شرکت کارگزاری ملل پویا

سهام بنیادی و نقد شونده بهترین گزینه موجود

سهام بنیادی و نقد شونده بهترین گزینه موجود

در میان اخبار‌های پی در پی و منفی از اقتصاد جهانی، پررنگ‌ترین آن‌ها تورم افسار گسیخته در اقتصاد‌های بزرگ دنیا همچون آمریکا و درگیری نظامی میان ارتش روسیه و اوکراین است. تاثیر این عوامل بی شک بر عرضه و تقاضای کالا‌ها و قیمت‌های آن‌ها تاثیر بسیاری گذاشته است.

اما با نگاهی به اقتصاد داخلی کشور، این عوامل در کنار عوامل داخلی و تاثیرگذار سیاسی و اقتصادی قرار خواهد گرفت. بازار سهام با افت معنادار خود از ابتدای سال، در مقایسه با دیگر بازار‌های موازی، عملکرد قابل قبولی را برای سهامداران به ارمغان نیاورده است.

نگاه به این عملکرد وقتی جدی‌تر می‌شود که اخبار منفی پیاپی از بخش‌های مختلف اقتصادی، چه داخلی و چه خارجی به گوش معامله گران بازار می‌رسد و آن‌ها را متاثر از این رویداد‌ها می‌کند.

در خصوص این موضوع به سراغ حسن نصیری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه پگاه رفتیم تا جویای وضعیت امروز بازار سرمایه و دلیل رکود حاکم بر آن بشویم.

حسین نصیری عوامل متعدد و بسیاری را مسبب وضعیت امروز بازار سرمایه دانست و در این خصوص به بورس نیوز گفت: وضعیت کلی اقتصاد ایران و بازار سرمایه تا حدی زیاد وابسته به مسائل مربوط به مذاکرات برجام بوده و این امر بر روی تصمیمات فعالین بازار تاثیر گذار است. مسئله‌ای دیگر که این روز‌ها بازار با آن مواجه است موضوع تقسیم سود شرکت‌ها می‌باشد. پس از تقسیم سود و بازگشایی سهام معمولا سهام شرکت‌ها به علت فشارعرضه از سمت سهامداران، ریزشی موقت را تجربه می‌کند، اما در نیمه تابستان بعد از انتشار گزارش عملکرد شرکت ها، در صورت عملکرد مناسب آن‌ها می‌توانیم شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار سهام باشیم.

وی در خصوص افزایش قیمت ارز در روز‌های اخیر به بورس نیوز گفت: افزایش قیمت ارز پس از یک تاخیر خود را در بازار سهام نشان خواهد داد. این امر می‌تواند در ابتدا موجب فشار بر درآمد‌های شرکت‌های تولیدی و خدماتی بشود و حاشیه سود آن‌ها را کاهش دهد، اما در ادامه و با انتقال آن هزینه‌ها به مشتری، درآمد شرکت‌ها نیز نسبت خود با هزینه‌ها را تعدیل خواهد کرد. او در تکمیل دلایل خود افزود: یکی دیگر از موارد که بازار را در ابهام فرو برده احتمال تغییر نرخ بهره است که علتی بر افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها است و به دنبال خود گردش پول از بازار مالی به بازار پول را همراه خواهد داشت.

نصیری در تکمیل سخنانش هزینه فرصت پیش روی سرمایه گذاران را عامل نهایی و کلیدی ورود و خروج آن‌ها برشمرد و در خصوص علت اقبال به خرید دلار تاکید کرد: در طلا و ارز به علت ویژگی ذاتی این دارایی ها، اخبار پیرامون اقتصاد خود را سریعا در قیمت‌های ارز و طلا نشان داده و به همین سبب تمایل سرمایه گذاران در ابتدا به خرید چنین دارایی‌هایی معطوف می‌شود. به همین علت با گذر زمان و منتشر شدن گزارش‌های عملیاتی شرکت‌ها در شش ماهه‌ی دوم سال، بازار سهام رونق بیشتری خواهد داشت و چرخش به سمت بازار سهام صورت خواهد گرفت.

نصیری در پاسخ به این سوال که چه صنایع و چه سبک شرکت‌های را موقعیت‌هایی کم ریسک و پربازده و مطمئن در ماه‌ها و سال آینده میداند پاسخ داد: بهترین سرمایه گذاری در وضعیت کنونی، سرمایه گذاری در سهام‌های بنیادی است؛ بهترین گزینه در شرکت‌هایی با نقد شوندگی بالا یافت خواهد شد تا بتوان در هنگامی که شرکت‌ها سودآور نیستند به راحتی از آن‌ها خارج شده و آن‌ها را به فروش رساند.

دوشنبه 23 خرداد 1401 اخبار