شرکت کارگزاری ملل پویا

دو عامل تعیین کننده در روند قیمتی بازار سهام

دو عامل تعیین کننده در روند قیمتی بازار سهام

مهدی عباسی کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند آتی بورس به بورس نیوز گفت : با توجه به شرایط فعلی می‌توان گفت بازار سرمایه در کوتاه مدت نوسانی بوده و به صورت مثبت و منفی های کوتاه مدت به کار خود ادامه می‌دهد. البته برخی عوامل بنیادی در بورس تأثیر گذاشته و ریسک‌های سیستماتیک بازار افزایش پیدا کرده است. در این بین قیمت ها در بازار جهانی نیز مزید بر علت شده و شرکت‌های کامودیتی محور را تحت فشار قرار داده است ، از طرفی تورم و نرخ دلار نیز به بازار اجازه روند نزولی شارپی را نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت:دو عامل بازار‌های جهانی و توافقات هسته‌ای در تعیین جهت بازار سرمایه حائز اهمیت است ، در صورتی که مذاکرات به سرانجام نرسد، تحریم ها، تنش‌ها و درگیری‌ها بیشتر خواهد شد. در نهایت این موارد موجب کاهش P/E بازار سرمایه می‌شود که به واسطه آن با فرض ثبت در سودآوری شرکت‌ها و قیمت سهام کاهش خواهد یافت.

عباسی در پایان با اشاره به صنایع پیشرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط می‌توان گفت گروه‌های فلزی و شیمیایی از گروه‌های لیدر هستند؛ اما در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات صنایع خودرویی و بانکی و در غیر اینصورت شرکت‌های پتروپالایشی، شیمیایی، فلزی و معدنی در صدر لیدری بازار قرار می‌گیرند.

شنبه 4 تیر 1401 اخبار