شرکت کارگزاری ملل پویا

جاده هموار خودرویی‌ها با ورود به بورس کالا

جاده هموار خودرویی‌ها با ورود به بورس کالا

سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، بیان کرد: در حال حاضر بازار‌های جهانی درروند نزولی قرار گرفتند؛ اما بازار سرمایه توانایی عبور کامل از این سطح را دارد. درواقع می‌توان گفت در آینده نزدیک شاخص هم‌وزن در محدوده ۶ الی ۷ درصدی و شاخص کل حدود ۷ الی ۱۱ درصد بازده داشته باشند که البته گزارش‌های پالایشی، بانکی و فولادی در این خصوص حائز اهمیت خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین هر چه بورس حجم ارزش و معاملات را در سطح بالایی حفظ کند و خروج نقدینگی کاهش یابد، می‌توان به رشد بازار سرمایه امیدوار شد. درواقع این ۳ گروه برای بازار بسیار مهم بوده و باگذشت زمان گروه‌های کوچک و متوسط نیز در مثبت شدن بازار کمک خواهند کرد.

این کارشناس بازار در رابطه با ورود خودروسازان به بورس کالا گفت: سازوکار عرضه خودرو با سایر کالا‌ها متفاوت بوده؛ اما درمجموع بورس کالا محلی برای شفافیت قیمت‌ها است. این موضوع درروند سیمانی‌ها نیز قابل‌مشاهده بوده، به‌گونه‌ای که از زمان ورود این صنعت به بورس کالا، وضعیت تقاضا و قیمت شفاف‌تر شد.

نصیرزاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر این فرمول برای خودرویی‌ها نیز به کار رود، می‌تواند اتفاق مؤثری را به همراه باشد، البته لازم به ذکر بوده باید دید سبد عرضه محصولات و سازوکار عرضه آن‌ها چگونه خواهد بود. در کل بورس کالا می‌تواند محرکی برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری باشد و راه را برای شرکت‌ها هموار و مثبت کند.

سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 اخبار بررسی اجمالی