شرکت کارگزاری ملل پویا

دلیل تغییر ناگهانی حجم مبنا در برخی نمادها

دلیل تغییر ناگهانی حجم مبنا در برخی نمادها

به گزارش بورس نیوز، تعدادی از سهامداران انتقاداتی به نحوه محاسبه حجم مبنا در برخی نمادهای بورسی گرفته اند و مدعی اند حجم مبنا در برخی نمادهای ناگهان افزایش زیادی(حتی تا ۵۰ درصد) داشته است.

مهدی زمانی معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: محاسبه حجم مبنا در نمادهای بورسی بر اساس فرمولی مشخص انجام می شود.

در پایان معاملات هر هفته، تعداد سهام شرکت ها در عدد ۰.۰۰۰۴ ضرب می شود. اما برای حجم مبنا، سقف و کفی هم تعیین شده که برای محاسبه حداقل ارزش حجم مبنا، ۱۵ میلیارد ریال تقسیم بر قیمت ریالی سهم در روز پایانی هفته شده و برای محاسبه حداکثر ارزش حجم مبنا هم در مورد شرکت هایی که سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال یا بالاتر دارند، عدد ۱۲۰ میلیارد ریال بر قیمت پایانی سهم تقسیم شده و برای شرکت هایی که سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال داشته باشند، عدد ۱۰۰ میلیارد ریال بر قیمت سهم در پایان هفته تقسیم خواهد شد. آنچه طبق این فرمول بعنوان حجم مبنای یک سهم تعیین شود، تا پایان هفته جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: متغیرهای اثرگذار بر حجم مبنا، تعداد سهام و قیمت سهام شرکت است و اگر افزایش سرمایه ای صورت بگیرد، حجم مبنا هم دستخوش تغییر با اهمیتی خواهد شد. همچنین اگر نمادی در یک بازگشایی بدون دامنه نوسان، مثلا افت یا رشد چند ده درصدی داشته باشد، باز هم حجم مبنا دستخوش تغییر خواهد یافت.

زمانی تصریح کرد: حجم مبنا برای تمامی نمادها در سیستم معاملات در پایان هر هفته تعدیل می گردد؛ و در صورت انجام افزایش سرمایه نیز قبل از بازگشایی حجم مبنای تعدیل شده براساس درصد افزایش سرمایه محاسبه و اعمال می شود.

یکشنبه 26 تیر 1401 اخبار