفارش گذاری کرده و هر روز تقریبا روی حدود ۱۰۰ نماد مختلف، معامله انجام می دهد. حمایت این صندوق، تمامی نمادهای واجد شرایط را در بر می گیرد. هر نماد با توجه به سایز خود، از حمایت این صندوق بهره مند می شود و اتفاقاً نمادهای شاخص ساز مدنظر فعالان بازار با وجود آنکه طبق درصد شناوری باید در پرتفوی صندوق سهم بیشتری داشته باشند، به خاطر همین حساسیت های بازار، حضور موثر بازارگردان هایشان و همچنین حمایت سهامداران عمده آنها از سهم، از طرف صندوق توسعه کمتر مورد حمایت قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه اطلاعات برخی فعالان بازار سرمایه ناقص بوده و این دوستان بر اساس اطلاعات ناقص خود، اظهارنظرهایی می‌کنند که به حساسیت های فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی هم دامن می زند. فراموش نکنید که خریدهای صندوق توسعه بازار کاملاً در راستای حمایت از بازار سرمایه بوده و ادعای حمایت از سهم های شاخص ساز یا فروش در دامنه منفی(اصطلاحاً رنج منفی کشیدن) در برخی نمادها، به هیچ عنوان صحت ندارد. صندوق توسعه بازار سرمایه بر اساس مسئولیت خود معمولا بر خلاف جهت بازار سرمایه عمل می کند و در روزهای منفی اقدام به خرید در نمادهای مختلف می کند و در روزهای مثبت هم با رعایت حداکثر محافظه کاری اقدام به فروش سهام می کند(به نحوی روند مثبت بازار مخدوش نشود) که هدف غایی کلیه این اقدامات افزایش نقدشوندگی بازار سهام است.

سه شنبه 28 تیر 1401 اخبار بررسی اجمالی