شرکت کارگزاری ملل پویا

چشم انداز بازار سرمایه در کوتاه مدت

چشم انداز بازار سرمایه در کوتاه مدت

به رغم آنکه در یک سال گذشته درآمد فروش اکثر شرکت های بورسی تحت تاثیر تورم داخلی و رشد قیمت های جهانی، افزایش چشمگیری داشته، بازار سرمایه اما تحرک چندانی نداشته است.

یگانه اقبال نیا مدیر عامل شرکت سبدگردان توسعه فیروزه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض مربوط به مذاکرات و روند احیای برجام و رفع تحریم ها، در وضعیت مبهمی به سر می‌برد.

وی افزود: به نظر می رسد مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم ها بازار سرمایه را در هاله ای از ابهام گذاشته است.‌ در صورت احیای برجام بازار سرمایه پتانسیل رشد داشته و احتمالاً با اعلام خبر توافق، شاهد رشد شاخص کل بورس در یک مقطع کوتاه مدت و بعد از آن حرکت متعادل و با ثبات بازار سرمایه متناسب با سایر متغیرهای اثرگذار بر این بازار خواهیم بود. البته وضعیت بازار سرمایه بعد از توافق، وابستگی زیادی هم به نرخ ارز دارد. انتظار می رود نرخ ارز در صورت توافق، کاهش چندانی نداشته باشد، ولی تا وقتی مذاکرات تعیین تکلیف نشود، روند فرسایشی بازار سرمایه هم ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: با توجه به آن که نسبت به روند مذاکرات سناریوهای متعددی اتفاق افتاده است، برای هر سناریو می توان شرکت های با پتانسیل بیشتری برای رشد را شناسایی کرد. در صورت کاهش فشار تحریمها و با احتمال کاهش نرخ ارز تحت تاثیر کاهش فشار تحریم ها، سهم های ریالی می توانند جذاب تر از سهم های دلاری بازار سرمایه باشند. البته احتمالاً مذاکرات فقط منتج به کاهش فشارها روی صادرات نفت ایران خواهد شد و گشایش چندانی در روابط بانکی بین‌المللی ایجاد نخواهد شد. اما به هر حال گروه بانکی خصوصا بانک هایی که شفاف تر بوده و قبلا هم روابطی با بانک های خارجی داشته اند، از هرگونه گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور بهره مند شده و پتانسیل رشد خواهد داشت.

اقبال نیا در خاتمه در توصیه به سرمایه گذاران اظهار کرد: بهتر است سرمایه گذاران با تحلیل اقدام به انتخاب سهم کرده و در سرمایه گذاری های خود نگاه بلند مدت (۳ الی ۵ ساله) نسبت به سرمایه گذاری ها داشته باشند.

شنبه 11 تیر 1401 اخبار