شرکت کارگزاری ملل پویا

عرضه "زرنام" منتظر اطلاع سازمان بورس

عرضه "زرنام" منتظر اطلاع سازمان بورس

بورس تهران برنامه‌های لازم را برای عرضه اولیه سهام ۱۰ شرکت و درج‌شده و ۷ شرکت پذیرفته‌شده را انجام داده تا در فرصت مناسب نسبت به عرضه آن‌ها اقدام کند، بسترسازی‌های لازم در راستای عرضه اولیه ۱۷ شرکت در سال ۱۴۰۱ انجام‌شده است.

شرکت گروه صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنام از بهمن‌ماه سال گذشته در پلاک ۵۹۸ با نماد "زرنام" و در بخش محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر در بازار دوم معاملات بورس درج شد تا در صف عرضه اولیه سهام قرار بگیرد.

در تاریخ ۱۴ تیرماه و با همکاری روابط عمومی شرکت بورس اوراق و بهادار تهران بازدیدی میدانی از گروه صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنام صورت گرفت. این شرکت واقع در شهر صنعتی هشتگرد واقع‌شده است.

همان‌طور که گفته شد "زرنام" یکی از شرکت‌هایی است که درج نماد آن‌ها صورت گرفته است.

فعالیت اصلی شرکت گروه صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنام تولید انواع محصولات شیرین‌کننده طبیعی حاصل از پالایش ذرت از قبیل انواع شربت‌های گلوکز و حاوی فروکتوز تولید مالتو دکسترین، انواع نشاسته خوراکی و صنعتی خام و اصلاح‌شده، روغن جوانه ذرت، انواع نهاده‌های دامی از قبیل سبوس پروتئینه و طلایی، گلوتن ذرت و مایع و جوانه ذرت، تولید ماده اولیه محصولات بیولوژیکی و تخمیری به‌عنوان منبع کربن در صنایع اسیدسیتریک، الکل سازی، خمیرمایه، اسید‌های آمینه و داروسازی است.

پالایشگاه غلات این شرکت، مجموعه ۱۰۰ هکتاری است که چندین شرکت در این محل مستقر هستند. این شرکت دارای یک نیروگاه برقی است که در انتظار صدور مجوز راه‌اندازی آن است.

این نیروگاه سیکل ترکیبی قدرت ۱۵ مگاواتی دارد که می‌تواند تأمین برق شبکه سراسری می‌تواند کمک کند و قراردادی که به دولت نیز برق بفروشد، این قرارداد می‌تواند چندمنظوره باشد و در زمان‌های قطعی برق اتفاق می‌افتد، برق زیرمجموعه‌های گروه را تأمین کند.

این صنعت انرژی زیادی را مصرف می‌کند و با ژنراتور نمی‌توان کار را پیش برد، به علت قطعی برقی که در سایت وجود دارد متأسفانه تولید متوقف می‌شود و به علت آنکه پست اختصاصی وجود دارد خط تولید متوقف نمی‌شود اما؛ ظرفیت از ۱۰ مگاوات برق به یک مگاوات کاهش می‌یابد.

یکی از مزیت‌هایی که گروه صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنام دارد، ریل اختصاصی است که منشعب از مسیر‌های سراسری به ایستگاه هشتگرد است و چهار مسیر اختصاصی به طول ۱۵ کیلومتر وجود دارد که می‌توان از بندر امام و امیر‌آباد و بندرعباس محصولات را به این شرکت حمل کرد، این کارخانه در سامانه ریلی منشعب از ریل سراسری با وجود سیلو‌ها در کنار ریل ایستگاه‌های تخلیه ریلی و کامیونی دارای کلیه مشخصات یک بندر خشک است.

سیلو‌های ذخیره‌سازی شرکت برابر با ۳۴ عدد است که از این مقدار ۱۰ سیلو تحت مالکیت زرکام است و ظرفیت‌های این سیلو‌ها تقریباً ۵۰۰ هزارتن ذخیره‌سازی غلات را می‌تواند به همراه داشته باشد، از مزایای دیگر این مجموعه داشتن آزمایشگاه‌های بسیار مجهز و پیشرفته در صنعت غذا است که به‌عنوان همکار سازمان غذا و دارو و استاندارد و دامپزشکی مشغول به فعالیت است.

خط تولید "زرنام" شامل خط نشاسته، گلوکز، فروکتوز، خط روغن می‌شود، کارخانه دیگری با ظرفیت پایین‌تر حدود ۵۰۰ تن که مشابه همین کارخانه وجود دارد و در آن نیز خط تولید نشاسته، نشاسته خشک و خط تولید فروکتوز هست. دانه ذرت تشکیل‌شده از پوسته، پروتئین، نشاسته و جوانه ذرت است، اولین عضو جدا‌شده از ذرت را می‌توان جوانه آن دانست که دانه روغنی از آن جدا و به واحد روغن‌گیری ارسال می‌گردد و روغن آن تحت عنوان روغن جوانه ذرت به بازار عرضه می‌شود و باقی‌مانده آن‌که مصرف خوراک دام است. بخش بعدی پوست یا فیبر ذرت است که جداسازی آن صورت می‌گیرد، این بخش کاربرد خوراک دام دارد و در انتها ترکیبی از نشاسته و پروتئین حاصل می‌شود و طی عملیاتی این ۲ ترکیب از هم جدا و پروتئین خشک به مصرف خوراک دام حاصل می‌شود. بیشترین واردات شرکت از برزیل و اوکراین است که طی چند مدت‌زمان اخیر بخش اوکراین دچار مشکل شده و گفتنی است که فصل واردات از اوکراین فرا نرسیده است و در حال حاضر واردات تنها از برزیل صورت گرفته است، از محصولات داخل کشور نیز استفاده می‌شود، ولی به مقدار کم‌وزیاد جواب‌گوی شرکت نیست و حجم تولید داخل و نوع کیفیت چندان باب میل شرکت قرار نمی‌گیرد. "زرنام" بر اساس گزارش فعالیت ماهانه‌ای که در پایان خردادماه در سامانه کدال به ثبت رساند، از ابتدای سال مالی تاکنون به درآمد عملیاتی ۹۴۲ میلیارد تومان دست‌یافت و از این میزان درآمد حاصل‌شده ۳۲ میلیارد تومان آن مربوط به بازار صادراتی این شرکت بود. بیشترین بازار هدف "زرنام" جهت کسب درآمد از فروش محصولات در خارج از کشور مربوط به کشور‌های عراق، افغانستان، کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و کشور‌های CIS است و توانستیم به آن‌ها دست پیدا کنیم، در خصوص بازار اروپا نیز برنامه‌هایی وجود دارد تا "زرنام" در این قاره نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

اظهارات مهدی امینی قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره گروه زر در بازدید از شرکت "زرنام": اوکراین تاثیر چندانی در بحث واردات و بازار جهانی نخواهد داشت و حجمه‌ای است که وارد می‌شود. این مشکلات اگر برای دنیا خیلی غیرقابل هضم باشد، برای ایران مشکل بزرگی نیست، چه بسا ایران بر اثر تحریم و دشواری‌ها رفت و آمد با دنیا را یاد گرفته و مزیتی برای کشور نیز به همراه دارد. حال این سوال پیش می‌آید که چطور ایران بلد است با روسیه همکاری کند اما؛ اروپا راهکاری برای این ارتباط ندارد؟ در بحث بازار جهانی ممکن است برای اروپایی‌ها اتفاقاتی افتاده باشد و این اتفاق نیز برای ایران مزیت حساب می‌شود و بخش خصوصی باید از این فرصت‌ها استفاده کند. آخرین اخبار حاکی از آن است که زرخودرو برای تأسیس کارخانه خودروسازی مجوز‌های لازم را اخذ کرده است. مهدی امینی قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره گروه زر، در نشست خبری با بیان اینکه زرخودرو مجوز‌های لازم را برای تأسیس کارخانه خودروسازی اخذ کرد، بیان کرد: برای زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی ۴۴۰ هکتار در استان البرز – اتوبان کرج خریداری‌شده است. زرخودرو جواز تأسیس برای ساخت یک‌میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را کسب کرده است. امینی افزود: در این راستا مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته است که زمانی که به نتیجه رسید نتایج آن اعلام می‌شود.

امینی در ادامه از درج نماد "زرنام" خبر داد و افزود: هدف شرکت بورس با عرضه اولیه انگیزه دادن به بازار است، به همین دلیل عرضه‌های اولیه معمولاً با قیمت پایین‌تر نسبت به ارزش واقعی عرضه می‌شود، این موضوع در مورد "زرنام" نیز صدق می‌کند. با اشاره به میزان عرضه "زرنام" گفت: این موضوع با نظر سازمان بورس در زمان عرضه مشخص خواهد شد.

چهارشنبه 15 تیر 1401 اخبار