شرکت کارگزاری ملل پویا

اما و اگر های بازیابی قدرت فروش "شیران"

اما و اگر های بازیابی قدرت فروش "شیران"

سه شنبه هفته گذشته مجمع شرکت سرمایه گذاری شیمیایی ایران در نماد "شیران" بابت افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته تشکیل شد و این افزایش سرمایه به تصویب رسید.

در این جلسه اطلاعات مفیدی ارایه شد که در قالب مقایسه با سال‌های گذشته می‌تواند دیدگاه خوبی به سهام داران جهت پیش بینی آتی شرکت بدهد. با در دست داشتن اطلاعات ۶ ماهه سه سال گذشته سهم و اطلاعاتی که در مجمع شرکت در خصوص ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افشا گردید.

رشد فروش ۶ ماهه سال جاری نسبت به ۶ ماهه سال گذشته تنها کمی بیش از یک درصد رشد کرده است که با توجه به افزایش قیمت همه اقلام در سال ۱۴۰۱ این رشد بسیار اندک جای بررسی بیشتر دارد. شاید یکی از دلایل را می‌توان تخفیف ده درصدی بر روی محصول آلکیل بنزن خطی نام برد که نزدیک به ۴ ماه از این دوره شش ماهه را مشمول تخفیف بوده است.

دلیل بعدی در افزایش اندک فروش می‌تواند به دلیل عدم تمایل خرید شرکت‌های شوینده به خرید کل سهمیه عرضه "شیران" در بورس کالا باشد که باید علت کاهش نیاز صنعت شوینده به این محصول مورد بررسی قرار گیرد. به طور مثال بررسی فروش‌ها نشان می‌دهد، در هفته جاری ۱۵۰۰ تن LAB توسط شیران در بورس عرضه شده که تنها هزار تن آن مورد معامله قرار گرفته است.

"شیران" در بازار سهام وضعیت خوبی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تجربه نکرده است. "شیران" طی سال ۱۴۰۰ زیان بیش از ۳۰ درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده است. زیان سهامداران "شیران" از ابتدای سال 1400 تا پایان معاملات دیروز 12 تیرماه به بیش از 15 درصد می رسد. برخی کارشناسان معتقدند ، "شیران" می‌تواند تولید و فروش و بازاریابی برای محصولات جانبی نظیر محصول هر بشکه دو هزار دلاری که درنشست مشترک "شپنا" و "شیران" در نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی امسال به عنوان محصول مشترک اعلام کردند بتواند راه نجات از هزینه‌های بالای تمام شده برای این سهم بوده و روند سود سازی "شیران" را بهبود ببخشد. از سوی دیگر بنا بر اطلاعات ارایه شده در مجمع سود شش ماهه هر سهم ۱۱۱۶ ریال است که نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل کاهش حدود ۳۰۰ ریالی را تجربه کرده است .

دوشنبه 13 تیر 1401 اخبار